Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Oviss01

Testamente / Arv

Hej!

Jag och min sambo har nyligen köpt hus och håller på och försöker nu få ett gemensamt barn. Han har ett barn sedan tidigare.

Vi tänkte att vi kanske bör skriva ett testamente. Hur gör man så att det blir så rättvist som möjligt för gemensamt barn och bonusbarn? Och även rätt för oss vuxna förstås. Jag vill ju tex gärna kunna bo kvar i huset.

Min sambo försöker inte alls fundera över detta, medan jag har funderat alldeles för mycket istället, utan att komma fram till något...

Tacksam för input!

• Svar på tråden Testamente / Arv
  • Brumma
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-26 21:29:50 följande:

Alla skriker gift er men ingen tänker då på att om särkullbarn finns är det än viktigare att tänka på äktenskapsförord!! Kan bli bra mkt dyrare än att behöva lösa ut ett gemensamt barn om man själv har tillgångar. Ser man bara till och fixar det innan så gör ju äktenskapet att de gemensamma barnen får vänta tills båda dör innan de får ut arv. Men annars är det ingen skillnad i säkerhet för en själv än ett inbördes testamente till varandra. Jag hade inte kunnat gå å gifta mig med min sambo utan att skriva ordentligt äktenskapsförord om att mina dyrbara hästar värde ca 1,5 miljon idag, eller min stuga som gått i arv exempelvis är min enskilda egendom. Tänk å behövt köpa loss mina egna hästar i en bodelning om sambon dör för hans barn ska ha en del av vårt giftorättgods...enklare å vara sambo tillsvidare ????

Ja, har man en egen förmögenhet så är det i sådana fall extra viktigt att skriva äktenskapsförord.

Får man barn vill man förmodligen ordna så att de pengarna går till barnet om man går bort, och inte till särkullsbarnet.
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-26 22:05:57 följande:

Ja, har man en egen förmögenhet så är det i sådana fall extra viktigt att skriva äktenskapsförord.

Får man barn vill man förmodligen ordna så att de pengarna går till barnet om man går bort, och inte till särkullsbarnet.

Ja men precis, så att bara gå ån gifta sig å tro att det är det bästa när särkullbarn finns, är det inte, utan man måste förstå att då blir allt man själv äger även med i giftorättgodset som delas vid en bodelning om partnern dör och som hans tidigare barn har rätt till att ärvs ifrån. Hade inga särkullbarn funnits hade det problemet aldrig inträffat förutom vid en ev skilsmässa då så eftersom för min del faktiskt är levande varelser med hästar hade jag skrivit äktenskapsförord på dem oavsett :) men som sagt extra viktigt vid särkullbarn.
  • Ess

Det allra bästa är att sätta sig ner med partnern och diskutera och skriva ner hur ni vill att det ska se ut om han eller du dör. Sedan tar ni det med er till en jurist som hjälper er att få det till att bli juridiskt bindande.
    Bla så kan han fundera över om han dör innan det tidigare barnet fyllt 18, vill han att mamman ska förvalta barnets arv, eller vill han utse en egen förmyndare?
    Vill han inte ta tag i de här frågorna, så tycker jag inte att du ska köpa hus med honom heller. 

• Anonym (bibo)

Vi fick inte köpa hus för banken när vi tog lån utan att skriva testamente... för de såg till så att jag och vårt kommande barn inte skulle hamna på gatan. Nu är vi gifta med testamente att vi ska ärva varandra.

Har jag förstått rätt.

50% är mitt

Av mannens 50%, 25% ärver jag av mannen

25% delas mellan våra 4 barn. 2 gem/ 2 bonus

Av dessa går 12.5% till mig så länge

12.5% ärver bonusbarnen direkt

Har alltid undrat hur det kan bli.

• Brumma
    Anonym (bibo) skrev 2016-02-28 17:08:06 följande:

Vi fick inte köpa hus för banken när vi tog lån utan att skriva testamente... för de såg till så att jag och vårt kommande barn inte skulle hamna på gatan. Nu är vi gifta med testamente att vi ska ärva varandra.

Har jag förstått rätt.

50% är mitt

Av mannens 50%, 25% ärver jag av mannen

25% delas mellan våra 4 barn. 2 gem/ 2 bonus

Av dessa går 12.5% till mig så länge

12.5% ärver bonusbarnen direkt

Har alltid undrat hur det kan bli.

Står det i din mans testamente att du skall ärva de 50% han får lov att testamentera bort så ja, om han går bort äger du direkt 75% (dina 50% plus 50%av din mans del).

Du ärver även era gemensamma barns del vilket, precis som du skriver är 50% av det som är kvar.

Om du går bort först däremot så får mannen allt. Han ärver ju era gemensamma barns del också och då du inte har barn sedan tidigare (om jag förstod saken rätt). När han sedan går bort så får alla hans barn dela på det som finns då.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-28 17:24:43 följande:
    Står det i din mans testamente att du skall ärva de 50% han får lov att testamentera bort så ja, om han går bort äger du direkt 75% (dina 50% plus 50%av din mans del).

Du ärver även era gemensamma barns del vilket, precis som du skriver är 50% av det som är kvar.

Om du går bort först däremot så får mannen allt. Han ärver ju era gemensamma barns del också och då du inte har barn sedan tidigare (om jag förstod saken rätt). När han sedan går bort så får alla hans barn dela på det som finns då.
    Det kan väl knappt stämma att alla barnen delar när han går bort. Han har fri förfoganderätt över min del, men när han går bort så tillfaller väl min del mina barn?
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 17:24:43 följande:

Nej alla barnen får inte dela på det som finns då, pappans barn ärver ju inte den nya hustrun så det gemensamma ärver ju "mer" än särkullbarnet, dom får en viss del av arvet, nu vet jag ite exakt hur den delen blir, det beror kanske på hur mycket som pappan får efter hustrun i relation till hans egna tillgångar?. 

Exempelvis mannen har ett barn sedan tidigare och ett gemensamt barn med hustrun som går bort. Mannen ärver allt efter kvinnan om inget äktenskapsförord och enskild egendom finns. När mannen sen går bort, ärver det gemensamma barnet den del efter sin mamma som pappan ärvde med fri förfoganderätt, och barnet sedan tidigare ärver bara sin pappa. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 17:52:28 följande:
    Nej alla barnen får inte dela på det som finns då, pappans barn ärver ju inte den nya hustrun så det gemensamma ärver ju "mer" än särkullbarnet, dom får en viss del av arvet, nu vet jag ite exakt hur den delen blir, det beror kanske på hur mycket som pappan får efter hustrun i relation till hans egna tillgångar?. 

Exempelvis mannen har ett barn sedan tidigare och ett gemensamt barn med hustrun som går bort. Mannen ärver allt efter kvinnan om inget äktenskapsförord och enskild egendom finns. När mannen sen går bort, ärver det gemensamma barnet den del efter sin mamma som pappan ärvde med fri förfoganderätt, och barnet sedan tidigare ärver bara sin pappa. 
    Jag tror jag har för mig att det är så att ärver pappan så att de totala tillgångarna han då har blir att 50% är arvet efter hans hustru, så skall det när pappan dör gå 50% av hans tillgångar till deras gemensamma barn, det övriga 50% delar Alla hans barn på. 
  • Anonym (Lis)
    Ess skrev 2016-02-28 17:32:09 följande:
    Det kan väl knappt stämma att alla barnen delar när han går bort. Han har fri förfoganderätt över min del, men när han går bort så tillfaller väl min del mina barn?
    Ja din del tillfaller dina barn. Se mina andra svar. 
  • Simben

Anonym Lis har helt rätt. Jag har precis kollat upp det. Om jag går bort först så ärver min man mig med fri förfoganderätt. Sen när han går bort ärver våra gemensamma barn 50 procent som är efter mig. Plus att de och hans son delar på övriga 50 procenten som är efter pappan. Har man egendom som man inte vill att den man är gift med eller sena barn ska ärva måste äktenskapsförord skrivas.

Svar på tråden Testamente / Arv