• Oviss01

Testamente / Arv

Hej!

Jag och min sambo har nyligen köpt hus och håller på och försöker nu få ett gemensamt barn. Han har ett barn sedan tidigare.

Vi tänkte att vi kanske bör skriva ett testamente. Hur gör man så att det blir så rättvist som möjligt för gemensamt barn och bonusbarn? Och även rätt för oss vuxna förstås. Jag vill ju tex gärna kunna bo kvar i huset.

Min sambo försöker inte alls fundera över detta, medan jag har funderat alldeles för mycket istället, utan att komma fram till något...

Tacksam för input!

• Svar på tråden Testamente / Arv
  • Ess
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 17:59:42 följande:
    Ja din del tillfaller dina barn. Se mina andra svar. 
    Tack, jag hade för mig att det var så.
  • Anonym (Lis)
    Simben skrev 2016-02-28 18:04:19 följande:

Anonym Lis har helt rätt. Jag har precis kollat upp det. Om jag går bort först så ärver min man mig med fri förfoganderätt. Sen när han går bort ärver våra gemensamma barn 50 procent som är efter mig. Plus att de och hans son delar på övriga 50 procenten som är efter pappan. Har man egendom som man inte vill att den man är gift med eller sena barn ska ärva måste äktenskapsförord skrivas.

Ja men precis dock så blir det inte automatiskt 50%. Exempelvis äger pappan 2 miljoner i tillgångar, och kvinnan 1 miljon i tillgångar när hon dör och pappan då ärver allt, så är arvet efter kvinnan 1/3. Då skall alltså det gemensamma barnet ha 1/3 av det totala arvet efter pappan, Sedan skall ALLA barn dela på de 2/3 som är kvar. 
  • Simben

Är man gifta utan äktenskapsförord så äger inte pappan 2 miljoner och mamman 1 miljoner utan allt slås ihop och delas på hälften. Hälften är mammans och hälften pappans utan äktenskapsförord.

• Brumma
    Ess skrev 2016-02-28 17:32:09 följande:

Det kan väl knappt stämma att alla barnen delar när han går bort. Han har fri förfoganderätt över min del, men när han går bort så tillfaller väl min del mina barn?

Ja, så borde det iallafall vara.

Dock, eftersom de väljer att testamentera de 50% man får testamentera bort kommer de inte längre tillfalla enbart de gemensamma barnen. Den delen blir pappans och kommer delas lika mellan alla arvingarna.

De gemensamma kommer i det fallet få mindre när pappan går bort än de skulle fått om inte TS testamenterat 50% till mannen.
  • Brumma
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 17:52:28 följande:

Nej alla barnen får inte dela på det som finns då, pappans barn ärver ju inte den nya hustrun så det gemensamma ärver ju "mer" än särkullbarnet, dom får en viss del av arvet, nu vet jag ite exakt hur den delen blir, det beror kanske på hur mycket som pappan får efter hustrun i relation till hans egna tillgångar?. 

Exempelvis mannen har ett barn sedan tidigare och ett gemensamt barn med hustrun som går bort. Mannen ärver allt efter kvinnan om inget äktenskapsförord och enskild egendom finns. När mannen sen går bort, ärver det gemensamma barnet den del efter sin mamma som pappan ärvde med fri förfoganderätt, och barnet sedan tidigare ärver bara sin pappa. 

Nej, inte allt. Det har du rätt i :)

Men de gemensamma får inte mer eftersom TS testamenterar hälften av sina tillgångar till mannen. De är därför inte längre vigda åt hennes barn utan de är då pappans varav alla barn kommer dela på den biten.
  • Anonym (Lis)
    Simben skrev 2016-02-28 18:37:49 följande:

Är man gifta utan äktenskapsförord så äger inte pappan 2 miljoner och mamman 1 miljoner utan allt slås ihop och delas på hälften. Hälften är mammans och hälften pappans utan äktenskapsförord.

Brumma skrev 2016-02-28 18:44:22 följande:

Nej, inte allt. Det har du rätt i :)

Men de gemensamma får inte mer eftersom TS testamenterar hälften av sina tillgångar till mannen. De är därför inte längre vigda åt hennes barn utan de är då pappans varav alla barn kommer dela på den biten.

Stämmer inte. Arvet efter ts är med fri förfoganderätt, inte fri äganderätt, mannen kan alltså inte testamentets bort arvet. Så det gemensamma barnet kommer ärva mer eftersom det ärver både sin mamma och sin pappa, särkullbarnen ärver bara sin pappa. Så den del av mannens totala tillgångar som är från ts ärver bara deras gemensamma barn. Resterande del delar alla mannens barn på. Enda som skulle göra att gemensamma barnet inte ärver ngt är att det inte finns ngt alls att ärva dvs mannen har inga tillgångar alls. Men då ärver ju inte heller de andra barnen ngt...
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 18:41:13 följande:

Ja, så borde det iallafall vara.

Dock, eftersom de väljer att testamentera de 50% man får testamentera bort kommer de inte längre tillfalla enbart de gemensamma barnen. Den delen blir pappans och kommer delas lika mellan alla arvingarna.

De gemensamma kommer i det fallet få mindre när pappan går bort än de skulle fått om inte TS testamenterat 50% till mannen.

De allra allra vanligaste är att testamentera med fri förfoganderätt och jag kan inte tänka mig att ts gjort annat. Med fri förfoganderätt innebär att mannen då får förvalta ts arv tills han dör. När han dör går då ts arv till hennes bröstarvingar. Han får aldrig testamentera bort det. Dock kan han ju göra sig av med alla tillgångar.(då blir ju alla barn utan arv) Dock så räknas ju ts del ut vid hennes bortgång, så är hennes del 1/3 av mannens totala tillgångar så skall hennes barn ha 1/3 vid mannens bortgång. De 2/3 som sedan är kvar delar alla barnen på. Dvs om två barn, en är gemensam å en är särkullbarn så ärver det gemensamma 1/3 samt 2/3 delat på 2. Och särkullbarnet 2/3 delat på två. Dvs gemensamma 2/3 och särkullbarnet 1/3 i detta fallet.
  • Anonym (Lis)
    Simben skrev 2016-02-28 18:37:49 följande:

Ja just d jag tänkte på ts som är sambo precis som jag själv med särkullbarn. Har man då mkt tillgångar bör man då skriva äktenskapsförord om man vill att ens biologiska barn enbart skall ta del av det och inte att allt delas på hälften om man har egna tillgångar på mer.
  • Brumma
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 19:07:21 följande:

Stämmer inte. Arvet efter ts är med fri förfoganderätt, inte fri äganderätt, mannen kan alltså inte testamentets bort arvet. Så det gemensamma barnet kommer ärva mer eftersom det ärver både sin mamma och sin pappa, särkullbarnen ärver bara sin pappa. Så den del av mannens totala tillgångar som är från ts ärver bara deras gemensamma barn. Resterande del delar alla mannens barn på. Enda som skulle göra att gemensamma barnet inte ärver ngt är att det inte finns ngt alls att ärva dvs mannen har inga tillgångar alls. Men då ärver ju inte heller de andra barnen ngt...

Förlåt, det var ju inte TS som skrivit att hon testamenterat 50% till sin man. Utan Anonym (bibo).

Nej. Har man testamenterat är det ju inte med fri förfoganderätt? Däremot det arv som är gemensamma barns del är med förfoganderätt, men annars är det ju som ett vanligt arv?

Man kan välja att testamentera den delen till sin partner, sin vän, kyrkan, rädda barnen osv. Inte samma sak som att ha förfoganderätt över barnens arv.

Men ja, gällande TS är det ju med fri förfoganderätt slänger de inye skriver ngt annat.
  • Brumma
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 19:23:28 följande:

De allra allra vanligaste är att testamentera med fri förfoganderätt och jag kan inte tänka mig att ts gjort annat. Med fri förfoganderätt innebär att mannen då får förvalta ts arv tills han dör. När han dör går då ts arv till hennes bröstarvingar. Han får aldrig testamentera bort det. Dock kan han ju göra sig av med alla tillgångar.(då blir ju alla barn utan arv) Dock så räknas ju ts del ut vid hennes bortgång, så är hennes del 1/3 av mannens totala tillgångar så skall hennes barn ha 1/3 vid mannens bortgång. De 2/3 som sedan är kvar delar alla barnen på. Dvs om två barn, en är gemensam å en är särkullbarn så ärver det gemensamma 1/3 samt 2/3 delat på 2. Och särkullbarnet 2/3 delat på två. Dvs gemensamma 2/3 och särkullbarnet 1/3 i detta fallet.

Meh. Förlåt...

Blandade ihop vilket av mina inlägg du svarat på.

Du har alldeles rätt i ditt svar.

Jag som snurrat till det mellan TS och en annan skribent.
  • Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 20:08:19 följande:
    Förlåt, det var ju inte TS som skrivit att hon testamenterat 50% till sin man. Utan Anonym (bibo).

Nej. Har man testamenterat är det ju inte med fri förfoganderätt? Däremot det arv som är gemensamma barns del är med förfoganderätt, men annars är det ju som ett vanligt arv?

Man kan välja att testamentera den delen till sin partner, sin vän, kyrkan, rädda barnen osv. Inte samma sak som att ha förfoganderätt över barnens arv.

Men ja, gällande TS är det ju med fri förfoganderätt slänger de inye skriver ngt annat.
    Nej skriver man inbördes testamentet är det det absolut vanligaste att skriva det med fri förfoganderätt. Jag å min sambo har skrivit inbördes testamente och det är givetvis med fri förfoganderätt. Laglotten får ju mitt/ vårt barn direkt då vi inte är gifta, medan resten får hon när hennes pappa / min sambo också gått bort. Dvs om min del av arvet förutom laglotten skulle vara 1/4 av pappans totala tillgångar vid min bortgång, skall min dotter vid hennes pappas bortgång ha 1/4 del av hans tillgångar PLUS (i vårt fall har han 3 barn sedan tidigare) en fjärdedel av 3/4 delar. dvs 43,75 % av pappans tillgångar skall tillfalla min/ vår dotter medan min sambos andra barn får 18,75% var. 
  • Brumma
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 20:23:59 följande:

Nej skriver man inbördes testamentet är det det absolut vanligaste att skriva det med fri förfoganderätt. Jag å min sambo har skrivit inbördes testamente och det är givetvis med fri förfoganderätt. Laglotten får ju mitt/ vårt barn direkt då vi inte är gifta, medan resten får hon när hennes pappa / min sambo också gått bort. Dvs om min del av arvet förutom laglotten skulle vara 1/4 av pappans totala tillgångar vid min bortgång, skall min dotter vid hennes pappas bortgång ha 1/4 del av hans tillgångar PLUS (i vårt fall har han 3 barn sedan tidigare) en fjärdedel av 3/4 delar. dvs 43,75 % av pappans tillgångar skall tillfalla min/ vår dotter medan min sambos andra barn får 18,75% var. 

Isåfall är det ju mkt möjligt att personen gjort så.

Men det är ju inget måste eller en självklarhet att man testamenterar bort den del man fritt får testamentera med fri förfoganderätt istället för att pengarna/värdesakeena/fastigheten blir personens privata tillgång. :)

Har man nu INTE gjort det är det ju en bra sak att ha i åtanke. Eller om man ska göra det.

Vi har valt att bonus får ut sin del av arvet direkt. Vill inte ha med hennes mamma att göra om jag inte måste och det kommer jag få annars..
  • Simben

Vi har valt att ta en livförsäkring på mannen så bonus kan få ut hela sitt arv direkt som han är berättigad till. Men vi hoppas ju att den inte ska behövas användas på väldigt länge eller alls helst. Sen har sambon även livförsäkring via jobbet TGL som vi har satt mig som förmånstagare på. Kolla upp det är ett tips.

• Anonym (Lis)
    Brumma skrev 2016-02-28 21:38:59 följande:

Isåfall är det ju mkt möjligt att personen gjort så.

Men det är ju inget måste eller en självklarhet att man testamenterar bort den del man fritt får testamentera med fri förfoganderätt istället för att pengarna/värdesakeena/fastigheten blir personens privata tillgång. :)

Har man nu INTE gjort det är det ju en bra sak att ha i åtanke. Eller om man ska göra det.

Vi har valt att bonus får ut sin del av arvet direkt. Vill inte ha med hennes mamma att göra om jag inte måste och det kommer jag få annars..

Nej inget måste men det absolut vanligast vid ett inbördes testamente till en sambo/ partner. Vi har valt att jag kan lösa ut särkullbarn när jag vill. Då har jag möjlighet att göra det när jag blir äldre (å om jag är i livet givetvis ;)) så slipper det bli ngr frågetecken mellan barnen. Dock skulle det bli alldeles för mkt å lösa ut direkt om ngt skulle hända min sambo i nära framtid så därför blev detta smartast lösning, att jag när som helst kan välja när jag vill lösa ut dem.
  • Brumma
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-28 21:59:34 följande:

Nej inget måste men det absolut vanligast vid ett inbördes testamente till en sambo/ partner. Vi har valt att jag kan lösa ut särkullbarn när jag vill. Då har jag möjlighet att göra det när jag blir äldre (å om jag är i livet givetvis ;)) så slipper det bli ngr frågetecken mellan barnen. Dock skulle det bli alldeles för mkt å lösa ut direkt om ngt skulle hända min sambo i nära framtid så därför blev detta smartast lösning, att jag när som helst kan välja när jag vill lösa ut dem.

Personen jag svarade (som skrivit testamente) var gift med sin partner. Hon hade inga barn sedan tidigare. Alltså ärvs allt med så kallad "fri förfoganderätt" automatiskt för deras gemensamma barn. Känns konstigt att man då ändå testamenterar 50% till mannen med även det fri förfoganderätt. Det är det ju automatiskt ändå liksom :) Så det tillägget i testamentet hade inte behövts.

Därav antog jag att det var ett arv utan förbehåll.

Jag kan ju ha fel men det hade som sagt inte behövts skrivas testamente med i det fallet :)

Jag rekommenderar alltid livförsäkring när det är särkullbarn inblandat. Känns bra att ha säkrat upp både för henne och för mig och mina barn :)
  • Anonym (bibo)

Är det någon som vet hur det funkar med arv från mina föräldrar när jag har bonusbarn. Måste dom tänka på något särskilt pga det?

Vet ju att barnbarn inte ärver direkt av dom, men om jag får ett arv av mina föräldrar och sen dör jag..

Jag är ju gift så går arvet till mig eller til mig OCH min man och på så sätt till bonusbarnen sen?

Tänker om jag ärver ett hus/gård eller liknande.

• Ess
    Anonym (bibo) skrev 2016-03-01 19:27:26 följande:

Är det någon som vet hur det funkar med arv från mina föräldrar när jag har bonusbarn. Måste dom tänka på något särskilt pga det?

Vet ju att barnbarn inte ärver direkt av dom, men om jag får ett arv av mina föräldrar och sen dör jag..

Jag är ju gift så går arvet till mig eller til mig OCH min man och på så sätt till bonusbarnen sen?

De kan skriva att arvet ska va din enskilda egendom.
  • Simben

Om ni är gifta och dina föräldrar dör och inte skrivit att ditt arv är din egen egendom eller vad det heter så äger din man halva arvet och således kommer hans barn få del av det arvet om du dör. Fast först efter sin fars död såklart.

• Anonym (Lis)
    Anonym (bibo) skrev 2016-03-01 19:27:26 följande:

Be dina föräldrar skriva testamente att allt ditt framtida arv skall vara din enskilda egendom. Vårt arvsystem är föråldrat och inte anpassad för nyfamiljer tyvärr och tyvärr till väldig nackdel för den som träffar ngn med barn sen tidigare.
Svar på tråden Testamente / Arv