Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Skötbord i sovrummet?

Anonym (@) skrev 2016-03-04 16:36:30 följande:

Ingen bra arbetsställning att ha det på golvet , vi hade skötbordet i sovrummet o hade blöta tvättlappar i en burk , funkade hur bra som helst .

Samma här. Oparfymerade våtservetter använder vi och det fungerar utmärkt.
  • Seven Costanza
    Varit där skrev 2016-03-04 16:45:10 följande:

Vi har i sovrummet och använder våtservetter och bvc tanten tyckte väl sådär om det men jag orkar inte bry mig. Annars kan du ju bara köpa själva bädden och ha på tex sängen eller så finns det såna man ställer på badkaret om du har möjlighet och vill det

Varför har bvc problem med våtservetter? De vi har är oparfymerade och jag märker inget negativt på bebisen med att använda dem. Bor inte i Sverige så behöver som tur är inte bry mig om bvc-tanterna .
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 17:11:44 följande:

Våtservetter innehåller massa skit som inte jag skulle ens tänka tanken på att använda på mitt barns hud , testa bara att ta en våtservetter o torka bort svåra fläckar på en soffa , ja dom tar bort fläckar jättebra o det bevisar ju hur starka medel det är i dom .

Det är ju inte samma typ av våtservett man har till barn som sådana man själv torkar händerna med. Som sagt vi använder oparfymerade baby wipes och har inte märkt några som helst problem med huden på vår tvåmånaders bebis.
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 18:27:24 följande:

Även oparfymerade våtservetter för barn innehåller kemikalier som inte är bra .

Jaja då får väl obduktionen visa det då Här i USA har vi inte ens kunnat hitta vanliga torra tvättlappar så det är baby wipes som gäller och vår son besväras som sagt inte av det. Om det var så jäkla farligt hade nog tillverkarna blivit stämda för länge sedan här i landet där folk stämmer till höger och vänster.
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 18:49:07 följande:

Vem har sagt att dom dör av det ? Det kan ge allergier för livet vilket är illa nog

Det är ett talesätt . Jaja som sagt då har väl alla ungar allergier här i USA för i affärerna här hittar jag inget annat.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-03-04 18:46:39 följande:

Är glad jag fick igenom att inte ha skötbordet i sovrummet som både min mamma o min sambo tyckte var toppen. Jag kanske är klantig men skulle aldrig lyckas byta på sonen i sängen som mina vänner säger de gjorde för att få mer sömn.

För det första tycker jag det är äckligt att handskas med sådant i sovrummet för det andra så har jag massa gånger blivit både nerkissad från topp till tå och bajsad på....

Vill inte tänka på hur min rygg skulle ha mått om jag skulle lagt en skötbädd på golvet och bytt, har redan jätteont i musklerna av att gå och bära honom på ena sidan hela tiden.

Anvönder både våtservetter och torra tvättlappar.

Haha, vår son har kissat på oss två gånger bara för sedan lärde vi oss att lägga en handduk på snoppen medan man torkar rumpan, inga bajsolyckor dock. Tur att ni har plats i badrummet, hos oss hade man aldrig fått in en skötplata där och efter mitt snitt hade jag absolut inte kunnat byta på golvet eller lutad över sängen. Märker du något negativt med våtservetterna då?
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 18:57:23 följande:

Det finns väl vatten i kranarna där oxå ?

Ja, men om det inte finns torra tvättlappar att köpa och vi inte har plats till skötbädd för att byta på honom i badrummet, hur ska man göra då menar du?
  • Seven Costanza
    Tipsivips skrev 2016-03-04 19:11:35 följande:

Trasor (bomullsfrotté) och vatten i en skål. (Verkar jobbigt, men jag känner folk som gjort så.) Eller skölja av lilla rumpan i handfatet, fast det går ju bara med de små bebisarna.

Tack, men det funkar inte bra för oss. Dels har vi inte egen tvättmaskin så att använda tygtrasa varje gång man ska byta blöja blir ohållbart ur tvättsynpunkt, sedan har vi även heltäckningsmatta som (nästan) alla andra här i USA så vatten i en skål som man kan riskera att tappa på golvet känns inte heller så lämpligt. Men skölja i handfatet hade kanske gått, kanske provar det. Min man tycker dock att det låter superäckligt med kiss och bajs i handfatet.
  • Seven Costanza
    Tipsivips skrev 2016-03-04 20:22:16 följande:

Nej, det låter onekligen svårgenomförbart!

(Jag kände några som hade heltäckningsmatta i köket... Hu.)

Hu ja - vi har åtminstone plastmatta i badrummet och parkett i köket. Vi tycker ju att skötbord i sovrummet plus våtservetter funkar bra så vi har inte haft en tanke på att detta skulle vara något konstigt förrän jag läste den här tråden. Får väl hålla tummarna att vi har ett tåligt barn. Hur märker vi om han blir allergisk då? Han är bara röd i rumpan någon gång i veckan och det försvinner tills nästa blöjbyte när man smort med rumpsalva.
  • Seven Costanza
    Anonym (Celia) skrev 2016-03-04 20:45:27 följande:

Badrummet. Varför skulle man ha det i sovrummet? Det är bara de första veckorna som man behöver byta på natten. Så var det med våra två iaf. Och då bär man lätt barnet till badrummet. Skötbord måste man nästan ha, du belastar ryggen för mycket om du ska byta på golvet eller i sängen. Och hantera bajs i sängen...? Det finns massor av skötbord på blocket billigt.

För att det inte får plats en skötbädd i badrummet hos alla? Vi har ett helt vanligt skötbord, fast i sovrummet där vi har utrymme till det.
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 21:00:44 följande:

Att han blir röd ibland kan ju vara av servetterna :)

Mhm, men det brukar bara vara när han bajsat ett rejält lass, då kan han bli röd direkt. Om han skulle reagera på våtservetterna borde han ju vara röd alltid och det är han inte. Även svenska barn som tvättas med torra tvättlappar och vatten blir röda i rumpan någon gång i veckan enligt mina vänner som har barn iaf, och då smörjer man med inotyol eller dylikt precis som vi och så försvinner det. Att min son blir röd ibland behöver ju inte betyda att han kommer vara allergisk mot allt möjligt för all framtid.

Ni får ju det att låta som att det är snudd på barnmisshandel att använda oparfymerade våtservetter. Konserveringsmedel finns i allt möjligt, även i salvor och liknande. Det är inte nödvändigtvis farligt och som sagt om det var bevisat att oparfymerade våtservetter orsakar allergi så hade säkert folk stämt dessa företag för länge sedan här i USA och barnläkaren hade avrått från dem. Baby wipes var det enda som erbjöds på sjukhuset också så självklart tänker man ju då att det är ok.
  • Seven Costanza

Googlade lite och i USA har man tagit bort en ingrediens, metylisotiazolin (MI) som orsakat utslag hos barn och det står specifikt "hypoallergenic - fragrance free, MI-free" på de wipes vi använder. Enligt nedanstående artikel togs den ingrediensen bort från den nordamerikanska marknaden i början på 2014 efter att det upptäckts att MI kan ge utslag. Jag känner mig således inte särskilt orolig för de produkter vi använder och som sagt var det dessa de använde på sjukhuset här också när vårt barn föddes, och vårdpersonalen borde ju veta vad de gör.

www.cbsnews.com/news/baby-wipe-chemical-tied-to-allergic-reactions-in-some-kids/

• Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 21:18:36 följande:

Allergi behöver inte visa sig varje dag

Nej det är möjligt. Jag ska fråga vår barnläkare om detta när vi ska dit på måndag så får jag se vad hon anser om de här baby wipes som finns här, men i den skriftliga information vi fått från henne vid tidigare besök där kliniken råder och avråder föräldrar i olika aspekter kring babyskötsel står iaf ingenting om att inte använda baby wipes.
  • Seven Costanza
    MrsP79 skrev 2016-03-04 21:31:53 följande:

Har en 9-månaders som blir röd i princip direkt om vi använder våtservetter, så vi använder bara torra servetter. Har en sprayflaska med vatten på skötbordet som jag blöter servetterna med. På nedanvåningen har vi bara en skötbädd på golvet, inget skötbord. Blöter då servetterna med vatten från kranen och går sen och hämtar lillkillen (han ligger ju liksom inte stilla och väntar på mamsen ;)).

Sprayflaska med vatten var ett smart tips, tack!
  • Seven Costanza
    Anonym (Pappan) skrev 2016-03-04 21:54:28 följande:

??

Tur att du inte är representativ.

Vad menar du?
  • Seven Costanza
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-05 07:23:31 följande:

Nej det är det inte för det vattnet blir kallt. Tänk vad obehagligt för bebisen. Vattnet ska vara ljummet när man tvättar och föräldrarna ha varma händer. När man är ute och inte har samma möjligheter funkar wipes men vanliga tvättlappar är överlägsna i materialet. Förutom Apotekets som suger.

Självklart tänkte jag ju i så fall att man fyller nytt ljummet vatten i när man ska tvätta barnet.
Svar på tråden Skötbord i sovrummet?