• Emmmmm

    Får ej lyfta storasyster efter op. Hur göra?

    Jag har planerat snitt någon gång kring 5 april. Och jag får inte lyfta tungt 6 veckor efter operationen. Min man tar ut sina 10 dagar vid bebisens födelse. Men hur gör vi sen? Vi har ett drygt tvåårigt barn sen tidigare som jag inte kommer få lyfta. Och det blir svårt då jag måste kunna lyfta i henne i bilen, upp o vagnen, till skötbordet. Bära vid utbrott osv. Ohållbart att inte lyfta på 6 veckor. Kan jag då istället ta ut sjukpenning efter lillebrors födelse och min man ta föräldrapenning efter de 10 dagarna? Det funkar ju inte att ta dubbeldagar i flera veckor då går så många åt. Har mailat försäkringskassan också men det dröjer ju med svar

  • Svar på tråden Får ej lyfta storasyster efter op. Hur göra?
  • Anonym (Lo)

    Det är väl annars en ypperlig användning av dubbeldagarna? 


    Eller så kan ni ju vara föräldraledig båda två, men bara ena tar ut fp. 

    Eller om ni har dagar kvar för tvååringen så kan ni ju ta ut fl för varsit barn.

    Eller dryga ut med semester. 


     


     

  • Blicka

    Det går! Min mellan var två när yngsta kom med snitt förra våren. Vi tränade innan på att kliva i o ur vagnen själv likaså i bilstolen. Blöja byttes stående på golv (så var det sen länge). Vi tränade trapp upp o ner utan att bära o det gick även det. Trösta - sätt dig på golvet o ta i knä mm. Ordna med pallar i badrummet o köket så barnet kan kliva själv. Förbered redan nu att du inte kommer kunna lyfta mer än bebis så ditt äldre barn får chans att vänja sig vid tanken.

    Sjukskrivning efter snitt får man nog endast vid komplikationer! Så dubbeldagar första tiden låter mest rimligt om det behövs.

    Fråga om du undrar ngt.

  • Bumman79

    Det är inte så lätt att byta på golvet osv ibland när man är snittad iallafall inte om man är kraftigt överviktig som jag var.
    Jag snittades när äldsta barnet var 20 månader och vi gjorde så att pappan fick lämna det äldre barnet på förskolan och sedan hämta på kvällen för jag fick ju inte lyfta.
    Jag skulle nog velat att pappan varit hemma samtidigt på ngt sätt tex med dubbeldagar el semester el så om det skulle bli barn igen.

  • Alexi

    Vill ni inte att han tar ut fp så kan han väl ta minst en veckas semester i alla fall.

  • Emmmmm

    Ja bara undrade hur det funkar, så klart vi tar ut föräldrapenning om vi måste men helst spar man ju dagar om det går. Äldre syskonet går väldigt lite på förskola så under de tiderna 9-14 tre dagar i veckan blir det jag som sköter hämtningar och lämningar för maken jobbar då

  • Blicka
    Emmmmm skrev 2016-02-29 22:26:38 följande:

    Ja bara undrade hur det funkar, så klart vi tar ut föräldrapenning om vi måste men helst spar man ju dagar om det går. Äldre syskonet går väldigt lite på förskola så under de tiderna 9-14 tre dagar i veckan blir det jag som sköter hämtningar och lämningar för maken jobbar då


    Jag var orolig inför men i efterhand så gick det iaf mkt bättre än jag kunnat tro. Annars - har ni släkt nära som kan hjälpa till med lämning/hämtning eller annat i vardagen?
  • Minza83

    Jag haf förvisso inte blivit Snittad men här har maken alltid varit hemma 2-4mån efter födseln. Vi har tagit dubbeldagar samt för olika barn :) förutom nu med nr fyra då var han arbetsbefriad med full lön ;)

  • Emmmmm

    Nej vår släkt bor långt bort och vi känner inte någon i närheten så vi är själva.


    Blicka skrev 2016-02-29 22:49:02 följande:

    Jag var orolig inför men i efterhand så gick det iaf mkt bättre än jag kunnat tro. Annars - har ni släkt nära som kan hjälpa till med lämning/hämtning eller annat i vardagen?


Svar på tråden Får ej lyfta storasyster efter op. Hur göra?