• 8295

Äganderätt till djuret??

Scenario: En kille i 20 års åldern tog hem sin gamla tik han fick när han var 6 år. Tiken hade bott hos uppfödaren på kenneln, ett dåligt ställe. Tiken mådde inte bra. Uppfödaren har i 10 års tid tjatat på killen att ta hem sin hund trots att han inte kunde då hans pappa var pälsallergiker.

På mer än 2 ställen online har uppfödaren lagt ut bild på tiken, och lagt till "...owner: (killens namn).."

Däremot har uppfödaren alla papper på hunden, ägarbevis, stamtavla, försäkring. (Uppfödaren är nära familjemedlem)

Hunden har bott hos killen utan ett enda besök av uppfödaren i över 6 mån, foder, vet och dylikt är allt betalat av killen. Nu ska denna kille snart bli pappa, och uppfödaren anser att han inte kan ha både djur och barn, att hunden kommer bli lidande i situationen. Uppfödaren säger sig ska komma och hämta hunden.

Ja, uppfödaren har alla papper. Men har INTE tagit något ansvar över hunden, något avtal kring flytten av tiken i första plats var inte gjord, och kan inte ge denna tik vad hon behöver, vilket uppfödaren tidigare erkänt.

Vad ska killen ta sig till? Denna hund är hans liv.

• Svar på tråden Äganderätt till djuret??
  • Birgitta02

Ring Svenska Kennelklubbens jurist. Kostar inget.

• Trassel14

Vem står som ägare på papperna? Är hunden renrasig och ansluten till SKK så kontakta deras jurist för råd.
    Sen känns det skumt att man som 6 åring får en hund men som man inte kan ha hemma pga pälsallergi hos en familjemedlem.

• 8295

Uppfödaren står som ägare.

Hunden är renrasig, använd i avel och registrerad hos SKK.

Han var på denna kennel och hjälpte till,/myste med hundarna sen barnsben. Därför "fick" han en egen hund som han direkt han kunde tog hem till sig.

• Birgitta02
    8295 skrev 2016-03-15 12:29:48 följande:
    Uppfödaren står som ägare.
    Hunden är renrasig, använd i avel och registrerad hos SKK.

Han var på denna kennel och hjälpte till,/myste med hundarna sen barnsben. Därför "fick" han en egen hund som han direkt han kunde tog hem till sig.
    Så i princip har han fått låna hunden på heltid. Står uppfödaren som ägare på SKKs papper, så blir det nog svårt att driva frågan så killen vinner ärendet. Men försöka går ju.
  • Anonym (Fundersam)

Ring skk. Då får du ett rätt och riktigt svar.

Men jag har för mig att man även har "besittningsrätt" på djur. Killen har haft hunden i minst 6 månader och betalat för den utan att uppfödaren velat ta tillbaka hunden. Vill uppfödaren ha tillbaka hunden och säger att hunden är sin, skulle killen likväl kunna kräva ersättning för det han lagt ut samt någon form av ersättning för att han haft hunden boende hos sig.

• 8295
    Birgitta02 skrev 2016-03-15 12:32:59 följande:

Så i princip har han fått låna hunden på heltid. Står uppfödaren som ägare på SKKs papper, så blir det nog svårt att driva frågan så killen vinner ärendet. Men försöka går ju.

Men uppfödaren har de senaste månaderna inte lagt en krona på hunden, kollat välmående eller brytt sig alls. Däremot sagt: "eftersom hon är din får ju du betala blodproven nu" (efter ett besök hos vet). Kan allt verkligen avgöras till uppf. fördel när ansvaret HELT varit lagt på killen?
  • 8295
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-03-15 12:37:09 följande:

Ring skk. Då får du ett rätt och riktigt svar.

Men jag har för mig att man även har "besittningsrätt" på djur. Killen har haft hunden i minst 6 månader och betalat för den utan att uppfödaren velat ta tillbaka hunden. Vill uppfödaren ha tillbaka hunden och säger att hunden är sin, skulle killen likväl kunna kräva ersättning för det han lagt ut samt någon form av ersättning för att han haft hunden boende hos sig.

Men allt han vill är ju att ha kvar sin tjej..
  • Anonym (Fundersam)
    8295 skrev 2016-03-15 12:42:08 följande:

Men allt han vill är ju att ha kvar sin tjej..

Jag förstår det. Men som sagt var, ring skk.
  • Dexter dot com

Ett skrivet kvitto eller köpavtal mellan uppfödare och ägare är det som juridiskt gäller som "ägarbevis". Finns inget avtal/kvitto kan han heller inte bevisa att han inte "lånat" hunden. Det finns något som jag tror heter besittningsrätt om han kan bevisa att han stått för alla kostnader under x antal månader men det bör ni kolla med en jurist.

Men hur kunde han lämna hunden till en uppfödare och låta den vara kvar där om han vet att hunden inte haft det bra och låta uppfödaren använda den i avel? Hur länge var hunden hos uppfödaren?

• 8295
    Dexter dot com skrev 2016-03-15 12:51:01 följande:

Ett skrivet kvitto eller köpavtal mellan uppfödare och ägare är det som juridiskt gäller som "ägarbevis". Finns inget avtal/kvitto kan han heller inte bevisa att han inte "lånat" hunden. Det finns något som jag tror heter besittningsrätt om han kan bevisa att han stått för alla kostnader under x antal månader men det bör ni kolla med en jurist.

Men hur kunde han lämna hunden till en uppfödare och låta den vara kvar där om han vet att hunden inte haft det bra och låta uppfödaren använda den i avel? Hur länge var hunden hos uppfödaren?

Hunden är uppfödd hos den nämnda, bodde där till ca 2 års ålder men flyttade senare (pga utstött ur flocken) till en annan familjemedlem som hade en mindre del av kenneln. Tiken trivdes mer än bra hos den nya personen, mindre flock där hon fick vara ifred i. Fick 2 kullar. Vid 11 års ålder hamna hon i bråk med en annan tik, så pass mycket att hon behövde flyttas tillbaka första flocken, hos uppfödaren. Ca 2 år efter den nya flytten hade killen en lägenhet där det var tillåtet att ha djur, och tog omedelbart hem henne. Vilket uppfödaren länge tjatat om. Tiken är nu 13 år, frisk och mår bra. Jag har träffat henne både när hon nyss flyttat till min vän samt nu efter ett halvår. Sån skillnad på djuret. Hon är glad, vågar vara med, fått tillbaka hull på kroppen och har energi.
Svar på tråden Äganderätt till djuret??