• camave

Äter ni macka eller liknande innan läggdags?

I våran familj äter vi lagade mat någon gång mellan 17:00-18:00.

Efter det så äter vi inget mer.

Barnen går och lägger sig kl 21:00

Nu börjar dom prata om att "alla andra" får äta kvällsmellis.

Äter ni något mer efter kvällsmat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter ni macka eller liknande innan läggdags?
  • Hanky Panky

Alltså, lagad mat vid 17-18 skulle i min värld vara middag, inte kvällsmat.

Efter middagen kan jag slänga i mig något mer, efter kvällsmat är det oftast stopp.

Men det beror helt på hur dagen ser ut och hur dags jag äter mina mål. Har verkligen ingen rutin för sånt eftersom jag bor själv. Kan vissa dagar bara äta 2 gånger, andra dagar 5 gånger.

• Natulcien
    Anonym (Ingenmacka) skrev 2016-03-07 22:35:36 följande:

Lite nyfiken på ni vuxna som äter kvällsmacka , e ni överviktiga ?

Nix. Har alltid legat på lite undervikt. Mina föräldrar likaså, och de är numera pensionärer som har ätit kvällsmacka hela livet.

Det är ju bara en myt att det skulle vara dåligt för vikten att äta på kvällen. Det är hela dagsransonen som räknas. Men många tycks ha gått på myten och är rädda för att äta på kvällen.
  • Natulcien
    Anonym (G) skrev 2016-03-07 23:11:04 följande:
    Det spelar nog större roll hur mycket man äter sammanlagt än hur många gånger man äter under dagen.

Och vad man äter givetvis.
    Så är det naturligtvis. 
  • pigglet

Alla fikar innan de lägger sig. Barnen äter typ fil/musli och macka eller frukt. Vi vuxna oftast mackor.

Samma sak i min familj när jag var barn.

Ingen övervikt någonstans.

• Anonym (3-barnsmor)

Vi äter middag runt 18.30, ingen kvällsfika. Lyckligtvis, det verkar sjukt jobbigt att plocka fram fil och mackor och sedan röjs i köket, när man redan lagat middag och röjt köket...

• frökenelisabeth

Vi äter middag runt 17.30. Treåringen får välling vid läggdags, ca 19-20 nån gång. Vi vuxna plockar fram lite snacks när han sover, ofta frukt och te, ibland chips/popcorn eller liknande. Eller en macka om man är mer hungrig.

Ingen är överviktig, snarare tvärtom. 

• Anonym (3-barnsmor)

Ni som äter middag kl 16.30, hur hinner ni ha maten klar så tidigt?

• frökenelisabeth
    Anonym (3-barnsmor) skrev 2016-03-08 22:24:48 följande:

Ni som äter middag kl 16.30, hur hinner ni ha maten klar så tidigt?

Då jobbar man nog inte vanliga kontorstider....Eller också jobbar man deltid!

Själv jobbar jag skift, är ofta ledig dagtid och då är det ju no probs att äta 16.30 om man vill, men jag tycker det känns lite tidigt. 
  • Anonym (mam)

Tror det beror på, skulle dem ha varit hungriga, skulle dem få något. Vi äter middag ganska sent,, mellan 17.30-18-30 och barnen lägger sig 19.00, så oftast blir det inget att äta på kvällen, för att efter middagen så blir det att börja förbereda dem inför nattningen. HURSOMHELST, vid vissa tillfällen eller helger äter vi kanske middag tidigare, så då frågar jag alltid om dem vill ha något att äta innan läggdags, oftast säger dem nej, men lyckas ibland att få dem att äta en banan och kanske dricka ett glassmjölk.

• Anonym (mam)

själv dricker jag en kopp te på kvällarna eller ett glas vin på helgerna, ibland kan jag lyxa till det med ostbricka eller chips eller något (på helgerna), men sällan mat

Svar på tråden Äter ni macka eller liknande innan läggdags?