• Fiamia

BF December 2016

Friedan skrev 2016-06-16 17:58:38 följande:
    Vad härligt!

Hur är det egentligen att fylla år på julafton, som barn menar jag. Jag är beräknad till 22/12 och tänker på det här med julen och andra som säger stackars barn och liknande....
    Funderar också på det där, jag är beräknad till 5 december men jag har gått över ganska mkt förut så man vet ju aldrig.
  • Fiamia
    Friedan skrev 2016-06-16 18:10:16 följande:
    Ja, verkligen äckligt! Jag har som sagt gjort det under två graviditeter och det har varit utmärkta värden. Tror snarare att barnen varit så stora för att de legat och gottat sig två veckor för länge. Yngsta kom på bf-dagen och var ju betydligt mindre. Jag kommer att få göra ett tillväxt-ul på slutet för att hålla lite koll.
    Ja samma här! Så det är nog ingen fara att skippa det nu.
    Vet faktiskt inte varför två av mina har varit lite större, en gick jag över med men den andra bara nån dag. 
    Frågade efter om de kunde hålla koll på bebisens storlek så gott det går (med senaste) men det fick jag inget gehör för. Hon menade att jag har fött flera barn förut varav en lite större. Hjälp vad nervös man var. Men det gick hur bra som helst! Glad
    Men alltid skönt med tillväxt-ul så man får lite hum.
  • Fiamia
    Miaairam skrev 2016-06-16 19:12:34 följande:
    På min mvc gör de glukosbelastning på alla i v 28-29. Man kan ju tacka nej förstås, men jag tar hellre ett äckligt glas för att vara på säkra sidan. Tyckte det var äckligt sist, men inte riktigt så illa som jag föreställt mig efter allt man hört. Har en vän som förlorade sitt fullgångna barn pga oupptäckt graviditetsdiabetes, så för mig skulle det kännas helt fel att inte kolla upp när jag blir erbjuden...
    Men fy då, kan det gå så illa? :( Ja då förstår jag att man gärna dricker smörjan.
  • Fiamia

Hur har magarna vuxit då?Jag såg mig själv i spegeln idag och insåg att jag ser, ja höggravid ut!
    Nån mer?

• Fiamia
    Y o L o skrev 2016-06-16 22:37:56 följande:

Visa bild :) (ja om du vill alltså). När jag gick in i v 13 i början av veckan tycker jag magen växte enorm på typ 1-2 dagar.

Ja tänkte göra så men min smartphone har lagt av så jag har lite svårt med tekniken. 
    Ja tänk hur det kan växa så på ett par dar!
    Detta är ju mitt femte barn så magen blir ju gigantisk fort. Är i v. 16 och det är nu jag tycker det smällt till ordentligt, ingen som kan undgå att se att man är gravid iaf. Skrattande
  • Fiamia
    Y o L o skrev 2016-06-17 05:20:38 följande:

Vaknade nu fast jag somnade efter 24. Har kub idag. Är riktigt nervös, vill knappt gå dit. Har börjat tänka på hur det gick i december (MA som upptäcktes på kub-ul). Nu har jag ju sett ett foster i v 9 men är sjukt nervös. Kommer knappt våga titta på skärmen. Usch va nervös jag är.

Håll tummarna för mig är ni snälla :/

Stort lycka till!!!
  • Fiamia
    k_a_w skrev 2016-06-17 11:48:25 följande:

Mitt KUB idag gick jättebra, de lägsta sannolikhetssiffrorna som gick att få på samtliga trisomier och en liten akrobat som viftade på fingrar och tår och gjorde benlyft. Är mycket lättad över detta! Håller så tummarna för Y o L o!

Så skönt!!
  • Fiamia
    Y o L o skrev 2016-06-17 15:38:53 följande:

Kub avklarat, allt såg bra ut. Bebisen vinkade o rörde sig mycket, fick inte så bra bilder men vad gör det :)

Har lite svårt att ta in att det verkar bli en bebis till jul. Bf 25 dec.

Så lättad nu, tack för alla era lyckönskningar!

Åh så glad för din skull också!
  • Fiamia
    Cossi2 skrev 2016-06-19 20:12:01 följande:

Tack för er svar, ni har tur som fått en trevlig svärmor, det måste vara berikande, och du Tess verkar ha det hemskt med din!

Min svärmor har även goda sidor, hon är snäll mot barnen men favoriserar tydligt min stora pojke. Vi ses inte så ofta få de bor i södra Europa, i sommar ska vi dock semestra där 2v... Hade vi bott nära hade jag nog blivit tokig, hon respekterar inte alls mitt sätt att uppfostra barnen tex.

Nog om henne...

Jag längtar till det första tydliga fladdret, ibland tycker jag det bubblar men det är nog mest gaser...Har ni börjat känna att det rör sig därinne?

Ja känner fladder och har gjort ett tag, är nu i v. 16. Så härligt!
    Hade också moderkakan i framvägg senaste graviditeten, vilket gjorde att sparkarna kändes lite senare än med de andra barnen. Fladdret kändes dock lika tidigt.  
  • Fiamia
    Cossi skrev 2016-06-22 19:03:19 följande:

Är det någon som fått dille på speciell mat ännu? Eller kommer det senare? Jag kan vara lite sötsugen men annars ingen jätteaptit. Fortfarande massa saker jag absolut inte vill äta men inget speciellt sug, dricker kanske mer apelsinjuice, brukar jag inte dricka annars. I tidigare graviditeter har jag en gång ätit rivet äpple med yoghurt och kanel, en annan gång risifrutti, då åt jag verkligen det varje dag. Efter förlossningen slutade det helt och jag har nog inte ätit en risifrutti de senaste 10 åren!

Jaa fast inga konstiga grejer, förutom då alla saltgurkor jag tryckt i mig alla gånger jag varit sugen på saltlakrits! Tungan ute Är väldigt sugen på grönsaker!! Inte kött så mycket, kan nästan få avsmak när mannen köpt hem köttfärs...

Gör egna nyttiga smoothies när jag är sugen på gräddglass. Går upp så mycket i vikt varje grav. så jag försöker tänka lite extra att det ska vara nyttigt.

Men nu, pang sa det så har jag börjat bli vrålhungrig de senaste dagarna, bara typ en kvart efter lunch så kurrar det. En rulltårtebit slank ner efter maten idag. Hallå! Var nästan på väg att ringa bm och be om råd när jag gick in här och kollade in min nya vecka jag just gått in i (v.17) där står det att man kan känna sig hungrigare än vanligt nu, troligtvis för att bebisen samlar på sig fett. Hjärta
    Så mer rulltårta åt bebisen! Skrattande
  • Fiamia
    BIX skrev 2016-06-23 12:27:06 följande:
    Haha ja plufset har jag genomlidit :) Det är fortfarande en del plufs där, men formen börjar ta sig :)

Tycker jag är väldigt stor för tiden men har ju förstått att det är vanligt att bli stor tidigare med andra graviditeten. Men gäller det bara första tiden, planar det ut efter ett tag och i så fall när? Hur har det varit för er som redan varit gravida två eller fler gånger?
    Det är nog väldigt olika men för min del så har magen synts tidigare och tidigare (detta är min femte nu).
    Men min mage har nog varit lite olika stor beroende på hur stort barnet har varit. Min tvåa vägde minst så då var jag nog lite mindre om magen även fast den syntes tidigare. Glad

Men visst är det skönt när man äntligen slipper gömma hullet! Skrattande
  • Fiamia
    LyCKa55 skrev 2016-06-25 13:22:05 följande:

Hoppas ni haft en bra midsommar!

Alltså, nu borde man börja känna bebisen lite mer tänker man. Gick in i v.17 nu idag. Har kännt av den lite då o då men inga sparkar. Bara medt kittlande som jag skulle beskriva det.

Nån annan som känns sparkar?

Är precis som du, nyss ingången i v. 17 och känner fladder ibland men inga sparkar.
    Förra grav. var jag jätteorolig vid det här laget då det kändes lika lite, de andra graviditeterna kände jag sparkar vid det här laget.
    Men det visade sig att jag hade moderkakan i framvägg så sparkarna kändes lite senare. Men sen kändes de hur tydligt som helst.
    Hoppas att det är likadant den här gången.
  • Fiamia
    Knyttan skrev 2016-06-25 20:06:39 följande:
    Går in i v 18 imorgon. Har knappt känt någpt än, bara små svaga rörelser tror jag (eller så var det inbillning, så svagt var det att jag inte ens är säker!) Inga riktiga sparkar eller så. Har för mig att jag kände mycket tydligare rörelser med sonen vid det här laget. Har inte gjort kub och rul är fortf drygt en vecka bort så lite orolig är jag...
    Du kanske har moderkakan i framvägg, då känns det ju senare.
  • Fiamia
    frkvilljunu skrev 2016-06-27 22:38:45 följande:

jag har också väldigt svårt att fatta att det är på riktigt liksom. trodde det skulle ge med sig nu när det börjar synas på riktigt men det har inte riktigt gjort det. ett par kommentarer om "oj är du säker på att där inte är två" och "vad stor du är redan" för ett par veckor sen har knäckt mig en del.

jag har köpt en del kläder och lite småsaker som en snutte. har börjat sticka med och fått ihop en mössa och kofta. de har gjort det lite verkligare.

Här är en till som folk inte kan låta bli att påminna mig om ifall jag verkligen är säker på att det inte är två... Har varit så alla grav. den ena kommentaren lustigare än den andra. Oj ska du inte ha förrän då?? Har man ju hört några ggr. Hej flodhäst liksom. Glad
    Fast jag vet att folk menar väl och jag är glad att magen växer ordentligt. Man blir bara lite trött på att alla ska kommentera samma kommentarer och ofta. Blir ju att man själv får säga samma saker hela tiden.
    Mysigt det låter att sticka till sin lill*. Det har jag tyvärr aldrig varit bra på.
  • Fiamia
    Anilo skrev 2016-06-27 21:31:57 följande:

Fina siffror på kub och har känt fladder i några veckor :) tjuvstartade shoppingen lite idag med två pyjamaser. Gick in i v15 idag och illamåendet börjar ge med sig också

Åh vilka fina!
  • Fiamia
    BIX skrev 2016-06-27 18:06:43 följande:

Jag känner ingenting än :/ Några gånger tror jag mig ha känt fladder men veti tusan om det var det eller inte. Inga buffar. Har moderkakan i framvägg så hoppas det är på grund av det.

Känner också igen det där. Var stor skillnad på att ha den i fram resp. bakvägg. Gör några veckors skillnad tyckte jag. Men hjälp vad orolig jag var innan jag fick veta att det berodde på det. Den här gången tar jag det coolare då jag varit med om det förut.
  • Fiamia

Här är en till som varit på rul.

Såå underbart att se den lille krabaten på skärmen, vi var där idag.
    Allt såg bra ut!
    Man blir lika rörd varenda gång! Hjärta 

Datumet blev 6 december.

• Fiamia
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-07-13 00:07:24 följande:
    Kollade ni könet?
    Härligt att allt såg bra ut!
    Ja jätteskönt!
    Vi sa att vi inte ville veta könet, men hon var inte så försiktig när hon "filmade" direkt.
    Förra graviditeten sa hon åt oss att titta bort när hon skulle mäta lårbenen. Men den här sa ingenting. Man kunde ju se mellan benen, men det var svårt att avgöra tycker jag... nu blir man nästan sugen på att ringa och fråga vad hon såg! Skrattande
  • Fiamia

Här är en till med grym allergi den här våren! Trodde vi skulle behöva göra oss av med hund och katt men så var det nån som sa att graviditeten kan göra allergi jättemycket värre. Och nu börjar det lugna ner sig tack o lov. Vaknar inte på nätterna längre. Ögondroppar gjorde susen också.

• Fiamia
    Friedan skrev 2016-07-16 09:16:22 följande:
    Vi har RUL den 26/7 och ser allt bra ut få så börjar vi köpa grejer

Har fyra barn sen innan men yngsta är 7 år och vi skulle inte ha fler så vi behöver "allt". Fördelen med att ha haft flera barn är däremot att jag vet vad som passar oss och vad vi behöver. Vagn har jag varit och klämt på men inte bestämt vad vi ska ha.

Sen känner jag lite panik inför att vänta för länge med att boa och fixa det praktiska. Både jag och maken har jobb som kräver rätt mycket (tid och engagemang) och så fyra barns fritidsaktiviteter, läxor, matcher etc hela helgerna. Hösten kommer gå i rasande fart och så är det december, kanske årets mest hektiska månad för barnfamiljer.... Så lika bra för oss att börja ordna det praktiska i tid.
    Förstår precis det där med att tiden går fort innan det är dags! Vi har också fyra barn och femte på väg. Vad har ni för sort på era fyra? Vi har två av varje så ska bli väldigt spännande att se vad det här blir för en. Glad
Svar på tråden BF December 2016