Nekade mat
Får Socialtjänsten göra såhär?
När en familj lever på flykt för att de ska överleva, får socialtjänsten neka en mat?
Vi har flytt från den staden vi är hemmahörande till en annan för att min dotters pappa med familj hotar oss, misshandlar oss etc.
Socialtjänsten vägrar att skydda oss och stötta oss.
De menar på att man måste åka till kommunen man är hemmahörande i och ansöka där. Sedan hanterar de ansökan gällande skydd och ekonomiskt stöd och sedan får man se. Befinner man sig i en annan kommun ger de ej hjälp.
Jag har vänt mig till Socialtjänsten i den kommun jag är folkbokförd och de vägrar att hjälpa mig. Socialtjänstkontoret i den kommun jag befinner mig i måste ha ett godkännande från min hemkommun innan de kan hjälpa till. Däremot svarar ej de socialtjänstkontor som jag tillhör varken när jag ringer eller när det andra socialtjänstkontoret ringer.
Jag har mailat så många människor denna vecka och alla som inte tillhör den kommun som jag är folkbokförd i säger att det är fel. Att min kommun brister och att de vid ett flertal tillfällen brutit mot lagen. Medan de som tillhör den kommun jag tillhör menar på att i den kommunen arbetar de på ett annat sätt än vad alla andra kontor gör och därav ser hjälpen olika ut.
Jag har kontaktat kvinnojour, kyrkan, stadsmissionen etc och där har jag fått kanon bra respons. Vilka änglar det finns på denna jord.
För oss att återvända till min hemkommun är inte ett alternativ då vi är utsatta av dotterns pappa med familj. Så fort vi sätter vår fot där är vi bokstavligen körda.