• Forumvärd

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.
    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"
    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.
    Vad tycker du om det?
    Ska män har rätt till juridisk abort?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 20:16:07 följande:
    Ansvar enligt ditt sätt att se det är att mannen agerar plånbok.

Jag har svarat flertalet gånger men jag prövar en gång till.. lite tydligare.

Avtalet mannen och kvinnan har är att knulla. Båda är överens vad som får göras så själva knullandet inte övergår till vad som skulle likna våldtäkt då det isåfall skulle bryta mot avtalet. Låter fantastiskt oromantiskt men i princip så är det så man gör. Du får göra det jag tillåter och jag får göra det du tillåter. Så ser avtalet ut vid ett regelrätt knull.

Skulle en graviditet uppstå trots grunderna till avtalet så är det fortfarande grundavtalet som bör råda. Nått som absolut bör råda är bådas rätt att yttra sig. Detta finns inte idag, man skiter totalt i att det är 2 parter i frågan. Något som skulle förändras vid ett genomförande av ett sådant här förslag.
    och vid en graviditet vad har då mannen gjort för att hålla sin del?

och du har helt rätt i att det är två partner i frågan så varför ska då bara den ena ta allt ansvar och alla risker medans den andre kan friskriva sig allt ansvar och alla konsekvenser med en underskrift?
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 20:20:12 följande:
    Förlåt, jag har redan svarat på den frågan tidigare och nu var jag lite otydlig. Ja, självklart ska kvinnan ha samma rätt som mannen.

Tve och vale, nått annat hade varit ojämställt...... Det skulle ju betyda att det skulle se ut som det gör.. typ nu :D
    ja för det vore hemskt om vuxna människor var tvungna att ta ansvar för sina handlingar.
  • Anonym (har sagt det förr..)
    yodi skrev 2016-03-08 20:30:08 följande:
    och vid en graviditet vad har då mannen gjort för att hålla sin del?

och du har helt rätt i att det är två partner i frågan så varför ska då bara den ena ta allt ansvar och alla risker medans den andre kan friskriva sig allt ansvar och alla konsekvenser med en underskrift?
    Du kommer liksom inte vidare i tankarna och förståelsen för vad ett avtal är, det spelar ingen roll hur många gånger eller på hur många sett jag förklarar skillnaden mellan att knulla och göra barn för dig. Du kommer fram till att det är en risk som inte är en risk såvida det inte är en risk att gå utanför dörren. Tycker du att det är farligt att gå utanför dörren, jaa.. då är det en risk med dina mått mätt.

Ansvar är och förblir en ekonomisk fråga för dig.

Du verkar heller inte förstå att en pappa vid en juridisk abort frånsäger sig sin rätt att vara just pappa. Han kan aldrig ångra sig, en abort är en abort oavsett om den är juridisk eller inte.
    yodi skrev 2016-03-08 20:31:07 följande:
    ja för det vore hemskt om vuxna människor var tvungna att ta ansvar för sina handlingar.
    Nu skrev du människor som att det skulle innefatta 2 eller fler, frågan rörde 1 individ inte 2 så vad menar du egentligen??
  • emliz

Jag har inte läst tråden men vill bara inflika varför det är ett urbota korkat förslag. (Ledsen om det redan blivit sagt)

Om mannen avsäger sej faderskapet o därmed de ekonomiska plikter ett faderskap utger så är den stora frågan: vem ska betala för barnet?

Svaret blir: skattebetalarna!

Plus att dom lär höja avgiften för redan existerande faderskap.

Ett annat dilemma blir att en ung kvinna utan jobb kanske inte har råd att ensam försörja ett barn och Undermedvetet tvingar den fega pojken kvinnan att begå abort.

emliz skrev 2016-03-08 21:44:44 följande:

Jag har inte läst tråden men vill bara inflika varför det är ett urbota korkat förslag. (Ledsen om det redan blivit sagt)

Om mannen avsäger sej faderskapet o därmed de ekonomiska plikter ett faderskap utger så är den stora frågan: vem ska betala för barnet?

Svaret blir: skattebetalarna!

Plus att dom lär höja avgiften för redan existerande faderskap.

Ett annat dilemma blir att en ung kvinna utan jobb kanske inte har råd att ensam försörja ett barn och Undermedvetet tvingar den fega pojken kvinnan att begå abort.

Fast.. Som det ser ut idag så hamnar till slut en stor del av notan hos skattebetalarna då många av de som väljer att enskilt ta beslutet att fostra sitt barn redan är en ekonomisk utsatt grupp. Det skiljer bara 1% mellan könsgrupperna i den delen av befolkningen som är fattig enligt scb. Men... den gruppen talar man aldrig om så länge det inte är kvinnogruppen för det är den det är synd om. En man är och förblir alltid en man, han skall alltid vara stor och stark enligt normen...

Faktiskt, exakt så som du har författat hela ditt inlägg. Det är tragiskt att mannen ska ses som en vandrande plånbok.
  • Anonym (M)

[quote=76419751][quote-nick]Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 19:29:31 följande:[/quote-nick]Jomenvisst! Självklart ska jag ge min syn på saken.

1. Japp, idag kallas det adoption såvida inte mannen vill ha faderskapet. [quote]

Ja det finns adoption om ingen av föräldrarna vill vara förälder till barnet. Det gäller båda föräldrarna. Om det är tillräckligt så behövs väl inte "juridisk abort"? Mammor och pappor har samma möjligjeter att adoptera bort barnet. Så om du tycker att adoption och "juridisk abort" är samma sak finns väl inget behov av det sistnämnda? ]

Anonym (M) skrev 2016-03-08 22:54:56 följande:

[quote=76419751][quote-nick]Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 19:29:31 följande:[/quote-nick]Jomenvisst! Självklart ska jag ge min syn på saken.

1. Japp, idag kallas det adoption såvida inte mannen vill ha faderskapet. [quote]

Ja det finns adoption om ingen av föräldrarna vill vara förälder till barnet. Det gäller båda föräldrarna. Om det är tillräckligt så behövs väl inte "juridisk abort"? Mammor och pappor har samma möjligjeter att adoptera bort barnet. Så om du tycker att adoption och "juridisk abort" är samma sak finns väl inget behov av det sistnämnda? ]

Nu tycker jag inte att adoption och juridisk abort är samma sak.. Har dock redan svarat på min otydlighet i frågan tidigare i tråden.
  • Anonym (Man)
    Forumvärd skrev 2016-03-04 14:51:38 följande:

LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.

Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"

Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.

Vad tycker du om det?

Ska män har rätt till juridisk abort?

Rösta och diskutera gärna i tråden

Självklart ska det vara jämställt.

Kan kvinna välja ha/nej + ekonomiskt bidrag av en man.

Ska mannen självklart kunna välja på samma förutsättningar .
  • nevermind
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 17:03:14 följande:
    Att knulla innebär att man accepterar varandras önskan om hur,när och vad vi gör vilket i sig är ett ansvar. Men att ligga för att skaffa barn är något heeeeelt annat.. Förstår man det så förstår man även LUF's förslag.
    Att köra bil är en sak, att köra ihjäl någon med en bil något heeeeelt annat..?
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?