• camave

Äter ni macka eller liknande innan läggdags?

I våran familj äter vi lagade mat någon gång mellan 17:00-18:00.

Efter det så äter vi inget mer.

Barnen går och lägger sig kl 21:00

Nu börjar dom prata om att "alla andra" får äta kvällsmellis.

Äter ni något mer efter kvällsmat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter ni macka eller liknande innan läggdags?
  • Mrs Moneybags

Nej, nej. Efter middagen är köket stängt.

En kopp te blir det efter sonen har lagt sig (för mig).

• EnGladPingvin

Generellt nej. Middag (lagad mat) runt kl 18 räcker vanligtvis. Undviker all form av okynnesätande till vardags. Är man hungrig på riktigt, inte bara lite småsugen, finns såklart inget förbud mot ett kvällsmål, men det ska inte ske av vana. Sen äter vi sällan mackor och definitivt inte på kvällen, så det skulle i så fall bli t.ex. en näve nötter, keso eller makrill i tomatsås. Men som sagt räcker vanligtvis middagen så man inte blir hungrig.

• fluu

Vi äter middag strax efter fem. Dottern äter inget efter det. Sambon äter alltid en eller två gånger till. Jag äter något litet mer om jag är uppe länge, annars inte.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • flygrl
    Anonym (J) skrev 2016-03-09 04:53:01 följande:

Annars gör man väl lite som man vill? kanske undvika just mackor dock om man redan äter mycket bröd tidigare under dagen, inte så nyttigt med alltför mycket mjölmat. 

Självklart gör man som man vill. Utan vilja pådyvla andra hur man ska äta ville jag bara påpeka att "mjölmat" mycket väl kan ingå rikligt i en välbalanserad kost tillsammans med mycket frukt, grönt och även kött/fisk. Medelhavskosten ser ju ut så tex. och det e nåt som funkat bra för många över lång tid.

Skriver det här för jag märker att många vänder sig så mot "mackätande". Men som sagt var och en får ju köra på det den tycker funkar och e gott. Finns ju olika upplägg på kosthållning som visat sig funka.
  • Natulcien
    Anonym (J) skrev 2016-03-09 04:53:01 följande:

Åts aldrig någon kvällsmacka eller liknande när jag var barn (under framförallt 80-talet) - vi åt middag ca 17-17:30 sen inget mer - de vuxna drack slät kopp kaffe efter dock. 
    Folk verkar äta mer konstant nu med mellanmål hela tiden i mycket större utsträckning. Mellanmål åts bara av barn på eftermiddagen då - vuxna generellt 3 måltider per dag (förutom de som var lite mer onyttiga och åt bulle/kaka till eftermiddagskaffet).

Numera äter jag så sen middag det vore helt omöjligt att äta något efter (sällan innan 22 på kvällen), men då har jag inga barn.

Annars gör man väl lite som man vill? kanske undvika just mackor dock om man redan äter mycket bröd tidigare under dagen, inte så nyttigt med alltför mycket mjölmat. 

Jaså. Själv växte jag också upp på 70- och 80-talet och vi kvällsfikade alltid i vår familj. Det gjorde de i mina kompisars familjer också så vitt jag vet. Så nej, knappast något nytt fenomen.

Sen är ju inte "macka" bara Skogaholmslimpa med smör och ost. På 80-talet var det kanske det. Men nu för tiden kan det vara så mycket mer. En grov brödskiva med avokado och keso t.ex. är ju mycket bättre än om man äter en tråkig tallrik makaroner och korv till middag.
  • Natulcien
    flygrl skrev 2016-03-09 17:12:27 följande:
    Skriver det här för jag märker att många vänder sig så mot "mackätande". Men som sagt var och en får ju köra på det den tycker funkar och e gott. Finns ju olika upplägg på kosthållning som visat sig funka.
    Jag tror att många ser en Skogaholmslimpa med ost på framför sig när de tänker "macka". Men det är ju ett ganska smalt perspektiv...
  • flygrl
    Natulcien skrev 2016-03-09 17:31:24 följande:
    Jag tror att många ser en Skogaholmslimpa med ost på framför sig när de tänker "macka". Men det är ju ett ganska smalt perspektiv...
    Du har nog en poäng där.

(Fast då och då tar jag mig några såna där limpmackor med ost och bara njuter. Gärna med varm O'Boy till.
    Känner mig väldigt svensk då! )
  • Natulcien
    flygrl skrev 2016-03-09 17:46:58 följande:
    Du har nog en poäng där.

(Fast då och då tar jag mig några såna där limpmackor med ost och bara njuter. Gärna med varm O'Boy till.
    Känner mig väldigt svensk då! )
    Ha ha!
    Själv tänker jag på våra sommarlovsmornar på landet på 70-80-talet. Då åt vi Skogaholmslimpemackor med varm Oboy. Och på helgen fick vi äta "Barkis" till räkorna. Lyxigt. Inte riktigt samma utbud då...
    Men nu var det nog minst 30-35 år sedan jag åt både Skogaholmslimpa och Barkis.
  • Cadencee

Vi äter 18 ungefär sen lägger sig sonen på 3 år. Men när han blir betydligt äldre och vill ha något mer runt 19-20 skulle jag aldrig hindra honom direkt. Jag själv brukar ta en frukt eller fil och müsli om jag blir lite sugen runt 20-tiden, skulle aldrig neka mat.

• flygrl
    Natulcien skrev 2016-03-09 17:54:13 följande:
    Ha ha!
    Själv tänker jag på våra sommarlovsmornar på landet på 70-80-talet. Då åt vi Skogaholmslimpemackor med varm Oboy. Och på helgen fick vi äta "Barkis" till räkorna. Lyxigt. Inte riktigt samma utbud då...
    Men nu var det nog minst 30-35 år sedan jag åt både Skogaholmslimpa och Barkis.
    Med risk för dra tråden OT men vad e "Barkis" för nåt?
Svar på tråden Äter ni macka eller liknande innan läggdags?