• Vinterankan

Varför är folk falska inom arbetslivet?

Det handlar väl inte om att mänskligheten försvinner utan när man har två olika åsikter så måste man kolla vad som står i avtalen för att kunna bedöma om saker ska betalas eller inte. Ofta kan det också bli en tolkningsfråga där man tolkar samma sak på olika sätt. Jag har mycket diskussioner om sådana här saker i mitt jobb och har en väldigt bra relation till de som jag har de här diskussionerna med. Det är en förutsättning för att alls komma någonstans.

Jag förstår inte vad medmänsklighet och schyssthet har med saken att göra, har man ett avtal så ska det följas. När det kommer till sådant så måste man vara fyrkantig och se på vad som står.

Sedan när det kommer till det dagliga arbetet så ska man självklart alltid göra sitt bästa både som kund och leverantör och inte blanda in fakturatvister i det.

• Vinterankan
    Anonym (Tchaikowsky) skrev 2016-02-26 16:49:11 följande:

Fast avtal går aldrig att göra heltäckande, det finns alltid tolkningsmöjligheter och när det handlar om pengar så försöker man alltid vrida till det även om man vet att avsikten med formuleringen inte var sådan t ex, så att det ska passa ens egna syften, man bryr sig inte om att man vet att det är oetiskt beteende.

Pengakåtheten väger tyngre.

För det är sällan så enkelt att man bara kan gå till avtalet och se vad som gäller, 

Det är ju därför så många tvister får lösas i domstol, för det går inte att formulera sig så korrekt att det inte går att tolka och vantolka. 

Självklart försöker alla tolka avtalet till sin fördel, varför skulle man tolka det till den andres fördel bara för att vara schysst? Och handlar inte alls om pengakåthet, det påverkar inte mig personligen om mitt företag får betala några hundratusen extra för att jag är "schysst" i en förhandling. Men självklart så ligger det i min moraliska skyldighet mot min uppdragsgivare att få det så fördelaktigt som möjligt.

I de allra flesta fall där jag är med och vi är oense så slutar det med en uppgörelse där man möts någonstans på mitten för att undvika större konflikter. Men då förhandlar jag inte om miljonbelopp utan max 200 000 i taget.
  • Vinterankan
    Anonym (K) skrev 2016-03-02 10:25:20 följande:

Jo men då är det ju ett spel man spelar och ingen äkta människa man träffar. Ett spel där man låtsas som saker, utelämnar saker, lägger till saker för att få fördel själv och komma så lindrigt undan som det går. Det är inte en genuin människa.

Inget spel alls tycker jag. Jag anger min synpunkt i hur jag tolkar avtalet kopplat till det vi diskuterar och den andra parten anger sin. Ingen ljuger, utelämnar eller lägger till utan man förklarar helt enkelt hur man ser på saken. Ibland ger den andra parten med sig och går på min linje, ibland ger jag med mig och går på deras men allra oftast så möts vi någonstans på vägen.

Sedan har jag stött på rötägg som ljuger och försöker luras också men det har alltid varit när jag beställt saker som privatperson, aldrig i arbetslivet.
Svar på tråden Varför är folk falska inom arbetslivet?