Anonym (J) skrev 2016-03-09 04:53:01 följande:
Åts aldrig någon kvällsmacka eller liknande när jag var barn (under framförallt 80-talet) - vi åt middag ca 17-17:30 sen inget mer - de vuxna drack slät kopp kaffe efter dock.
Folk verkar äta mer konstant nu med mellanmål hela tiden i mycket större utsträckning. Mellanmål åts bara av barn på eftermiddagen då - vuxna generellt 3 måltider per dag (förutom de som var lite mer onyttiga och åt bulle/kaka till eftermiddagskaffet).
Numera äter jag så sen middag det vore helt omöjligt att äta något efter (sällan innan 22 på kvällen), men då har jag inga barn.
Annars gör man väl lite som man vill? kanske undvika just mackor dock om man redan äter mycket bröd tidigare under dagen, inte så nyttigt med alltför mycket mjölmat.
Jaså. Själv växte jag också upp på 70- och 80-talet och vi kvällsfikade alltid i vår familj. Det gjorde de i mina kompisars familjer också så vitt jag vet. Så nej, knappast något nytt fenomen.
Sen är ju inte "macka" bara Skogaholmslimpa med smör och ost. På 80-talet var det kanske det. Men nu för tiden kan det vara så mycket mer. En grov brödskiva med avokado och keso t.ex. är ju mycket bättre än om man äter en tråkig tallrik makaroner och korv till middag.