Inlägg från: sagaceline |Visa alla inlägg
  • sagaceline

    Byta namn som vuxen - erfarenheter?

    Jag har ingen aning vilken kategori detta hör till så hoppas detta går bra.


    Jag vet att man kan nå ut till så många människor här så jag tänkte ge det en chans. Hela mitt liv har jag varit missnöjd med mitt namn, Jennifer. Min mamma och pappa tyckte väldigt mycket om serien "vänner" och tyckte att Jennifer Aniston hade ett fint namn, så dom döpte mig till det. Båda tyckte det var fint men inte mer än så. Men jag har verkligen HATAT detta namn i hela mitt liv, och mina mellannamn. Det har aldrig känts som jag, och jag har alltid velat bli kallad för mitt smeknamn (inte jenny eller liknande, något helt annat) vilket alla har gjort. Men jag tycker inte att mitt smeknamn är fint, och vill inte heta det på papper eller presentera mig som det eftersom det är rätt barnsligt (kom på det när jag var typ 2 år). Jag vill byta namn till Saga, eftersom jag älskar det namnet. Det passar min personlighet, mitt utseende och det är mer seriöst än mitt smeknamn. Så jag planerar att ta bort mitt förnamn och mina mellannamn och byta till Saga mellannamn Efternamn, precis som jag heter här. Men jag är så himla nervös och det är ändå ett stort steg att behöva byta idkort och pass så jag har svårt att våga ta det steget. Jag är 18 år och har all möjlighet att göra detta som jag drömt om så länge, men jag skulle gärna vilja höra om era erfarenheter! Jag har läst att namnbyte är vanlig i Sverige, men inte hittat många artiklar om det och känner inte heller någon som gjort det. Så skulle vara tacksam om någon svarade på detta iallafall. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Byta namn som vuxen - erfarenheter?
  • sagaceline
    Fjäril kär skrev 2016-02-26 07:04:58 följande:

    Förnamn kan du inte ta bort. Du kan bara lägga till nya förnamn.

    Efternamn får du endast byta om du gifter dig eller konstruerar ett nytt eller tar ett som finns i släkten.


    Det var inte min fråga men okej. Jag har läst på och kollat exakt vad och hur jag ska göra. Men kan ta bort/byta ut alla sina namn enligt prv men det kostar 1000 kr. Efternamnet ska jag behålla så vet inte varför du tog upp det? Men tack för erfarenhetskommentaren i alla fall :)
  • sagaceline

    Tack för svar! Har läst så mycket om namnbyte nu och har bestämt mig för att göra det i höst. Ska till USA nu i höst och orkar inte krångla med pass och nytt visum innan det, så efter det ska jag skicka in en ansökan. :)

Svar på tråden Byta namn som vuxen - erfarenheter?