• Fian88

BF December 2016

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-07 08:31:10 följande:

Hur gör ni efter kub om ni får hyfsat låga resultat alltså 1:2344 på trisomi 21 och 1:6200 ca på 13,18 skulle ni vara trygga i det el gå vidare och göra nipt testet ändå? Det är ju så dyrt.
    Är lite nojjig bara pga att jag hade förhöjd risk förra gången och då fick göra moderkaksprov.

Det är väl bra siffror du fått?
  • Fian88
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-07 08:31:10 följande:

Hur gör ni efter kub om ni får hyfsat låga resultat alltså 1:2344 på trisomi 21 och 1:6200 ca på 13,18 skulle ni vara trygga i det el gå vidare och göra nipt testet ändå? Det är ju så dyrt.
    Är lite nojjig bara pga att jag hade förhöjd risk förra gången och då fick göra moderkaksprov.

Och oavsett så är det ju enbart sannolikhetssiffror så någon som fått minsta risk kan ju mycket väl få ett barn med DS ändå. Så du får kanske väga din oro helt enkelt.
  • Fian88
    Mariro skrev 2016-06-07 10:09:38 följande:

Kub om 20 minuter. Är väldigt nervös och förväntansfull. Och superduperkissnödig haha.

Lycka till!:)
  • Fian88
    Mariro skrev 2016-06-07 10:09:38 följande:

Kub om 20 minuter. Är väldigt nervös och förväntansfull. Och superduperkissnödig haha.

Hur gick det?:)
  • Fian88
    Mariro skrev 2016-06-07 14:40:05 följande:
    Det gick bra, det blev helt plötsligt så verkligt när man såg den lilla sparka och ha sig. Jag fick 1 på 20000 på alla. Det kändes otroligt skönt.

Dock har jag rejäl mensvärkliknande känsla som gör mig alldeles svag. Kom väldigt plötsligt idag på morgonen. Har även typ kramp i vänstra livmodersidan, typ som om nån drar i den. Har inte orkat gå till jobbet och bara legat i sängen. Hoppas att det inte är nått knas.
    Skönt att höra att allt var bra!<3
    Skulle tro att smärtan beror på att bebisen växer väldigt mycket just nu:)
  • Fian88
    Y o L o skrev 2016-06-08 07:00:36 följande:

En fråga bara, absolut ingen kritik eller pekpinne, men min bm sa att man inte ska använda doppler innan v 16, att det är sämre än att göra ul. Vad säger tillverkarna om det? Står det någon varning eller liknande?

Det är så otroligt delade meningar om det där så man får nog avgöra själv. Står på att man kan använda från v 12 och hade det varit skadligt så tror jag det hade varit ett måste att det står varningar på. Det är precis som med ul, man vet inte hur det kan påverka så därför ska man vara lite restriktiv med användandet. Men vissa bm säger att det är helt ok och andra säger att dopplers ger hjärnskador så ja, jag tror man får avgöra själv. Jag har använt min ganska ofta sen v 10 men bara ca 3-5 sekunder per gång eftersom jag hittat hjärtat direkt.
  • Fian88
    Miaairam skrev 2016-06-08 08:53:56 följande:
    Läste en massa förra gången om att bygeln kan trycka mot mjölkgångarna och ge bekymmer längre fram - vet ej om det är nonsens, men vågade inte ta risken då. Men nu är jag inte alls lockad av att byta till bygellösa...
    Hmm, fast bygeln sitter ju under/bredvid bröstet och inte på.
  • Fian88
    Tess1990 skrev 2016-06-08 14:21:32 följande:
    Beror helt på vilken typ av bröst man har och vilken typ av bh

Jag har extremt svårt att hitta bra bhar och kunde absolut inte använda bygel i slutet eller när jag ammade
    Ah ok! Fick så svårt att se det framför mig bara;). Jag använde bygel hela graviditeten men när jag ammade så var det antingen amningslinne eller bygellös bh i bomull från Kappahl, såå sköna!:)
  • Fian88
    Tess1990 skrev 2016-06-09 00:35:07 följande:
    Allas bröst ser inte likadana ut och byglar är ju väldigt fasta med hur dom är formade, vilket inte passar alla, särskilt inte om man har större/större storlek generellt

Det finns bara ett enda företag i sverige som har min storlek i amningsbh och dom är svindyra :/

Samma sak med amningslinne och "mammakläder"

Extremt svårt att hitta i rätt storlek för mig

Ev. Kan jag använda dom jag köpte förra gången, fast även dom blev små snabbt trots större storlek
    Jo att alla bröst inte ser likadana ut vet ju jag också, är ändå kvinna själv och vuxen haha;). Förstod inte hur bygeln kunde hamna PÅ bröstet bara!
  • Fian88
    Miaairam skrev 2016-06-09 09:15:08 följande:
    Nä, jag tänker också att en välsittande bh ju inte trycker mot bröstet. Men med för liten bygel är det ju annorlunda förstås, och brösten växer ju snabbt för många under graviditeten. Jag märker nu att vissa av mina vanligs bh klämmer, medan andra omsluter skönt, trots samma storlek och att jag haft dem alla före graviditeten. Sen kan man tydligen ha bröstvävnad utanför själva tutten också, så kanske det som kan ge problem? En vän fick t ex höra på mammografin att hon hade bröstvävnad i armhålan. Förra graviditeten vågade jag som sagt inte riskera när jag hört detta, men nu tror jag att jag fortsätter med bygel så länge det är bekvämt.
    Ja jag har faktiskt också en vän vars bröst liksom går ut i armhålan. Så då är det klart att lite kommer i kläm. Ja gör det, sålänge det känns bra så är det säkert bra också:)
Svar på tråden BF December 2016