• Fiamia

BF December 2016

sadiakhaddar:
    Usch vad jobbigt det låter för dig! Ring 1177 om du är orolig. Kan vara skönt att höra expertutlåtande. Enligt vad jag har hört låter det inte som missfall, men det kan ju finnas annat att behöva kolla upp. Men försök att inte oroa dig. 
    Det är ju vanligt med alla möjliga åkommor.

• Fiamia
    Cossi:
    jag har också börjat få sammandragningar, har bf 5 december så vi är ganska lika gånget. Glad
    Med andra barnet började sammandragningarna också tidigt och då var jag jätteorolig , men med de andra efter det (väntar mitt femte nu Skrattande) har jag slappnat av mer och vet att jag funkar så. Många sammandragningar blir det. Men hör med bm som sagt, kan ju aldrig vara fel att ta urinprov eller andra undersökningar om hon tycker det behövs.
  • Fiamia

Nån mer än jag som blir mer och mer sötsugen och så? 
    Nu när man gått in i 2a trimestern så är illamåendet nästan helt borta för mig och i stället blir jag sugen på att äta gott, ofta! Tänkte försöka att inte gå upp föör mycket i vikt den här gången (alltid lika goda ambitioner, hihi!)

Så vad äter ni när suget sätts in?
    Jag försöker byta ut onyttigt mot sånt som liknar smaken men är nyttigt.
    T.ex mitt bästa tips: Är du sugen på saltlakrits- ät hel saltgurka. Funkar jättebra för mig. 
    Smoothie är ju bra substitut för glass, men kräver ju lite förberedelse...

Inte meningen att nojja nu, detta är bara för en annan som går upp över 20 kg. Glad

Har ni liknande tips?

• Fiamia

BIX:
    Ha ha ha! Känner igen det där också!" scannar av hyllorna och kommer ut tomhänt" ... Skrattande

• Fiamia
    Y o L o skrev 2016-06-15 06:43:36 följande:

Lyllos er :) jag har så dålig karaktär nu så jag köper allt istället.

I skrivbordslådan på jobbet har jag både kex och choklad, sen yoghurt i kylen o frukt.

Jo alltså eftersom vi är fler i huset så finns det alltid godsaker hemma, för att inte tala om barnens godispåsar som lämnas halvätna i skafferiet...Tungan ute
  • Fiamia

Hej på er alla!
    Fler än jag som är sjuukt trött fastän vi gått in i 2a trimestern? Det visade sig att jag har jättelågt blodvärde så nu har jag börjat äta järntabletter. Lustigt hur jag inte kopplat ihop det tidigare, så här är det ju för mig varje graviditet, Glad att jag behöver järn tidigt.

Jag råkade vara inne på glukosbelastningstest hos bm häromdagen och då passade vi på att ta blodprover. Det var då hon upptäckte blodvärdet.

Men tänker på er andra, som inte kommer in vid den här tiden. Har ni fått ta prover? Annars kan det ju vara värt att kolla upp, om ni känner er extra trötta.

• Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-15 20:29:18 följande:
    Jag är fortfarande otroligt trött! Mitt blodvärde brukar alltid vara rätt lågt men vid inskrivningen för ett par veckor sen hade jag även väldigt lågt på järndepån så jag började med järntabletter då. Vet inte om de hjälpt men jag känner mig inte speciellt mycket piggare

Hur kommer det sig att du gör glukosbelastning redan nu, brukar inte det göras senare?
    Hoppas det vänder snart för dig! Väntar också på att järntabletterna ska börja ta. Ja glukosbelastningen gör jag för att jag fött barn som har vägt strax över 4.5 kg, då kan man ha risk för diabetes. Man brukar göra två tester, ett tidigt och ett lite senare. 
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-15 20:36:17 följande:

Blir lite avis på er som är sötsugna, själv mår jag fortfarande så illa att det skulle vara kul om något, vad dom helst, smakade bra

Hihi ja det har du rätt i. Att må illa är värre.
  • Fiamia
    mocha8676 skrev 2016-06-16 13:30:20 följande:

Nu äntligen har jag sett den lilla! Kub imorse. Fick låg risk. Den lilla ville dock inte lyda Bm, så ultraljudet tog ca 35 min.. Mer tid för mig att se sötnosen! Beräknad till självaste julafton.. Samma dag som jag fyller 30 år! Vore en fin julklapp och present!!

Allt känns nu så verkligt. Det tycker mannen också. Fick genast en känsla av att vänta en pojke denna gången. En Erik som är bestämt sen flera år om vi skulle få en pojk. Tror på pojke då jag har betydligt mindre symtom denna gång. Har en flicka sen innan som heter Ellie och är 1 år och 4 månader. Men jag skulle bli lika glad om det blir en flicka till! Det återstår att se 29/7 som jag har fått rul inbokat till.

Wow va spännande! Ja tänk vilken julklapp Och 30-årspresent!!
    Ellie och Erik låter jättefint ihop. Glad
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-16 17:55:00 följande:
    Jag har också fött två stora barn men mindes inte att det var så tidigt, men det kanske det var. Min yngsta var däremot "normalstor" och efter lite diskussion med min bm kom vi fram till att jag slipper göra glukosbelastning den här gången
    Åh va skönt att du slapp det! Det smakar ju verkligen pecka!!
    Jag var så dum som tog upp det med bm på inskrivningen, typ"Jag behöver väl inte göra glukosbelastningen igen va?"... Haha smart!
    "Jo det rekommenderar vi ju att du gör" sa hon då.
    Är nästan säker på att jag hade "sluppit" om jag inte sagt nåt. Men hon lämnade ju det valet upp till mig ändå, så jag gör det nog inte igen (fick göra två sist, ett tidigt och ett lite senare) Det senare testet upplevde jag som äckligast. Kanske för att man var längre gången då.
Svar på tråden BF December 2016