• Nattiz1998

Rosa urin?

Någon som kan hjälpa mig? (Jag är 17år)

Jag hade urinvägsinfektion för ca 2 veckor sedan och åt antibiotika för det. Redan efter första tabletten så kände jag skillnad och allt bara försvann. Men fortsatte såklart med hela behandlingen och tog den sista tabletten i Torsdags.

Igår (lördag) så hade jag Sex med min kille och idag (söndag) dagen efter så tränger urinen på och det svider när jag kissar. Jag gick på toa och kissade efter sexet då jag hört att det ska dämpa UVI. Nu för ca 30minuter sen så gick jag på Toa igen och urinerat var gult i toastolen men var rosa på pappret.

Eftersom jag nästan har klunkat i mig tranbärsjuice under dagen så kanske det har färgat av sig. Men kan det vara så att jag har UVI igen?

• Svar på tråden Rosa urin?
  • Bennijenni

Det finns tranfärskapslar på apoteket mot uvi, de e bättre än antibiotika

de heter: "i say: urinvägsinfektion"

De hjälpte något otroligt har inte fått uvi efter att ja använde dom istället för antibiotikan och innan dess fick ja uvi säkert 4-5 gånger bara inom ett år, de kom tillbaka hela tiden fast ja käkade antibiotika och syntes knappt i urinen att ja hade de fast än att det för mej var helt klart märkbart.

Helt klart värt att testa!

• Nattiz1998
    Bennijenni skrev 2016-03-21 09:15:43 följande:

De hjälpte något otroligt har inte fått uvi efter att ja använde dom istället för antibiotikan och innan dess fick ja uvi säkert 4-5 gånger bara inom ett år, de kom tillbaka hela tiden fast ja käkade antibiotika och syntes knappt i urinen att ja hade de fast än att det för mej var helt klart märkbart.

Jag har hört talas om dem!

Får väll testa allt möjligt och se vad som hjälper!
  • Anonym (J)
    Bennijenni skrev 2016-03-21 09:15:43 följande:

Vad smart! Ska tipsa min mamma om dem, hon får uvi så ofta, att ta dem i förebyggande syfte kanske skulle kunna vara något... Eller åtminstone så fort minsta lilla symptom visar sig.
  • Bennijenni

Ja man kan ta de antingen i förebyggande syfte eller som behandling, lite olika dosering bara!

Anonym (J) skrev 2016-03-21 13:58:02 följande:

Vad smart! Ska tipsa min mamma om dem, hon får uvi så ofta, att ta dem i förebyggande syfte kanske skulle kunna vara något... Eller åtminstone så fort minsta lilla symptom visar sig.

• Rafael90

Billigare alternativ till "i say" är kapslar med äppelcidervinäger och tranbärstabletter, finns båda att köpa på topformula.

• Nattiz1998

Ska lämna in ett urinprov imorgon på vc som de sedan ska odla. Hoppas verkligen att det ska visa något så att jag får någon behandling för detta nu.

• Nattiz1998

Fick svar redan dagen efter. Urinvägsinfektion igen och ska hämta ut nya tabletter från Apoteket idag. Nu hoppas vi på att det försvinner helt och inte kommer tillbaka igen :)

• M1rella
    Nattiz1998 skrev 2016-03-24 16:00:41 följande:

Fick svar redan dagen efter. Urinvägsinfektion igen och ska hämta ut nya tabletter från Apoteket idag. Nu hoppas vi på att det försvinner helt och inte kommer tillbaka igen :)

En odling tar minst en vecka. De har däremot tagit u-sticks och sett att du har uvi.
  • Nattiz1998
    M1rella skrev 2016-03-24 16:15:28 följande:

En odling tar minst en vecka. De har däremot tagit u-sticks och sett att du har uvi.

Okej, de sa odling till mig men fick ändå svar dagen efter. Skumt, men aja. Jag har fått svar iallafall
  • Rafael90
    M1rella skrev 2016-03-24 16:15:28 följande:
    Nej det behöver det inte göra. När jag gjorde odling sist på akuten en natt fick jag svaret på morgonen dagen efter dagen efter, alltså ca 30 timmar efteråt.
  • M1rella
    Rafael90 skrev 2016-03-24 19:39:15 följande:

Nej det behöver det inte göra. När jag gjorde odling sist på akuten en natt fick jag svaret på morgonen dagen efter dagen efter, alltså ca 30 timmar efteråt.

Då var det ingen odling. För att en korrekt odling ska göras måste bakterien få tid att växa vilket tar ca 5 dagar.
  • Rafael90
    M1rella skrev 2016-03-24 23:59:53 följande:
    Då var det ingen odling. För att en korrekt odling ska göras måste bakterien få tid att växa vilket tar ca 5 dagar.
    Det var absolut en odling. Jag var jättesjuk och flera odlingar gjordes, hur hade de annars kunnat säga vilka bakterier som var resistenta? Bara för att folk på vårdcentralen sagt till dig att det tar 5 dagar betyder det inte att det tar 5 dagar för bakterierna att växa, de vill väl inte stressa med proverna i onödan och ringa upp dig den sekunden provsvaren är klara.
  • M1rella
    Rafael90 skrev 2016-03-25 12:34:27 följande:

Det var absolut en odling. Jag var jättesjuk och flera odlingar gjordes, hur hade de annars kunnat säga vilka bakterier som var resistenta? Bara för att folk på vårdcentralen sagt till dig att det tar 5 dagar betyder det inte att det tar 5 dagar för bakterierna att växa, de vill väl inte stressa med proverna i onödan och ringa upp dig den sekunden provsvaren är klara.

Vad vårdcentralen säger har jag ingen aning om. Jag har dock jobbat i lab så jag vet hur lång tid en odling tar.
  • Rafael90
    M1rella skrev 2016-03-25 16:19:42 följande:
    Vad vårdcentralen säger har jag ingen aning om. Jag har dock jobbat i lab så jag vet hur lång tid en odling tar.
    Okej, men det var ändå odlingar som gjordes. Och eftersom de kunde tala om vilka bakterier som var resistenta så borde du som "jobbat i lab" förstå att det var odlingar som gjordes.
  • Anonym (K)
    M1rella skrev 2016-03-25 16:19:42 följande:

Det måste väl bero på vad man vill veta? Vill man bestämma vilken bakterie det rör sig om eller göra en koncentrationsbedömning förstår jag att det måste gå en viss tid. Men vill man bara veta huruvida det finns bakterier eller inte, antibiotikaresistens etc. kan man ju få svaren betydligt tidigare än så, då är man ju bara intresserad av om det växer eller inte, och man kan ju se om det växer eller inte betydligt fortare än 5 dagar för väldigt många bakterier.
Svar på tråden Rosa urin?