• Oviss01

Testamente / Arv

Hej!

Jag och min sambo har nyligen köpt hus och håller på och försöker nu få ett gemensamt barn. Han har ett barn sedan tidigare.

Vi tänkte att vi kanske bör skriva ett testamente. Hur gör man så att det blir så rättvist som möjligt för gemensamt barn och bonusbarn? Och även rätt för oss vuxna förstås. Jag vill ju tex gärna kunna bo kvar i huset.

Min sambo försöker inte alls fundera över detta, medan jag har funderat alldeles för mycket istället, utan att komma fram till något...

Tacksam för input!

• Svar på tråden Testamente / Arv
  • Anonym (Sara)
    Anonym (nope) skrev 2016-02-26 19:13:58 följande:
    Hon ärver 50 % av de gemensamma tillgångarna om de är gifta. Alltså sin del av huset rent praktiskt om hon har köpt det som 50-50 delägare med mannen. Men OM han testamenterar det han kan till henne så kan hon naturligtvis ärva mer.

Omvänt undrar jag hur ni då gör om kvinnan dör.
    Hon ärver sin del av huset, dvs hon ärver något hon redan äger?
  • Anonym (Lis)
    mammalovis skrev 2016-02-25 21:29:57 följande:

Det du behöver se till är ju att du skulle ha råd att bo kvar/köpa ut sambons barn om din sambo går bort först då barnet har rätt till sin arvslott direkt. Era gemensamma barn ärver ju först när du går bort i det fallet.

Jag har för mig vi kunde teckna någon form av försäkring i samband med husköpet också.

Nu är vi separerade sedan länge så jag minns dåligt.

Nej det stämmer inte att gemensamma barn ärver först när båda är döda om man är sambos. För att det ska gälla måste man vara gift, annars ärver det gemensamma precis som särkullbarn, dvs direkt. Det man kan göra är att skriva inbördes testamente till varandra då ärver barnen bara laglotten ( som d delar på) och resten då den andre dör.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Sara) skrev 2016-02-26 19:29:33 följande:
    Hon ärver sin del av huset, dvs hon ärver något hon redan äger?
    Jopp.
  • Brumma
    Anonym (nope) skrev 2016-02-26 20:54:37 följande:

Jopp.

Fast så funkar det ju inte. Man kan inte ärva något man redan äger...
  • Anonym (Sara)
    Anonym (nope) skrev 2016-02-26 20:54:37 följande:
    Jopp.
    Hur kan man ärva något man redan äger? 
  • Anonym (Lis)
    nevermind skrev 2016-02-26 21:12:41 följande:

Gift er!! Sen är väl en tredjedel var rimligt..?

Alla skriker gift er men ingen tänker då på att om särkullbarn finns är det än viktigare att tänka på äktenskapsförord!! Kan bli bra mkt dyrare än att behöva lösa ut ett gemensamt barn om man själv har tillgångar. Ser man bara till och fixar det innan så gör ju äktenskapet att de gemensamma barnen får vänta tills båda dör innan de får ut arv. Men annars är det ingen skillnad i säkerhet för en själv än ett inbördes testamente till varandra. Jag hade inte kunnat gå å gifta mig med min sambo utan att skriva ordentligt äktenskapsförord om att mina dyrbara hästar värde ca 1,5 miljon idag, eller min stuga som gått i arv exempelvis är min enskilda egendom. Tänk å behövt köpa loss mina egna hästar i en bodelning om sambon dör för hans barn ska ha en del av vårt giftorättgods...enklare å vara sambo tillsvidare ????
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-26 21:29:50 följande:

Alla skriker gift er men ingen tänker då på att om särkullbarn finns är det än viktigare att tänka på äktenskapsförord!! Kan bli bra mkt dyrare än att behöva lösa ut ett gemensamt barn om man själv har tillgångar. Ser man bara till och fixar det innan så gör ju äktenskapet att de gemensamma barnen får vänta tills båda dör innan de får ut arv. Men annars är det ingen skillnad i säkerhet för en själv än ett inbördes testamente till varandra. Jag hade inte kunnat gå å gifta mig med min sambo utan att skriva ordentligt äktenskapsförord om att mina dyrbara hästar värde ca 1,5 miljon idag, eller min stuga som gått i arv exempelvis är min enskilda egendom. Tänk å behövt köpa loss mina egna hästar i en bodelning om sambon dör för hans barn ska ha en del av vårt giftorättgods...enklare å vara sambo tillsvidare ????

Skulle varit smiley inte frågetecken :)
  • Oviss01

Tack för alla era svar! Vad ni kan

Alla säger att det är bäst att gifta sig.. men jag vill heller inte gifta mig bara pga pengar.. jag har aldrig känt att jag vill gifta mig. 

Livförsäkring ska vi definitivt kolla närmre på, idag är det bara jag som fixat det. Min sambo var totalt oförsäkrad innan vi träffades.

Jag vet hur jag ska göra för att jag själv ska vara helt säker och få ut mesta möjliga. Men det är ju inte det jag vill. Utan jag vill att det ska vara "rätt" och rättvist för alla parter. 

• Brumma
    Oviss01 skrev 2016-02-26 21:39:35 följande:

Tack för alla era svar! Vad ni kan

Alla säger att det är bäst att gifta sig.. men jag vill heller inte gifta mig bara pga pengar.. jag har aldrig känt att jag vill gifta mig. 

Livförsäkring ska vi definitivt kolla närmre på, idag är det bara jag som fixat det. Min sambo var totalt oförsäkrad innan vi träffades.

Jag vet hur jag ska göra för att jag själv ska vara helt säker och få ut mesta möjliga. Men det är ju inte det jag vill. Utan jag vill att det ska vara "rätt" och rättvist för alla parter. 

Då är livförsäkring och testamente det bästa.

Ni skulle ju kunna testamentera en del till varandra, en del av ert gemensamma barns arv iallafall. Särkullbarnet löses ut genom livförsäkringen. På så sätt minskar ni inget av barnens del men säkrar för er själva lite också :)

Allra bäst vore såklart om ni fick hjälp av en jurist. Situationen är ju inte direkt ovanlig idag :)
Svar på tråden Testamente / Arv