• Palestrina

fisktacos

Vill ha tips på hur man gör goda fisktacos. Vilken fisksort, kryddning, vilka tillbehör rekommenderar du? Jag har aldrig gjort fisktacos, och när jag googlar efter recept hittar jag så många olika varianter... Det blir väl samma resultat här antar jag, men jag vill gärna bli övertygad av någon.

• Svar på tråden fisktacos
  • Vinter16

Brukar köra på fiskpinnar eller någon annan fisk med krispigt skal (köpa färdig eller göra själv) sedan gör jag en syrlig sallad av bla rödkål och lime i, en sås brevid även den syrlig med koriander i och en hemmagjord guacamole :) suuuper gott!!

• MEE83

Fisktacos är en av få rätter jag tycker att jag verkligen bemästrar, jag gillar i och för sig att laga till fisk och skaldjur överlag, fisk och skaldjur och hamburgare är väl mina specialiteter, haha... annars står min sambo för det mesta av matlagningen. 

Tacos fungerar ju med nästan alla fisksorter, de flesta brukar väl använda sig av torsk, men generellt, så är ju den fisk jag gillar mest Sjötunga, men det kan ju bli rätt dyrt och dessutom är det inte det lättaste att få tag på alla gånger, speciellt inte om man bor i fel del av landet. 

Alternativ som jag gillar som är lättare att haffa är hälleflundra och rödtunga. Kryddor som jag använder är förutom salt och peppar, även chilipulver, spiskummin, paprikapulver och malen koriander. Tillbehör är ju väldigt individuellt, rödlök är ju alltid gott, all lök är i och för sig gott, men någon sorts lök behöver man som tillbehör, även lime är en självklarhet.

Sedan brukar jag göra en salsa, vad man vill basera den på är ju upp till var och en, jag gillar t ex apelsin och avokadosalsa. I övrigt, skalade räckor, hackade tomater och en grönsallad, typ ruccola och fetaost. 

• Jill 79

Jag gör ofta ett recept från linas matkasse. Gör lax i ugnen. Tillbehör är en blandning med riven morot, röd lök och koriande sen en jättegod sås med bland annat koriander i. Sen brukar jag ha lite tomat och gurka och lägger allt i mjuka tortilla bröd. Nog min favoriträtt ävensom jag inte gjort den på länge.

• Palestrina

Det blev dubbelpanerade bitar av torsk som jag stekte krispiga i rikligt med olja, sallad, chipotleaioli och en salsa med tomat, avocado, lök, lime och koriander. Gott, blev det!

• klyban

Man kan köra ceviche på fisken, bästa är väl lax, hälleflundra eller nån annan fast fisk.
    Kräver ingen värme, då det blir kemiskt kokt.
    Finns otal varianter, den enkla är lime, vitlök, chili koriander, salt och peppar.
    Tror man kan nöja sig med en enkel variant, då man har en massa tillbehör.

Svar på tråden fisktacos