Inlägg från: vanjastina |Visa alla inlägg
  • vanjastina

BF november 2016

BabyBlues85 skrev 2016-04-16 09:37:55 följande:

Småblöder lite då och då... Ca varannan dag nu i en vecka. Är lite och mest brunt men jag blir galen på denna oro. Hatar att gå på toaletten. Hade liknande förra graviditeten som gick bra men är lika orolig ändå. Lär försöka få ett Vul nästa vecka och kolla läget. V.9 i morgon.. Hoppas ni har en fin helg!

Usch vad jobbigt, hade likadant när jag var gravid med dottern och det gick bra! Så länge det är brunt är det ingen fara sa de till mig, men jag var på helspänn hela tiden! Vet hur det känns :(
  • vanjastina

Ni andra som mår illa och kräks, finns det någon mat ni får i er och får behålla? I princip det enda jag kan äta utan att kräkas direkt är sådant där runt pärlan-bröd med lite smör och smaklös ost på. Försöker att äta t ex filmjölk med blåbär/hallon, smoothies, frukt.. Men det bara kommer upp igen efter en stund. Kanske hinner kroppen ändå ta upp lite vitaminer osv, hoppas det.

Vägde mig igår och står åtminstone still på min startvikt - är rädd för att tappa i vikt pga kräkningarna då jag redan är smal och inte har mycket att ta av. Förra graviditeten tappade jag 4 kg de första veckorna då jag knappt fick i mig någon mat alls.

Statusen just nu är hursomhelst soff- eller sängläge.. Har ingen ork, är yr och känner mig svimfärdig så fort jag gör något. Illamåendet och den ständiga bakfyllekänslan är värst! Att träna just nu är absolut inte att tänka på, vilket gör mig deppig.. Dagarna känns så oändligt långa. Är sååååå avundsjuk på er som inte har några symptom eller bara känner litegrann!

• vanjastina
    Anonym (Mi) skrev 2016-04-17 17:37:16 följande:

Har precis kommit in i vecka 10. Känner mej väldigt ogravid just nu, inget illamående, inga ömma bröst, inte heller överdrivet mycket toabesök. Däremot trött, hela tiden, och en mage som är uppblåst som en ballong. Blir kämpigt att gömma magen några veckor till.

Hoppas att ni som inte får behålla något ätbart snart mår bättre. För många vänder det ju faktiskt.

Åh jag önskar att jag hade det som dig!! Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som just nu, är också i v 10 :/
  • vanjastina

Roligt med några ultraljud här i tråden och höra att det ser bra ut :D Jag har en läkartid på onsdag, då blir det diverse provtagningar och sedan sjukskrivning några veckor på det. När jag pratade med min bm som bokade läkartiden sa hon att jag antagligen kommer att få näringsdryck utskrivet för att inte tappa för många kilon.

• vanjastina

Undrar om det är någon härinne som börjat känna av foglossning? Saken är att jag är bara i v 10, men har sedan någon vecka tillbaka haft ordentligt ont i höfterna, allra värst på kvällen! Ibland hugger det till som en kniv i höften.

Saken är att jag vet inte ens om det är foglossning för det känns lite för tidigt :p Med dottern kom det runt v 18.

• vanjastina
    EBLF skrev 2016-04-19 11:24:41 följande:

Är i vecka 8+3 och fick en liten blödning i morse. Det var gammalt blod, och inte alls särskilt mycket, en matsked kanske. Har inte ont, men är så himla nojjig nu!!! Jag som precis börjat slappna av! Var på vul i vecka 6+5 och då hade hjärtat börjat ticka, hoppas hoppas grynet vill stanna kvar :(

Förstår att du blir orolig, men det är säkert ingen fara!!
  • vanjastina
    Greta90 skrev 2016-04-19 22:41:16 följande:

Aa, det är mitt första besök så. Jag tog kontakt med min vårdcentral så fort jag plussat för att jag ville träffa en barnmorska och få detta bekräftat (trodde inte på att jag var gravid..haha) och då tog en kvinna kontakt med mig och frågade när jag hade min senaste mens och efter de bokade hon in de här besöket.

Jag har även fått några papper hemskickade som jag ska fylla i om min hälsa, levnadsvanor, sjukdomar m.m. inför besöket. 

Får man göra något som kan bekräfta på att det finns ett liv där inne?? :/ Kommer aldrig palla vänta till v.18 eller när det nu är man gör RUL. Om det inte lever något där inne så vill jag gärna veta det.. :/ Är extra orolig nu pga blödningen och att jag ej känner några speciella symptom.

Vissa landsting erbjuder kub-test runt v 12 (kombinerat ultraljud/blodprov), en typ av fosterdiagnostik för att se om barnet har några kromosomavvikelser. Vart bor du? Jag bor i Värmland och här får all göra det, oavsett ålder (i de flesta landsting måste man vara över 35 för att få det testet, men man kan ju alltid åka till en klinik och göra det privat).

Man kan såklart även boka in privat ul på en privatklinik, häromkring kostar det runt 1000 kr för sådan undersökning.
  • vanjastina
    vanjastina skrev 2016-04-19 22:48:23 följande:
    Vissa landsting erbjuder kub-test runt v 12 (kombinerat ultraljud/blodprov), en typ av fosterdiagnostik för att se om barnet har några kromosomavvikelser. Vart bor du? Jag bor i Värmland och här får all göra det, oavsett ålder (i de flesta landsting måste man vara över 35 för att få det testet, men man kan ju alltid åka till en klinik och göra det privat).

Man kan såklart även boka in privat ul på en privatklinik, häromkring kostar det runt 1000 kr för sådan undersökning.
    ... Men kub är som sagt gratis här!
  • vanjastina

Idag har jag varit hos läkare, visade tecken på näringsbrist och uttorkning så hon sjukskrev mig 3 veckor till att börja med (vet att jag kommer få förlänga sen men jag vet inte varför hon inte skrev längre). Jag har tappat 4 kg pga kräkningarna vilket är mycket för mig som redan är pinnsmal :/ Hon sa att jag gott kunde åka in till akuten för att få dropp och må lite bättre, men jag har ingen lust att sitta där en hel dag och vänta, så hon sa att jag helt enkelt får försöka få i mig det som går, gärna sådant med socker i, t ex coca cola för att få lite energi.

Usch vad det här suger :C

• vanjastina
    Fru01 skrev 2016-04-20 21:19:20 följande:

Hej alla! Går in i v. 9 imorgon och jag mår så otroligt illa. Från morgon till kväll. Spyr flera gånger om dagen. Testat receptfria tabletter och åksjukearmband men inget hjälper. Hjälp - tar tacksamt emot tips på vad som kan lindra. Håller på att bli tokig :(

Be att få Lergigan utskrivet, många tycker det hjälper. För mig har det inte funkat tyvärr, kräks många ggr om dagen och ligger nu på -4 kg i vecka 10, Var hos läkare igår och blev sjukskriven och hon sa att tyvärr är det enda jag kan göra nu att stå ut. Jag är både uttorkad och har näringsbrist så hon rekommenderade mig att åka till akuten och få dropp närhelst jag vill för att "tanka upp mig" igen men effekten är ju tyvärr övergående.. Läkaren sa också att man ska försöka få i sig ngt med socker, typ smutta på en coca cola, så man får lite energi. Vill bara säga att man inte behöver oroa sig för bebisen i magen iallafall, det har både bm och läkare sagt till mig nu.
  • vanjastina
    Vallmoblomma skrev 2016-04-21 13:12:20 följande:
    Hejsan! Jag bor också i Värmland, vart kan man vända sig om man vill göra ul privat?
    Jag tror det är Örebro man måste vända sig till isåfall, googla privat ultraljud örebro. I karlstad på gyn har jag dock inte haft problem att få tid för vul när jag haft lite småblödningar t ex.
  • vanjastina
    Vallmoblomma skrev 2016-04-21 17:09:59 följande:
    Okej, jag bor i Karlstad så ska jag vända mig till gyn på Centralsjukhuset? För hade nämligen bruna flytningar förra veckan. Jag behöver alltså inte prata med bm?
    Ja precis ring gynmottagningen där på sjukhuset, du behöver inte gå genom din bm :) Jag har som sagt alltid fått komma in när jag haft småblödningar, har då även nämnt att jag haft lite ont i magen och då har jag fått komma in senast dagen efter för vul! De kvinnliga läkarna där har varit väldigt bra tycker jag (fast sist råkade jag få en manlig som var väldigt nedvärderande). Men det brukar vara bra där överlag är min uppfattning!
  • vanjastina
    Belly skrev 2016-04-24 07:58:09 följande:

Hej tjejer! Vill bara nämna att ni som har funderat på att gå med i Facebook gruppen men inte gjort det än bör göra det.

Det diskuteras att kanske stänga gruppen snart och det vore ju synd om någon som tänkt gå med inte han!

Så ni som vill gå med skicka mig ett meddelande här med namn, stad och beskriv profilbild. ELLER skriv eran mailadress som är kopplat till Facebook! :)

Jag vill gärna vara med men vet inte om meddelandet kommer fram till dig, det blir liksom avbrutet när det skickats, har du fått ngt?
Svar på tråden BF november 2016