• lillterror

Februaribebisarna 2016

Från graviditetssnack till bebisprat! Våra februaribebisar är äntligen här och nu börjar det nya livet med nya rutiner, mycket ändras oavsett om det är första eller tionde, och många frågor finns. Ska vi hjälpas åt att ge tips, råd, dela med oss av roliga historier, trösta och lugna i jobbigare stunder och bara njuta av livet med våra älskade små knyten?

Välkommen till världen älskade, efterlängtade, små underbara barn <3

• Svar på tråden Februaribebisarna 2016
  • LMG
    lillterror skrev 2016-03-12 11:33:52 följande:

Min lilla flicka blir en hel vecka idag! Allt känns fortfarande overkligt. Började en mening med "Min dotter" häromdagen och fick stanna upp i meningen och bara njuta av att säga det =)

Hon har däremot sen ett par dagar tillbaka vägrat sova "själv"? Vi har henne i ett babynest mellan oss i sängen nattetid, och det har funkat bra men nu vaknar hon så fort jag försöker lägga ner henne där. Och vill bara sova på bröstet på mig eller pappan. Liggammade henne till sömns i nestet inatt men det tog inte lång stunden innan hon vaknade.. resten av natten spenderade jag halvsittandes i soffan med henne på bröstet och försökte få lite sömn iaf =) någon som har tips och råd för hur jag kan få ordning på detta? Eller ska man bara gilla läget och hoppas det är en övergående fas?

Ni andra som ammar- har ni börjat med napp? Och isåfall när började ni med det? Flickan här har ett stort sugbehov men vill inte riskera att amningen blir förstörd om det är för tidigt för napp?

Jag började med napp när hon va 2 dagar. Hon är dock inte så förtjust i den men tar den ibland. Amningen funkar fortfarande jätte bra
  • busan00
    lillterror skrev 2016-03-12 11:33:52 följande:

Min lilla flicka blir en hel vecka idag! Allt känns fortfarande overkligt. Började en mening med "Min dotter" häromdagen och fick stanna upp i meningen och bara njuta av att säga det =)

Hon har däremot sen ett par dagar tillbaka vägrat sova "själv"? Vi har henne i ett babynest mellan oss i sängen nattetid, och det har funkat bra men nu vaknar hon så fort jag försöker lägga ner henne där. Och vill bara sova på bröstet på mig eller pappan. Liggammade henne till sömns i nestet inatt men det tog inte lång stunden innan hon vaknade.. resten av natten spenderade jag halvsittandes i soffan med henne på bröstet och försökte få lite sömn iaf =) någon som har tips och råd för hur jag kan få ordning på detta? Eller ska man bara gilla läget och hoppas det är en övergående fas?

Ni andra som ammar- har ni börjat med napp? Och isåfall när började ni med det? Flickan här har ett stort sugbehov men vill inte riskera att amningen blir förstörd om det är för tidigt för napp?

Vad gör de om hon vaknar ? Ett barn sover inte konstant hele tiden , min tös ligger vaken rätt som de är å tittar oså å sen somnar hon. De är viktigt att inte ta upp bebisen så fort sen vaknar för då blir se en vana låt henne logga å kolla hon är helt enkla inte trött isf hon somnar att t Slut , funkade me min tös ! Ja anvönder napp hele tiden nästan när hon vill ha den , å dr förstör ingenting ja ammar inte men ädå flaska är ju samma sak å suga lixom ..Lycka till :)
  • lillterror
    Vivan skrev 2016-03-12 12:11:59 följande:

Märker att min sover som bäst när vi liggammar och somnar båda två på nätterna så att vi sover nära. Han kan vakna till när jag flyttar mig. Jag vill dock helst våga ligga kvar då det är supermysigt och närhet är ju så viktigt för dem! De låg nyss i våra magar liksom

Jag försöker ge bröstet så ofta som han vill suga. Men har börjat med napp lite då och då. Jag kanske inbillar mig, men upplever ibland nu att han tar ett mindre tag om bröstet? Vet inte isf om det har med nappen att göra. På BVC sa sköterskan att bebisarna ska sova med napp helst, kände inte igen det? På BB sa de ingenting om det utan att det är bröstet som man ska ge.

Ja det är samma här, liggamning är populärt men än så länge har jag för mycket mjölk och det är svårt att styra flödet i den positionen ^^ så när hon bara vill snutta och vara nära så dränks hon nästan den stackaren :) och amma får hon göra när hon vill och så mycket hon vill, men väldigt ofta använder hon bröstet enbart som just en napp :)

Sköterskan på bvc sa exakt samma sak till mig! Men hon var väldigt noga med att påpeka att amningen ska fungera innan man tar till nappen, så hennes rekommendation var 10-14 dagar.. vill bara inte riskera att amningen blir förstörd :)
  • lillterror
    LMG skrev 2016-03-12 12:12:35 följande:

Jag började med napp när hon va 2 dagar. Hon är dock inte så förtjust i den men tar den ibland. Amningen funkar fortfarande jätte bra

Kanske snart kan testa om den funkar här då :)
  • lillterror
    busan00 skrev 2016-03-12 12:33:22 följande:

Vad gör de om hon vaknar ? Ett barn sover inte konstant hele tiden , min tös ligger vaken rätt som de är å tittar oså å sen somnar hon. De är viktigt att inte ta upp bebisen så fort sen vaknar för då blir se en vana låt henne logga å kolla hon är helt enkla inte trött isf hon somnar att t Slut , funkade me min tös ! Ja anvönder napp hele tiden nästan när hon vill ha den , å dr förstör ingenting ja ammar inte men ädå flaska är ju samma sak å suga lixom ..Lycka till :)

Det gör inget om hon vaknar, men det hade varit trevligt om hon kunde sova mer än 15 minuter.. så fort jag försöker lägga ner henne så vaknar hon.. och tyvärr är det långt ifrån samma sak att suga på napp/flaska än att amma, får hon fel grepp om bröstet så är det verkligen ingen rolig historia. Därför bör man vara säker på att amningen sitter som den ska innan man börjar med napp. Vill inte att amningen blir förstörd :)
  • busan00
    lillterror skrev 2016-03-12 18:12:42 följande:

Det gör inget om hon vaknar, men det hade varit trevligt om hon kunde sova mer än 15 minuter.. så fort jag försöker lägga ner henne så vaknar hon.. och tyvärr är det långt ifrån samma sak att suga på napp/flaska än att amma, får hon fel grepp om bröstet så är det verkligen ingen rolig historia. Därför bör man vara säker på att amningen sitter som den ska innan man börjar med napp. Vill inte att amningen blir förstörd :)

Min tjej vaknar me så fort ja lägger ner henne men låter man henne ligga så somnar hon till slut, å min bm har sagt att man ska inte lyfta upp dom direkt bara för dom vaknar de dummaste man kan göra då blir de en vana man aldrif blir av ne sa hon, så låt henne lugga får du dw
  • busan00
    busan00 skrev 2016-03-12 18:27:00 följande:

Min tjej vaknar me så fort ja lägger ner henne men låter man henne ligga så somnar hon till slut, å min bm har sagt att man ska inte lyfta upp dom direkt bara för dom vaknar de dummaste man kan göra då blir de en vana man aldrif blir av ne sa hon, så låt henne ligga får du se att hon somnar , å gär hon inte de så känner hon sej inte trygg , å bröstet är lättare att suga på än flaskan så. Så de är väldigt svårt å få dom att ta flaska å du. :)

• Vivan

Min tjej vaknar me så fort ja lägger ner henne men låter man henne ligga så somnar hon till slut, å min bm har sagt att man ska inte lyfta upp dom direkt bara för dom vaknar de dummaste man kan göra då blir de en vana man aldrif blir av ne sa hon, så låt henne lugga får du dw

Om bebisen är nöjd så funkar det väl. Men oftast börjar de ju leta bröst eller vill att man ska ta upp dem och då är det ju jätteviktigt att man gör det. Man kan inte skämma bort bebisar/barn på det sättet
  • Vivan
    lillterror skrev 2016-03-12 18:08:38 följande:

Ja det är samma här, liggamning är populärt men än så länge har jag för mycket mjölk och det är svårt att styra flödet i den positionen ^^ så när hon bara vill snutta och vara nära så dränks hon nästan den stackaren :) och amma får hon göra när hon vill och så mycket hon vill, men väldigt ofta använder hon bröstet enbart som just en napp :)

Sköterskan på bvc sa exakt samma sak till mig! Men hon var väldigt noga med att påpeka att amningen ska fungera innan man tar till nappen, så hennes rekommendation var 10-14 dagar.. vill bara inte riskera att amningen blir förstörd :)

Aha ok, hoppas det funkar snart för er! Tycker det är guld då jag faktiskt får helt ok nattsömn

Vi började med napp efter en vecka kanske! Men använder den som sagt bara ibland, känner som du att jag inte vill att amningen ska påverkas.
  • lillterror

Tycker det känns som ett konstigt råd, kärlek och närhet skapar trygga barn och är inget man kan skämma bort dom med.. och det kanske är lättare för dom att ta bröstet än flaska MEN som sagt- får dom fel sugteknik tack vare nappen kan det förstöra mycket. En flaska kan inte få såriga bröstvårtor och mjölkstockning som mina bröst vid fel sugteknik :)
Svar på tråden Februaribebisarna 2016