• emmaa142

Lön Undersköterska

Hej!

Jag ska till sommaren arbeta som undersköterska på en förlossningsavdelning på sjukhus. Det är en timanställning. Jag studerar just nu till sjuksköterska och har till sommaren gått 4 terminer. Jag undrar; vad har jag för rätt att ställa för krav på lön? Vad är rimligt att tjäna per timma som undersköterska? Jag vill gärna tjäna lite mer än vad jag har gjort tidigare år i resturangbranschen, men vill inte verka för "på" :)
    Har under ca ett års tid arbetat som usk i hemtjänsten, vilket är min bakomliggande erfarenhet inom vården utöver praktik. 

/Emma 

• Svar på tråden Lön Undersköterska
  • Anonym (Mia)
    Bibbidi skrev 2017-07-11 21:14:26 följande:
    Har jag sagt någonting annat? 
    Strunt i M1rella, det är ett nick som påstår sig vara sjuksköterska men startar konflikter i var tråd hen är inne i om exakt samma sak-denna.
  • M1rella
    Anonym (Mia) skrev 2017-07-11 22:58:42 följande:

Strunt i M1rella, det är ett nick som påstår sig vara sjuksköterska men startar konflikter i var tråd hen är inne i om exakt samma sak-denna.

Jag påstår mig inge vara ssk, har aldrig gjort. Däremot så ÄR jag leg.sjuksköterska och spec.ssk inom intensivvård.
  • Bibbidi
    M1rella skrev 2017-07-11 21:16:14 följande:
    Ja det har du.
    Eh nej. Jag bara om längden på utbildningen, 1-1,5 år, och vad lönerna kan liggapå. Om jag hade skrivit någonting annat hade det varit någonting som var tvärtemot det du svarade med, vilket jag inte gjorde. 

Jag skrev "Det är ungefär 1-1,5 års utbildning till undersköterska, så lönerna ligger runt 20/22-25 oftast. Är innan skatt." 

Du svarade "Undersköterska är en anställningsform. Kravet är först att man ska ja läst något form av omvårdnad, ex omvårdnadspepgrammet som kan läsas på gymnasiet (3år) eller på komvux på 1-1.5 år." 
  • Bibbidi
    Anonym (Mia) skrev 2017-07-11 22:58:42 följande:
    Jaha ok. Hade redan svarat till hen igen men då vet jag. 
    Tackar tackar.
  • Anonym (Mia)