• Riktigragger

    Utebliven ägglossning pga kraftig övervikt

    Vi gjorde en utredning vi också där vi fick samma besked. Hade gått ner 26kg men enligt dem behövde det försvinna minst 20kg till innan vi skulle få hjälp. Men eftersom jag var så trött och slut, trodde jag skulle behöva antidepp där ett tag så kollade läkaren upp min sköldkörtel. Har de kollat dina värden?

    Jag hade problem med ämnesomsättningen, en vanlig sjukdom som oftast finns hos dem med övervikt, vilket innebär att kroppen går på sparlåga. Dvs den tar upp allt fett, näring osv. Det är svårt att gå ner i vikt, man är trött/hängig, ingen energi, fryser lätt osv. Och kroppen ser till att de vitala delarna får den kraft och ork som de behöver för att fungera och då uteblir ägglossningen eftersom den tar för mycket energi från kroppen.

    Fick medicin mot detta som läkaren trodde kunde hjälpa mig på vägen ner mot alla kilon eftersom nu skulle ämnesomsättningen bli bättre. Han kunde då på rak arm inte säga om ägglossningen kunde komma igång av sig själv men att vi skulle ge detta ett försök i minst 6 mån för att sen göra en ny undersökning. Men efter bara 3,5 mån upptäckte vi vår graviditet. Medicinen hade hjälpt mig och min kropp att få ägglossning av sig själv och då blivit med barn. Idag sitter jag här med vår son på 3 mån. Så allt går! :)

Svar på tråden Utebliven ägglossning pga kraftig övervikt