Skitstöveln skrev 2016-02-25 12:10:54 följande:
Hej igen och tack till alla som läser, bryr sig och kommer med råd. Säg gärna vad ni tycker och tänker, även om det är att jag är en idiot!
Igår när jag kom hem så var det ju dags att ta tag i detta och prata igenom och bearbeta.
Först mötes jag av två dagars disk (hon var hemma igår), tog hand om detta utan kommentar och frågade sedan om hon hade något önskemål för maten. Jag lagade mat, vi åt framför tv:n och sen var det läge att börja prata ut.
Jag ber så hemsk mycket om ursäkt för mitt agerande under gårdagen, inte ok någonstans naturligtvis och säger att vi måste lära oss hantera våra konflikter bättre så att de inte eskalerar till våld och skrik.
Hon säger att hon inte ångrar sig utan skulle agera likadan igen(!)
Hon tycker att jag är en fruktansvärd människa som lämnar henne (och barnet) utan "tjänlig" mat, jag borde ha lagat något annat.
Hon säger att "Du tror du är så jävla duktig som lagar mat och städar". Jag erbjuder henne att laga mat resten av veckan, vilket inte faller i god jord.
Jag försöker presentera min version att jag själv var ganska irriterad över att hon inte velat hjälpa till alls och att jag redan gjort två försök (om än utan ok resultat) och dessutom var sen till en tid.
Hon vill absolut inte lyssna på hur jag upplevt det utan jag säger bara "elaka saker" (att hon var sur och irriterad redan innan).
Jag säger då att om hon inte vill lyssna på mig så är inte jag intresserad av att fortsätta diskussionen utan hon kan lika gärna vara tyst. Här någonstans går jag och tar hand om disken, hon följer efter och står snart och skriker och gråter (jag förhåller mig i stort sett lugn hela kvällen).
Vi går därefter och lägger oss, medan vi borstar tänder etc så får jag höra att barnet är rädd för mig och min röst eftersom det känner av hennes obehag och inte kommer knyta an till mig.
Väl i säng får jag höra hur dålig far jag kommer bli, hur dåliga föräldrar min pappa och bror är. jag svarar detta med att hon kommer bli en väldigt bra mamma och att det kanske kompenserar för mina brister (yttrat utan någon ironi).
Sen hinner jag somna men väcks snart av att hon ligger och ältar, varför jag inte heller ska få sova utan hon pratar om vårdnadstvist (barnet är inte fött än), hur dålig jag är osv. Jag svarar inte längre.
Hur ska jag hantera detta egentligen?
Detta är såklart min version av händelserna, det är svårt att vara helt objektiv när man är mitt inne i det hela men jag har försökt att "intet förtiga eller däri ändra" utan redogöra förloppet så som jag upplevt dem utan att skönmåla mig själv eller demonisera henne.
Uppskattar alla era råd och tankar!
Du ska se till att ni separerar och bygger upp egna stabila trygga liv utan våld. Framförallt behöver ert barn föräldrar som kan hantera en vuxen relation och inte bete sig som idioter och skitar.