• vemorkarvänta

Hur länge väntade ni?

Hejsan!

Jag har nyss plussat, och är såklart redan otålig när det gäller det här med att hålla det hemligt :D. Hur länge väntade ni innan ni avslöjade något? Berättade ni för alla "typ" samtidigt eller anförtrodde ni er åt någon utvald innan alla fick veta? Jag har 2 inplanerade saker nu inom 3 veckor som kommer ställa till det, där det förväntas att man ska dricka alkohol... Funderar på att ljuga och säga att jag äter antibiotika pga UVI :D

• Svar på tråden Hur länge väntade ni?
  • Linnis92

Ja här är det bara att ventilera x) det dryga är också att de första veckorna går riktigt långsamt, man sitter och kollar i gravidappen varje timma typ för att se vilken vecka man är i och hur många % av graviditeten som är gånget x)

• Erizajo

Jag berättade för vänner och familj direkt. Såg ingen anledning att vänta, varför oroa sig för mf lixom? Hade jag fått det hade jag ändå behövt stödet från dem. Alla tre ggr har det fått bra iaf :) dricker inte alkohol så det har aldrig varit problem.

• vemorkarvänta
    Linnis92 skrev 2016-03-20 08:37:37 följande:

Ja här är det bara att ventilera x) det dryga är också att de första veckorna går riktigt långsamt, man sitter och kollar i gravidappen varje timma typ för att se vilken vecka man är i och hur många % av graviditeten som är gånget x)

Ja och det känns väldigt bra :). Ha ha det är exakt så jag gjort och då har jag bara vetat det några dagar :D. När man väntat 1.5 år på det här plusset så blir man helt bananas när det dyker upp :D
  • vemorkarvänta
    Iowhannah skrev 2016-03-19 22:05:48 följande:

Vi blev erbjudna, och tackade ja till, kub-test och ul i v 14. Därefter berättade vi. Vi ville veta att bebisen levde och mådde bra, plus att vi ville ha en bild att ge bort :)

I april blir det ett år sedan och nu är den lilla skrutten fem månader redan <3

Ja det har du ju rätt i, alltid kul med kort :). Men det är sååååå lång tid till vecka 12-14. :D. Fast det kommer jag nog inte tycka när jag väl är där :)
  • vemorkarvänta
    Carambolan skrev 2016-03-19 22:12:42 följande:

Berättade för våra föräldrar i vecka 15 och för närmaste vännerna veckorna därpå allteftersom vi träffade dem. Mannen berättade på jobbet efter RUL i vecka 19, jag var student när vi väntade första så det behövde jag inte göra.

Jag har en kollega som flera gånger frågat mig när jag ska ha barn, jäkla tjat på henne, ha ha. Hon kommer iaf bli lyrisk :)
  • Fröken W

Grattis till plusset! Känner igen mig i dina tankar. Ville också bara skrika ut det samtidigt som jag ville att vi skulle ha hemligheten för oss själva.

Den första som fick veta var min chef. Jag fick en fråga kring omorganisation och kände

att jag ville vara ärlig. När jag berättade var jag i vecka 10.

Jag berättade för mina närmsta kompisar i vecka 11-12. Berättade för att vi inte ses så ofta och ändå ville berätta face to face.

Vi har fortfarande inte berättat för föräldrar och syskon. Jag har velat berätta för mina föräldrar senaste två veckorna men när vi har varit där så har det inte riktigt kommit något bra tillfälle. Blir tokig på mig själv att jag inte bara kan berätta :P Är i vecka 14 nu.

• vemorkarvänta
    Fröken W skrev 2016-03-20 09:59:17 följande:

Grattis till plusset! Känner igen mig i dina tankar. Ville också bara skrika ut det samtidigt som jag ville att vi skulle ha hemligheten för oss själva.

Den första som fick veta var min chef. Jag fick en fråga kring omorganisation och kände

att jag ville vara ärlig. När jag berättade var jag i vecka 10.

Jag berättade för mina närmsta kompisar i vecka 11-12. Berättade för att vi inte ses så ofta och ändå ville berätta face to face.

Vi har fortfarande inte berättat för föräldrar och syskon. Jag har velat berätta för mina föräldrar senaste två veckorna men när vi har varit där så har det inte riktigt kommit något bra tillfälle. Blir tokig på mig själv att jag inte bara kan berätta :P Är i vecka 14 nu.

Det är ju det som är lite mitt dilemma nu, att jag ska åka och träffa 3 av mina bästa kompisar i början på april, och då kommer jag bara vara i vecka 7, men jag vet att det kommer dröja ett tag innan jag får se vissa av dom ansikte mot ansikte igen. Funderar därför på att avslöja det för dom, jag vill verkligen se deras ansiktsuttryck :D. Annars måste jag ljuga ihop en historia om varför jag inte dricker alkohol :p.

Shit du har ändå hållit ihop det bra då :). Jag tror Max jag skulle kunna hålla mig till vecka 12 :D
  • Fröken W
    vemorkarvänta skrev 2016-03-20 10:25:56 följande:

Det är ju det som är lite mitt dilemma nu, att jag ska åka och träffa 3 av mina bästa kompisar i början på april, och då kommer jag bara vara i vecka 7, men jag vet att det kommer dröja ett tag innan jag får se vissa av dom ansikte mot ansikte igen. Funderar därför på att avslöja det för dom, jag vill verkligen se deras ansiktsuttryck :D. Annars måste jag ljuga ihop en historia om varför jag inte dricker alkohol :p.

Shit du har ändå hållit ihop det bra då :). Jag tror Max jag skulle kunna hålla mig till vecka 12 :D

Ja men det trodde jag också, att efter vecka 12 så skulle det inte gå att vänta längre. Men det har som sagt inte dykt upp något bra tillfälle. Övriga kollegor på jobbet får nog vänta till efter rul i mitten av april.

Tycker absolut att du kan berätta för dina kompisar om det känns ok. Att vänta till vecka 12 pga missfallsrisk känns som en oskriven regel och bryter man mot den så är man "modig" "dumdristig" eller liknande. Alla är olika och man vet själv vad som är bäst i sin situation.

Så som sagt, berätta för dina vänner om det känns rätt för dig.
  • vemorkarvänta
    Fröken W skrev 2016-03-20 10:50:36 följande:

Ja men det trodde jag också, att efter vecka 12 så skulle det inte gå att vänta längre. Men det har som sagt inte dykt upp något bra tillfälle. Övriga kollegor på jobbet får nog vänta till efter rul i mitten av april.

Tycker absolut att du kan berätta för dina kompisar om det känns ok. Att vänta till vecka 12 pga missfallsrisk känns som en oskriven regel och bryter man mot den så är man "modig" "dumdristig" eller liknande. Alla är olika och man vet själv vad som är bäst i sin situation.

Så som sagt, berätta för dina vänner om det känns rätt för dig.

Ja det hade Ju varit enklast om man hade kunnat dölja det på något vis, för får man missfall är det ju inte kul att behöva berätta det heller. Och då vet ju dom dessutom att man "jobbar på det". Känns som att nästa avslöjande inte har samma effekt då
  • Linnis92
    vemorkarvänta skrev 2016-03-20 09:02:11 följande:

Ja och det känns väldigt bra :). Ha ha det är exakt så jag gjort och då har jag bara vetat det några dagar :D. När man väntat 1.5 år på det här plusset så blir man helt bananas när det dyker upp :D

Vet precis hur det känns, väntade också 1.5 år och plusset kom som en chock :)
Svar på tråden Hur länge väntade ni?