• klyban

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Anonym (omg) skrev 2016-03-09 12:46:31 följande:
    Inte alls. Du skulle kanske behöva läsa lite mer faktaskrifter och mindre LCHF/paleopropaganda?

Jo, enbart svammel.
    Och läser INGEN propaganda.

Och alla vet att matforskning är till stor del humbug, där man kan komma fram till olika saker beroende till vilka intressen som beställt forskning.
    Och Cherrypickar man, så kan man påstå precis vad som helst.
    Det enda som det finns en viss konsensus kring och det är främst det raffinerade sockret och raffinerat mjöl.
    Sen kan jag hitta på vad som helst, genom cherrypicka.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 12:51:18 följande:
    Primära teorin enligt vissa. Enligt andra så fanns det betydligt fler saker som i sitt sammanhang kan beskriva varför den teorin inte kan bevisas och varför de inte är trovärdiga.
    Det är inte svart och vitt, givetvis finns det fler parametrar, precis som det finns idag.
  • klyban
    Rafael90 skrev 2016-03-09 16:37:07 följande:
    Med "kolhydratslobbyn" menar du Livsmedelsverket alltså? Rekommendationen om 6-8 skivor bröd om dagen baseras på det faktum att spannmål innehåller fibrer och järn, men jag kan hålla med om att 8 skivor bröd är en förlegad rekommendation då det idag finns många andra kolhydratskällor man kan komplettera med istället. Bönor och baljväxter t.ex, innehåller både kolhydrater, proteiner och mineraler.

6-8 skivor bröd var inte SLV som gav ut, kommer inte ihåg vem som är den skyldiga till den.
    Tror det var "Brödinstitutet".

Jag anser att man ska dra ner på sockret och de raffinerade mjölet, så har man kommit en lång väg.
    Och man behöver inte nödvändigtvis gå så mycket längre, eller ens alls.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 18:30:22 följande:
    ...
    Helt rätt. Det var reklam för bagerier och inget som någon expert rekommenderade.

Dock försökte man det låta som det var experter, och detta var ett sätt att leva sunt.
    Det är därför så många, som tror detta kom från SLV eller Socialstyrelsen.
    Detta är ett perfekt exempel, på propaganda.
    Propagandan är då att vi ska äta massa bröd(som i förlängningen är en massa kolhydrater).
    Vi sett liknande saker på havregrynsgröt, och en del andra råvaror.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 10:28:19 följande:
    Ingen skillnad mot massor av dagens reklam (eller som du kallar det, propaganda) för diverse saker. Ta alla dessa tandkrämer där de låtsas som om det är experter som anser att just den tandkrämen är bäst, eller reklam för diverse vitamintillskott som vi enligt inte kan leva utan... Vi ser samma reklam för svenskt kött, ägg, grönsaker osv. Så självklart kan man göra reklam även för bröd. Kolhydrater och socker ör inte samma sak. Inte heller bröd och kolhydrater. Många sorter bröd har t.ex mycket bra fibrer i sig. Allt är inte svart eller vitt.

Extremt stor skillnad, detta var en massiv kampanj som utgav sig att vara en myndighet.
    Det är därför så många tror FORTFARANDE att det var SLV eller socialstyrelsen som gav rådet.

Och inte jämföra med en enda du nämner, som alla är små fisar i rymden.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 12:51:55 följande:
    Tjoller. De enda som kan ha köpt idén om att det skulle vara en myndighet som gav rådet är mindre intelligenta människor. Genomsnittsmänniskan kött det inte utan såg att det var reklam.

Nä, alla tog upp detta, tom i skolor.
    Liknande inte nån reklam, utan gav intrycket det var nån myndighet som gav råden.
    Du verkar vara helt clueless om denna "6-8 skivor bröd".

Och hur kan du prata om intelligenta människor och mat?
    Titta på vad folk äter

• klyban
    Anonym (hmm) skrev 2016-03-10 12:57:07 följande:
    Jag vill inte äta hjärna och inälvor och rötter, jag vill äta chips och vetebröd och pasta. Varför är du så otrevlig?
    För det enda sättet att ge illusionen att h*n är "on top on things".
  • klyban
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-10 13:36:30 följande:
    Socker är en kolhydrat. Bröd består till största del av kolhydrater. Om vi nu ska diskutera vad som är kolhydrater eller ej.
    Jag tror h*n menar att kolhydrater spjälkas olika, och att man bör skilja på de olika kolhydraterna.
  • klyban
    Rafael90 skrev 2016-03-10 14:46:14 följande:
    ...

Du vet att medellivslängden för stenåldersmänniskor inte ens var 40 år va?

Och det menar du på att det beror på kosten?

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 16:52:12 följande:
    Nej. Inte där jag gick skola. Kanske där du växte upp. Här var det reklam på annonspelarna. www.dn.se/nyheter/sverige/svalj-inte-allt-du-.../

Du har väl bara dåligt minne, man tog definitivt upp detta.
    Varför tror du folk än idag inbillar sig kampanjen var från SLV/socialstyrelsen?
    Vet inte vad du vill med länken, är fullt medveten om vad som är vad.
    Ingen reklamkampanj har fått detta genomslaget som denna fick, sen kanske man kommer ihåg viss reklam som tex"Gott gotti gott gott".

Och hur kan du prata om intelligenta människor och mat?
    Titta på vad folk äter

Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?