Inlägg från: Ledilnaan |Visa alla inlägg
  • Ledilnaan

BF December 2016

sillencillasill skrev 2016-08-31 09:40:33 följande:

Varit hos BM på morgonen. Låg precis på övre kurvan med magmått, lågt i järnvärde 114 och urinprov på odling. Men hjärtljud låg på stadiga 144 på bebis och blodtryck var bara bra. Men vad allt kostar! Järntabletter, Pevaryl, blutsaft (eller liknande juice för original innehöll vetegroddar och inte glutenfritt) och sen alla penicillinkurer för UI. Men bebis mår bra och det är väl tur det! <3

Mysigt att höra lite hjärtljud!

Det är billigare att köpa hem medicin via nätet, det gör jag så mycket jag kan, sparar ganska mycket pengar på det. Köper Hemofer Plus för runt 60 kr, jämfört med dryga 80 kr i vanligt apotek. Det är fraktfritt också.

• Ledilnaan
    De5pojkarna skrev 2016-09-08 13:21:16 följande:

Jag är livrädd för att behöva göra kejsarsnitt.. Har fött alla 5 vaginalt utan problem. Hoppas på samma nu med 6:e.. Dör hellre än kejsarsnitt.. Så jag lär dö efter förlossning istället då jag antagligen måste opereras :/

Lite så jag känner också, har fått 3 vaginalt utan problem, vill absolut inte göra nåt kejsarsnitt. Även om han skulle ligga i säte så skulle jag försöka få ut honom vanligt.

• Ledilnaan
    mocha8676 skrev 2016-09-14 09:17:30 följande:

Bm kontroll idag v. 25+4! (100 dagar kvar står det i appen, så nu börjar nedräkningen). Hade en ny Bm som enl mig var väldigt virrig. Ska man inte kolla järn via blodprov och ev äggvita i urinen nu? Gjordes inget sånt. Sedan när hon mätte SF kurvan mätte hon annorlunda än min ordinarie Bm som idag var sjuk (hade henne förra graviditeten också). Måttet var 29 och en bra bit över kurvan. Bm sa själv att hon var osäker att hon mätt rätt då alla tydligen mäter olika. Fick en ny till till samma Bm om två veckor igen för att mäta SF kurvan igen..

Jag var hos bm igår, är i samma vecka som dig, och vi kollade inte äggvita i urinen, jag tror att det är först nästa vecka. Däremot så kollade hon alla andra värden, järn, blodtryck och blodsocker.
    Sen ville hon att jag skulle väga mig, men jag kände inte för att göra det igen, då jag gjorde det för bara några veckor sedan, när jag var där sist. Förstår faktiskt inte varför vi ska vägas varje gång!?
    Jag har bara gått upp 6 kg, så jag behöver inte kollas så mycket, har ju ingen extrem viktuppgång, men jag förstår inte riktigt hysterin att vägas hela tiden.
    Imorgon ska jag till mvcläkaren och min bm sa att hon förmodligen vill att jag ska väga mig, varför undrar jag? Nån som vet?
  • Ledilnaan
    BIX skrev 2016-09-14 12:09:50 följande:
    Jag antar att de har vikten som mätvärde och referenspunkt för att kunna upptäcka avvikelser år ena eller andra hållet lättare. Om du tycker det är jobbigt och de ändå vill väga kan du kanske låta dem göra det men be dem hålla resultatet för sig själva? Det har jag isf hört andra göra.
    Jag tycker att det räcker med att jag väger mig och vet hur mycket jag gått upp, väger redan för mycket innan och tycker det är jobbigt att de ska veta vad jag väger.
  • Ledilnaan
    olw24311 skrev 2016-09-21 08:30:31 följande:
    Det är väl 2 månader innan som arbetsgivaren inte får neka föräldraledig. FK vill väl ha 30dgr på sig att handlägga
    Tänk på att inom vissa yrken så har man förhandlat sig till att det är 3 mån som gäller, istället för 2. Kan vara bra att veta.
    Nu är det väl kanske så att vi som föder barnet, inte kan bli nekade, arbetsgivaren kan ju inte begära att vi ska komma tillbaka till jobbet när bebisen bara är nån dag gammal.

• Ledilnaan
    Makintoch skrev 2016-09-27 13:18:08 följande:

Hej tjejer! Är det någon mer som har fått åderbråck? Jag upptäckte att jag fått små åderbråck i underlivet.. De gör inte ont eller är till något besvär. Men har läst att de kan göra väldigt ont så är lite smått panikslagen inför tanken att de ska bli större! Är bara i vecka 28 än..

Jag har lite åderbråck i underlivet, det är vanligt och försvinner efter förlossningen. Mina har inte stört mig efter förlossningen.
  • Ledilnaan
    Mariro skrev 2016-09-28 09:01:00 följande:
    Skönt att inga frågor verkar vara dumma här :) då förstår jag, och hoppas såklart att du klarar dig utan symtom. Det räcker liksom med allt annat som pågår. Har du tagit upp det med bm, kanske kan hon tipsa om vad man kan göra åt det. Jag känner att jag gärna skulle vilja göra en gynkoll för att checka läget (trodde aldrig man skulle säga det haha).
    När jag var hos mvcläkaren så rekommenderar hon bara stödstrumpor, då det inte finns nåt att göra åt det när man är gravid.
  • Ledilnaan
    BIX skrev 2016-09-28 14:05:30 följande:
    Stödstrumpor? För åderbråck i underlivet? Låter jättekonstigt men trycket i benen kanske påverkar hela kroppen, eller hur funkar det annars?
    Antar att det funkar så, läkaren sa att det var det enda som man kunde göra.
  • Ledilnaan
    ciz skrev 2016-10-02 20:06:59 följande:
    Vad skönt att allt såg bra ut!!! Helt klart bättre att kolla än att behöva vara orolig!

Jag tycker min mage växt som bara den på några dagar nu, känns som att jag snart inte har något alls kvar att ta på mig.

Alltså min bm har inte mätt sf en endaste gång ännu kom jag att tänka på nu, är ju ändå i v30 nu?!
    Vad konstigt att BM inte mätt magen än, min bm har mätt magen sen v.13.

Min mage har också växt massor nu på bara några dagar, är i v.29, det är roligt att det börjar synas ordentligt, nu ser man inte längre så lönnfet ut
  • Ledilnaan
    Tess1990 skrev 2016-10-02 21:31:25 följande:
    V.32 (31+1) började lite smått i v.28 både nu och förra gången men nu är de riktigt mycket, minsta tryck på brösten, som de blir när jag ligger på sidan, så läcker de

Gillar inte att sova med bh och amningsinlägg men måste väl nu :/

På förlossningen förra gången blev barnmorskan förvånad över hur mycket som kom när hon skulle klämma ut lite på en sked och ge mitt barn ^^ (fråga mig inte varför jag inte fick amma direkt, förstår inte heller de, fanns ingen anledning till att vänta)

Bra att de funkar liksom men liiite överdrivet att börja redan nu!
    Mina bröst har inte börjat läcka än, är i v.29, fast de har inte börjat läcka innan fl vad jag kommer ihåg. Däremot så kommer det snabbt igång efter fl. Kommer ihåg att efter förra förlossningen så började min son att bajsa gult redan efter två dagar, och det brukar dröja lite längre i vanliga fall. De var lite förvånade på bb.
    Men efter fl så måste jag sova med bh och amningsskydd, är lite jobbigt, men det är ännu jobbigare när det är dyblött i sängen
Svar på tråden BF December 2016