• lillterror

Februaribebisarna 2016

Från graviditetssnack till bebisprat! Våra februaribebisar är äntligen här och nu börjar det nya livet med nya rutiner, mycket ändras oavsett om det är första eller tionde, och många frågor finns. Ska vi hjälpas åt att ge tips, råd, dela med oss av roliga historier, trösta och lugna i jobbigare stunder och bara njuta av livet med våra älskade små knyten?

Välkommen till världen älskade, efterlängtade, små underbara barn <3

• Svar på tråden Februaribebisarna 2016
  • sladda
    idm skrev 2016-03-14 09:47:38 följande:

Vilken napp passade er dotter? :)

Avent mini 0-2mån :)
  • idm
    MaddeSol skrev 2016-03-14 10:31:52 följande:

Hej. Min son föddes den 27/2. Han e inte stor och måste därför amma varannan timme typ. Detta har resulterat i att han bara äter i några minuter åt gången. En till två gånger om dagen äter han längre än 30 minuter resterade gångerna så kanske det e mellan 5-10 minuter. Ska till BVC idag för att se om han gått upp i vikt eller ej. Tips på hur jag ska göra för att få honom äta mer???

När bvc var på hembesök så hade vår gosse bara gått upp 40 gram sedan vi lämnade BB. Han åt ofta. Vi blev kallade på återbesök 3 dagar senare och då hade han gått upp 100 gram på de 3 dagarna. Jag har enda sedan han kom ammat med ungefär en timmes mellanrum, med undantag när han sover. Jag gjorde som "Vivan" skriver, masserade händer och fötter när han somnade till. Nu går han upp bra och följer sin kurva :)

Heja dig! :) Hoppas att allt går bra hos bvc!

Kram!
  • minneli
    idm skrev 2016-03-14 09:45:34 följande:
    Då kanske det finns lite hopp om att vår gosse kommer gilla den med :) Han har ett stort sugbehov och nappen skulle nog hjälpa lite :) Hur går allt annars för dig? :)
    Det går bra, trött är jag väl, fullt upp med tre barn alltså :) jag ger ersättning och pumpar ut bröstmjölk och ger ungefär varannan gång. Jag kände inte att jag hann med bär jag satt och amma hela tiden och tycker det funkade bra med att pumpa.

Nappen Mam 0-2 månader kör vi med. Var precis och köpte två till, en napp är lite för lite tycker jag. Jobbigt om man vänjer dem vid napp och så försvinner den enda nappen.
    Skönt att ha en extra i skötväskan mm.

Lillebror bajsar ofta, 5-7 ggr om dagen och det är gult löst eller gult lite fastare.

Det
  • LMG
    idm skrev 2016-03-14 09:42:08 följande:
    Ja här blir det nog runt 5-7 gånger om dagen nu. Det är gult, ganska löst och grynigt (lite kesobitar i, haha). Innan var det mer fast, absolut inte hårt, men helt annorlunda. Nu har han börjat bli lite röd vid rumpan då han bajsar så ofta :( Använder ni några magdroppar? Sempers? Minifom? :)
    Ja lite kesobitar ser det ut att vara här med. Nej vi använder inga magdroppar, tycker inte att det har behövts :)
  • Hojjan
    idm skrev 2016-03-14 09:47:38 följande:

Vilken napp passade er dotter? :)

Vi körde på Mam start 0-2 månader i 3 veckor sedan så började hon tappa den, bytte då till Mam perfect 0-6 månader. Vi har tre stycken av varje sort, tycker att det är minimum. Pluttan fick svamp i munnen som behandlas med medicin och napparna ska steriliseras varje gång hon fått medicin vilket är 4 ggr/dag. Jag älskar boxen som följer med deras nappar, 3 minuter i micron och nappen är steril igen!

Köpte Mam från början och det funkade men testade ändå med Avent och Esska vilket pluttan inte var lika imponerad av så Mam blev det!
  • Lysmasken

Någon som ger endast ersättning? Hur ofta bajsar bebben?

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825 Majken 160228
  • Hojjan
    Lysmasken skrev 2016-03-14 20:50:19 följande:

Någon som ger endast ersättning? Hur ofta bajsar bebben?

Vi ger bara Nan H.A. Hon bajsar 1 gång per dygn, första veckan var det gult sedan började vi med d-droppar och även magdroppar och då blev det grönt. Vi har slutat med all skit nu och hon får bara ersättning men det är fortfarande grönt. Strax över 3 veckor gammal nu och äter 650-700 ml (730-800 ml med pulvret inräknat) per dygn.

Vad ger ni och hur ofta bajsar er bebis?
  • lillterror

Min lilla trollunge bodde vid bröstet igår kväll, hon kändes mer eller mindre omättlig. Hon var dessutom vaken nästan hela dagen bortsett från någon kvart här och fem minuter där. Så låg hon på sambons bröst igår på kvällen, efter vad som kändes som timmar av matning, och båda somnar. Så ligger dom i över sex timmar innan hon vaknar för mat! Hon åt rejält och efteråt lyckades jag bädda ner henne i nestet i sängen, liggammade henne till sömns och nu har hon sovit tre timmar till. Vilken underbar natt för hela familjen!

Idag ska vi till bvc! Spännande värre! på hembesöket för en vecka sen så hade hon bara gått upp 30 gram men det var dagen efter att min mjölk runnit till så sköterskan tyckte det var helt okej. Tror att idag är dagen då hon tappar sin lilla navel också, det är väl ändå på tiden =)

• minneli

Ligger era och gnyr och stökar på när de sover? Jag tycker han stökar på så mkt och låter. Vet inte om han är lite förkyld och det är därför, jag är lite förkyld nämligen. Eller om han är gasig. Upplever att det är mest runt kl 4-7 på morgonen han håller på oxå, knepigt.

• Lysmasken
    Hojjan skrev 2016-03-15 00:08:22 följande:

Vi ger bara Nan H.A. Hon bajsar 1 gång per dygn, första veckan var det gult sedan började vi med d-droppar och även magdroppar och då blev det grönt. Vi har slutat med all skit nu och hon får bara ersättning men det är fortfarande grönt. Strax över 3 veckor gammal nu och äter 650-700 ml (730-800 ml med pulvret inräknat) per dygn.

Vad ger ni och hur ofta bajsar er bebis?

Ger Semper. Våra har aldrig haft problem med denna. Får lite bröstmjölk upp till, eller ja det jag får ut. Hon var nog lite gasig igår då hon inte hade bajsat.

Idag vart det skit i blöjan.
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825 Majken 160228
Svar på tråden Februaribebisarna 2016