Fru Ve skrev 2016-03-04 13:24:24 följande:
Jag har testat att jobba heltid tidigare men upplevde det som jättetungt. Barnen fick långa dagar och det var stressigt åt oss alla. Så jag har valt att byta till nattjobb för att få ihop "pusslet" lättare. Det kanske finns de som tycker det funkar jättebra med att båda föräldrarna har heltid. Men många jag känner är mycket trötta och stressade i den situationen. För mig går det helt enkelt inte ihop. Jag känner att om båda ska jobba heltid får barnen betala för det genom långa dagar m.m. Fast å andra sidan tycker jag det är fel också att det oftast (nästan alltid) är mamman som ska gå ner i tid. Det allra bästa är ju om båda föräldrarna kan minska lite på sin arbetstid. Det drabbar ju ens pension att man minskar sin inkomst. I mitt fall är det dock så att OB-ersättningen jag får för att jobba natt kompenserar för det jag har gått ner i tid så jag har samma lön som jag hade på en heltid dag.
Vi jobbar 87 procent båda två sen 3,5 år tillbaka. Det gör all skillnad för vår vardag. Vi går omlott lite också men med långa restider blir det ändå inte särskilt korta dagar för dem. Men vi hinner i alla fall vara hemma en stund på eftermiddagen innan det är dags att laga middag och vi behöver inte slänga oss på maten och vi äter i princip alltid middag tillsammans hela familjen.