-
Jag har testat det mesta, foglossningsbälte, värme, akupunktur, inget funkar. Det är bara att härda ut, tyvärr. Men tack för tipset.Let94 skrev 2016-11-02 19:42:26 följande:Ne va tråkigt :/ testat sånt där bälte man kan köpa o ha runt höfterna ?? Min BM tipsade om de -
Jag kommer inte att ta det, brukar aldrig drabbas av influensa i vanliga fall, så jag struntar i det. Min bm har inte sagt något om det heller.Sh0rtie89 skrev 2016-11-03 08:43:28 följande:Hur ska ni göra med influensa vaccin? Blev erbjuden det igår av bm och sa att jag skulle fundera. Har läst lite och sett att biverkningarna inte är så farliga men man vet ju aldrig. Tycker det är så svårt det där.
När har ni börjat ge urinprov? Jag har fortfarande inte börjat ge urinprov, har för mig att jag fick börja ge innan vecka 30 förra gången, men det är som sagt några år sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg.Kryckor har jag fått låna, glidlakan kan jag nog ha ett i gömmorna, får kolla detta. Just nu är man dels som en tung valross som försöker vända sig på nätterna, samtidigt som det gör så otroligt ont i höften vid varje vändning., Vaknar varje gång som jag måste vända mig, sover som en kratta med andra ord.Cherry83 skrev 2016-11-03 00:12:24 följande:Hej hej!
Har följt denna tråd men inte skrivit något ännu!
Jag är beräknad 14/12 och har också världens foglossning och har även testat allt men inget hjälper!
Men lite avlastning finns jag har fått kryckor och glidlakan i sängen och en sittdyna av min sjukgymnast och måste erkänna att det är bättre än att va utan! Det hjälper ju till lite i alla fall!
Sen har både bm och sjukgymnast sagt att dem är villiga att hjälpa till så att jag kan få en tidigare igångsättning om jag vill det!
Men än så länge så väntar jag så länge jag kan!
Jag är säker på att om jag skulle säga till min bm att jag inte orkar mer, så hade hon fixat en igångsättning åt mig, men jag vill inte sättas igång igen, blev igångsatt de senaste två förlossningarna och jag gillar det inte.
-
Jag var gravid när svinunfluensan kom, blev nästan tvingad att ta vaccinet fast jag inte ville, var gravid i 38-39. Och jag fick influensa av vaccinet, och fick extremt ont i armen där jag fick det, kunde inte sova på flera dagar, det är en stor anledning till att jag inte vill ta något vaccin denna gång. Om man ammar så är barnet väldigt skyddat ändå.Miaairam skrev 2016-11-03 10:01:45 följande:Tänkte inte ta pga att jag nästan aldrig haft influensa och har BF 3 dec, alltså bara typ tre veckor efter att vaccinet börjar ges för säsongen. Men sedan sa en kompis som jobbar på barn-Iva, att som vaccinerad nybliven mamma är ju risken mindre att jag blir sjuk och smittar bebisen, vilket ju låter vettigt. Så nu tänker jag ta vaccinet, under förutsättning att min nuvarande maratonförkylning hinner gå över. För jag vill inte belasta mitt immunförsvar med ett vaccin när jag inte är kry. Har varit genomförkyld sedan 3 okt och läkaren säger att eftersom immunförsvaret är nedsatt pga graviditeten tar det längre tid att bli frisk och därför som detta envisa virus hänger sig kvar...
Vår familj har inte heller drabbats av influensa på 4-5 år. -
Ja du, tänk att kunna gå och hämta posten utan att smärta, eller åka och handla och gå omkring så länge man villY o L o skrev 2016-11-11 21:16:38 följande:Promenader... det drömmer jag om. Har inte kunnat gå mer än 100 m på flera veckor pga foglossning. Känns så härligt att det är nära nu, ser liksom slutet på smärtan. Ska bli underbart att röra sig igen efter nyår :)
Även ligamenten gör ont, ryggen värker mm. Jag kommer ihåg förra förlossningen, när lillen äntligen var ute och eftervärkarna kom...då var jag riktigt trött på all smärta och det kändes som om det aldrig skulle ta slut :-/
Men det gjorde det ju efter några dagar.
40 dagar kvar, eller så kan det ju vara 26 dagar kvar, eller i värsta fall 54 dagar... :-P
Hoppas på mittentalet
-
Tänk på att även studenterna behöver lära sig så att de också blir färdiga barnmorskorMariro skrev 2016-11-19 09:01:16 följande:Okej, men dåså, då är allt bra :)
Det var en väldigt bra infoträff tyckte jag. Jag bor i Sthlm och var på Danderyds träff. Man fick info om precis allt som händer från den stund att man sätter foten på förlossningen tills man flyttas upp till BB-hotellet. Man fick höra hur de tänkte kring att förhindra att man spricker, att de hade operationssal nära osvosv. Sånt som var väldigt lugnande för mig att höra och veta. Samt att det ofta är med studenter (vilket jag inte var superförtjust i), och att man får skriva i sitt brev om man inte vill att de är med.
Man kan ju låta studenten vara med, men skriva att endast den riktiga bm får göra undersökningarna.
Jag fick med en student en gång, när jag åkte in innan förlossningen, och då sa jag att endast en av dem fick känna, eftersom jag hade ont. -
Aha, det kan jag förstå, jag skulle nog också vilja ha en ordinarie bm som bestämde, sen om det står en student bakom och kollar på, så gör det inte mig så mycket.Mariro skrev 2016-11-20 17:28:40 följande:Klart de ska lära sig. Men eftersom jag är nervös som jag är, man vet inte hur ont man kommer ha, det är första barnet osvosv, så prioriterar jag min egna bekvämlighet i första hand. Och ha mer folk i rummet än nödvändigt är ytterligare ett stressmoment för mig, så jag har tydligt skrivit att jag inte vill ha studenter. Grejen var också den att bm-studenterna var tydligen självgående (för det mesta) på den förlossningsavdelningen jag ska till, och det är de som får i uppgift att kolla allt och SEN rapportera till ordinarie bm, och det är jag 110% obekväm med. De är ju studenter trots allt.
När jag har fött så har de alltid varit två, men det vet du kanske redan!? En bm och en usk.
Jag längtar till förlossningen, samtidigt som jag vet vad som väntar och inte vill
Men det ska bli så mysigt att få se den lille, när det nu startar, är 32 dagar kvar nu.
-
Jag tänker be min bm om hinnsvepning när jag ska till henne första veckan i december, hon gör det bara jag ber om det. Förra gången funkade det inte, men man vet inte, det är värt ett försök.
-
Jag kommer vara i v37-38 när jag är där, sen är jag väldigt tveksam till att det ens kommer funka, men vi ska testa. Jag har ganska mycket förvärkar och väldigt jobbig foglossning som gör ont, så hon försöker hjälpa mig att få ut honom lite tidigare. Jag vill även veta om jag ens har öppnat mig.Mariro skrev 2016-11-23 07:13:09 följande:När kan man be om hinnsvepning? Vid någon speciell vecka menar jag? För jag börjar bli rejält trött nu och väldigt redo för att bebis ska komma... sover extremt dåligt om nätterna. För att inte räkna med de 746373 ggr man behöver gå på toa så har jag dessutom börjat få extremt irriterande och ihållande mensmolvärk som gör att jag inte sover alls. -
De har inte spruckit vid mina tidigare förlossningar, så tar förgivet att de inte kommer spricka nu heller, har inte hört talas om att de har spruckit för någon. Så det finns ingen risk att du ska börja blöda en massa invändigt.Mariro skrev 2016-11-23 15:01:02 följande:Ni som har haft åderbråck/förstorade blodkärl i underlivet, hur gick det på förlossningen? Det känns liksom att om man tar i för kung och fosterland under krystningen så påverkas blodkärlen också, och jag har nån läskig bild framför mig att de ska spricka och man typ blöder en massa invändigt?? Någon med erfarenhet?
Ååh, nu vill jag bara ha förlossningen överstökad, är så himla oroad över saker. Kommer bebisen att må bra på en gång, kommer jag spricka, kommer jag få en bra barnmorska, kommer amning funka.. asså hjälp.
Din förlossning kommer gå galant
Lyssna på bm och din kropp, så kommer det gå bra.
-
Jag väntar ju nummer 4 och av mina barn så blev de två första fixerade, trean låg ruckbar och förmodligen blir det samma med denna.
Jag längtar som en tok efter att han ska komma ut!
"Bara" 27 dagar kvar.