• kiki

Havandeskapsförgiftning ?

Hej. Någon som vet. Dom senaste dagarna har jag börja svullna rejält om fingrar och ben. I onsdags så mycket att det knappt gick o böja fingrarna, byxorna sitter sååå mycket tajtare runt benen och klämmer, anklarna väller utanför skorna. Det är inte bättre på morgonen när jag vaknar utan svullnaden är kvar och sitter i hela tiden. Har även ökat rejält i vikt, dock är jag ingen som står på vågen konstant men har hittills gått upp 20kg tydligen!!!! (Helt galet, gick upp 8kg med första). Kan jag ha råkat ut för Havandeskapsförgiftning lr bara en vanlig "samling av vatten"? Att läsa på Google gör ju inte saken bättre..

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning ?
  • Iowhannah

Låter som vätskeansamlingar. Vilken vecka är du i? Jag samlade massa vatten de sista månaderna. Stödstrumpor, säger jag bara. Köp! Du har tur som slipper dras med sånt mitt i sommaren, vilket jag blev tvungen till.

• kiki

Vecka 38 så är nära slutet. Apoteket jade slut på stödisar i min stl :/ Men vad kan man göra med fingrarna? Kan knappt greppa gaffeln när jag ska käka..

• Iowhannah

Jag vet hur det är. Det jag gjorde, vilket avlastade lite, var handmassage och att röra händerna så mycket som möjligt. Varje morgon fick jag ligga och knyta nävarna om och om igen för att kunna använda händerna normalt.

• kiki

Ja mannen har fått massera både händer fötter/ben men tycker inte det hjälper. Har dessutom en veckas jobb kvar, igår fick jag smita från jobbet 1h tidigare för att jag knappt kunde stå för det gjorde så ont i benen och kunde knappt greppa saker. Nää, ledig helgen och hoppas det känns bättre på måndag.

Tack för dina tips. Ha en fin helg :)

• Iowhannah

Tack detsamma!

När du slutar jobba så kan du alltid passa på att ligga med fötterna i högläge. Oh! Också en grej jag gjorde, vilket var jätteskönt! Jag vek ihop ett täcke och la det under bäddmadrassen, vid fotändan, på min sida av sängen. Underlättade otroligt för benen!

• kiki

Ja fötterna i högläge försöker jag ha så fort tillfälle ges. På natten har jag en "lång korv" vid fotändan men när jag vaknar så ligger jag som en räka så kudden hjälps bara när jag somnar och kanske nån timma.

• Minza83

Alltså det bästa ts är att ringa förlossningen för en kontroll helt enkelt. Då Vet du ju hur det ligger till.
    Nej det är inte normalt att svälla så pass.. Hur har ditt blodtryck sett ut?

Jag har svällt markant mer med mina söner än med min dotter. Även efter födseln!
    Men dottern svällde jag normalt och med sönerna har det varit helt sjuka ödem!

• yodi

ring till bm och be att få kolla blodtryck och urin bättre att kolla en gång för mycket än för lite

• Irmisans

Som det skrivits tidigare, kolla blodtrycket och om du läcker äggvita/protein. Ring bm och säg hur det känns och att du är orolig så kan du säkert få göra en kontroll! Hoppas det går bra :)

Oplanerad Mamma
  • Trippelmamma76

Kolla genast upp det! Det hände mig och de tog bara blodtryck och glömde väl urinprov och det slutade med att jag faktiskt höll på att dö. Kunde även ha fått bestående hjärnskador. Det där är inte att leka med! Bums iväg för kontroll om du inte redan gjort det!

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning ?