• camave

Äter ni macka eller liknande innan läggdags?

I våran familj äter vi lagade mat någon gång mellan 17:00-18:00.

Efter det så äter vi inget mer.

Barnen går och lägger sig kl 21:00

Nu börjar dom prata om att "alla andra" får äta kvällsmellis.

Äter ni något mer efter kvällsmat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter ni macka eller liknande innan läggdags?
  • Natulcien
    flygrl skrev 2016-03-09 18:03:34 följande:
    Med risk för dra tråden OT men vad e "Barkis" för nåt?
    Ja, det är OT...

Barkis kallas även Bergis i vissa delar av landet. Typ vitt bröd, långfranska, med vallmofrön på.
  • flygrl
    Natulcien skrev 2016-03-09 18:11:32 följande:
    Ja, det är OT...

Barkis kallas även Bergis i vissa delar av landet. Typ vitt bröd, långfranska, med vallmofrön på.
    Ok tack. Missat det helt :)
  • Kendra

Nej, vi äter inget mer efter middagen. Dock äter vi middag mellan 21:00-22:00, går o lägger oss vid 23:30-00:00. Bor i Spanien så lite annorlunda tider här. Dottern har inte börjat på föris ännu, men när hon gör det kommer vi nog byta middagstiden till ca kl 19-20 då hon måste i säng tidigare.

• Fjäril kär

som 70-talist och uppvuxen på 80talet med att äta tidig middag så i vår familj har vi alltid ätit kvällsfika.  (tidig middag är alltså senast kl 16) 

Nu som vuxen så varierar middagstiden beroende på makens skiftjobb och familjens övriga aktiviteter.  Ibland middag 15, ibland middag 19.    Och kvällsfika kan förekomma och hur den ser ut kan variera. Det kan vara en kopp te och en skorpa eller mer avancerat som varma mackor eller en tallrik fukt eller what ever som kan vara av intresse. Det kan även vara en skål glass . 

• tundra

Lagad mat serveras kl17:00.
    Uttrycker någon av barnen som är i förskoleåldern hunger så är det en frukt som gäller. Men det sker sällan.
    Efter middagen serveras inget mer förutom på helgen när det är efterrätt.

• cosinus

Japp barnen äter alltid kvällsmat, fil, frukt, smörgås el dyligt.

De ha alltid ätit det, oavsett hur bra de äter till middag vill de ha sin kvällsmat och det nästan oavsett hur litet avståndet i tid blir mellan. Kvällsmaten går alltid ner.

Själv äter jag om jag är hungrig. Tränar jag mindre i perioder äter jag oftast inget men nu ligger jag på typ 3,5 mil löpning + 3 gympass i veckan så magen vill ha mer.

• Anonym (3-barnsmor)
    Fjäril kär skrev 2016-03-09 19:31:10 följande:

som 70-talist och uppvuxen på 80talet med att äta tidig middag så i vår familj har vi alltid ätit kvällsfika.  (tidig middag är alltså senast kl 16) 

Nu som vuxen så varierar middagstiden beroende på makens skiftjobb och familjens övriga aktiviteter.  Ibland middag 15, ibland middag 19.    Och kvällsfika kan förekomma och hur den ser ut kan variera. Det kan vara en kopp te och en skorpa eller mer avancerat som varma mackor eller en tallrik fukt eller what ever som kan vara av intresse. Det kan även vara en skål glass . 

Middag kl 15? Låter som sen lunch. Äter ni frukost 05 och lunch 10?

• stormfågel

Barnen äter alltid kvällsmat med smörgås och mjölk eller yoghurt. Jättebra för våra smalisar som behöver extra energi och ofta äter lite dåligt till lunch och middag.

Vi äter middag runt 17.00 och de äter kvällsmat vid 19.00 men det går ner ändå.

Jag brukar dricka te och äta en frukt lite senare vid 22-tiden. 

• Dr Nail

Jag brukar vara som hungrigast runt 9 på kvällen. Då vill jag ofta äta en ordentlig måltid... och då hinner ju man bli hungrig igen innan det är läggdags, så det blir en macka eller två.

• Fjäril kär
    Anonym (3-barnsmor) skrev 2016-03-09 21:20:53 följande:
    Frukost äts härhemma vid 6-6:30 Sonen äter lunch i skolan 10:30 varje dag och har inte fritids och är rejält hungrig vid 15-tiden . Jag har ett tungt fysiskt jobb där min lilla matlåda inte alltid räcker till och jag har ibland inte tid att äta lunch.  Är bara jag och sonen hemma den tiden på eftermiddagen så äter vi vid 15-snåret.  
  • Anonym (?)
    flygrl skrev 2016-03-09 18:03:34 följande:
    Med risk för dra tråden OT men vad e "Barkis" för nåt?
    Bara för att förtydliga, barkis kallas även för Franskbröd i vissa delar av landet.

En liten bild så att alla vet vad vi pratar om:

• flygrl
    Anonym (?) skrev 2016-03-09 21:49:41 följande:
    Bara för att förtydliga, barkis kallas även för Franskbröd i vissa delar av landet.

En liten bild så att alla vet vad vi pratar om:

Ok, got it ;)
  • Pimpinellan

Middag vid 16.30 och kvällsfika/kvällsmat runt 21.00. Många timmar före läggdags för min del, några timmar före vad gäller maken. Skulle ju absolut hungra ihjäl om vi inte åt nåt efter middagen!

• Phillippa

Vi äter middag ca 17.00,18.00. Barnen lägger sig vid 19.00. De är två och sex år. Tvååringen får välling 18.30 men han äter sällan middag (vägrar).

Jag äter ett oftast ett halvt paket salta pinnar och lägger mig ca 22.30 :).

Svar på tråden Äter ni macka eller liknande innan läggdags?