• Let94

BF December 2016

Cherry83 skrev 2016-11-03 00:12:24 följande:

Hej hej!

Har följt denna tråd men inte skrivit något ännu!

Jag är beräknad 14/12 och har också världens foglossning och har även testat allt men inget hjälper!

Men lite avlastning finns jag har fått kryckor och glidlakan i sängen och en sittdyna av min sjukgymnast och måste erkänna att det är bättre än att va utan! Det hjälper ju till lite i alla fall!

Sen har både bm och sjukgymnast sagt att dem är villiga att hjälpa till så att jag kan få en tidigare igångsättning om jag vill det!

Men än så länge så väntar jag så länge jag kan!

Hej! Welcome o Gratulerar :D
  • Let94

49 dagar kvar. Har börjat varje morgon o kväll typ få krampliknande känsla i nedersta delen av mage o rygg, o bli dålig i magen. Brukar man typ bli de närmare förlossningen ??

• Let94
    De5pojkarna skrev 2016-11-13 14:36:37 följande:

Tack! Var på Ultraljud i Fredags och då mådde han bra. Så han somnade nog in igår. Inte kännt honom sen igår eller förrgår, så åkte in nu i förmiddas å inga hjärtslag hittades.

Beklagar eran sorg. Kan inte ens föreställa mig hur de känns för er just nu. All kraft , styrka, hopp och kärlek till er!
  • Let94
    De5pojkarna skrev 2016-11-13 14:36:37 följande:

Tack! Var på Ultraljud i Fredags och då mådde han bra. Så han somnade nog in igår. Inte kännt honom sen igår eller förrgår, så åkte in nu i förmiddas å inga hjärtslag hittades.

Beklagar eran sorg. Kan inte ens föreställa mig hur de känns för er just nu. All kraft , styrka, hopp och kärlek till er!
  • Let94

Hur känns förvärkar? :) känner en konstig kramp liknande väldigt ömmande känsla mellan blygdbenet och naveln/ nedersta delen av magen, varesig jag ligger sitter eller står, kmr lite i vågor typ blir lite bättre sedan ömmar på efter en stund igen, gjort de i typ 30 minuter, inte känt riktigt sån här " smärta " innan, är inte hård över magen eller så :o v 34+2

• Let94

Hur känns förvärkar? :) känner en konstig kramp liknande väldigt ömmande känsla mellan blygdbenet och naveln/ nedersta delen av magen, varesig jag ligger sitter eller står, kmr lite i vågor typ blir lite bättre sedan ömmar på efter en stund igen, gjort de i typ 30 minuter, inte känt riktigt sån här " smärta " innan, är inte hård över magen eller så :o v 34+2

• Let94
    Andan skrev 2016-11-18 18:57:47 följande:

Jag skulle vilja säga att förvärkar känns på samma ställe som mensvärk! Liknande mensvärk men mer intensitet, värk som kommer och går.

Magen blir väl hård under värken om jag minns rätt?

Aaa detta känns mer som typ , Gud va svårt o beskriva... mer stickande molnande värk än mensvärk typ och på samma ställe med lite samma smärta bak på ryggen, kmr o går, får inga sammandragningar eller hårdhet på

Magen :o kanske är bebisen som vandrar mer nedåt, min mage har varit väldigt låg den senaste veckan med.

Första barnet så vet inte riktigt hur saker o ting " ska kännas"
  • Let94

släppte efter ca 1,5 timma med värk som kom fram o tbx :o va la ngt annat

• Let94
    Anonym föräldraledig skrev 2016-11-18 21:52:14 följande:

Tänker att det mycket väl kan vara förvärkar. Det tråkiga med förvärkar är att du kan ha det under ganska lång tid innan förlossningen sätter igång. Jag har haft det i drygt två veckor nu, när det blir för stressigt och mycket på jobbet så sätter det igång. Det är inga kraftiga värkar och inte särskilt regelbundet, bara sådär lagom irriterande. :)

Aha :( trodde de va ba mer sammandragningar man hade innan typ. Har ju 5,5 vecka kvar så konstigt om de skulle starta såhär tidigt :)!
  • Let94

36+3 , haft ganska mycket förvärkar tror jag de är iaffal en måste va de för de har gjort sjuuuukt ont iaffal xD

Och fått en enorm aptit. kan typ lätt slänga i min 2-3 mackor, ett ägg naturell yoghurt med banan och

Massa bättre utan o ens känns någon mättnadskänsla :o sedan hungrig o känner sug efter en liten stund igen

• Let94

Besök på mvc idag, tydligen har hon inte vänt sig utan ligger med huvudet uppåt trots att barnmorskan va säker på att huvudet var nedåt gången innan ( dock trodde ja henne inte då ja inte haft några rörelser upp mot revbenen till. Fick göra ultraljud och ska på vändningsförsök på onsdag. Mycket tankar o funderingsr! Lyckas de är jag väldigt orolig att hon ska vända tillbaka sig innan BF o de blir akutsnitt, men lyckas de inte vill jag inte föda i sätesbjudning, men vill såklart inte bli snittad heller >.< och som grädde på moset så fick vi reda på en fuktskada i våran vägg i lägenheten härom veckan så våran tvåa renoveras just nu och är full av byggare o målare minst en vecka till så ingen ordning o reda här alls då vi bor i vardagsrummet i minsta lag.

• Let94
    mocha8676 skrev 2016-12-05 16:20:40 följande:

Oj då. Skulle inte heller vilja snittas, men skulle inte heller vilja föda i sätesbjudnng.. nu ligger min med huvudet neråt iaf. Stackars er med fuktskada! Själv är vi (mannen) i full gång med renovering av vårt sovrum i vårt hus. Hoppas verkligen att det blir klart innan den lilla kommer..

Ne precis :(. På besöket hade hon vänt sig nedåt igen, så de blev ingen vändning, men nu tror ja återigen att ja känner huvudet uppåt hm..

Ja de får vi hoppas, känns ju alltid bättre om allt runt om e klart !

Våra får börja om på nytt då hela väggen som de va färdiga med, (nu skulle de bara tapetseras ) var pissblöt igen .... hm
  • Let94

Tror ja haft något liknand dessa dagarna! Värk som känns några snäpp värre än blandad magsjuka/mensvärk som håller i sig längre än " värkar".. och man spyr nästan o känns som man ska svimma av dom typ :(

Marialia skrev 2016-12-26 13:51:42 följande:

Det här med värkar. Jag har inte haft typ några förvärkar eller sammandragningar. Nu har hela magen blivit hård och ett tag gjorde det så ont att jag kallsvettades och fick yrsel. Det har släppt men det sista vill inte släppa. Känns inte som det borde vara värkar för de släpper väl emellanåt? Det är som en timmes lång värk i så fall. Det gör mest ont på ett ställe och där sparkar självklart bebis. Har vilat och till och med somnat lite nu och det ligger fortfarande kvar. Någon som känner igen detta?

• Let94

Här är de fortfarande ingen bebis född.. 10 dagar över tiden idag, fått ett igångsättnings datum den 11 januari då vi även deltar i en studie om att sättas igång v 41 vs 42 och va de gör för skillnad på mamma och barn :).. men tyvärr lottades vi de sena igångsättningsdatumet.

Testar allt som går att testa för att försöka sätta igång de, men inget fungerar inte ens bara vila :') har någon typ av förvärkar från o till men ikväll har ja haft "värkar "som hållt i sig ca 20 sek var 8-10 minut i några timmar, men verkar inte bli mer än så.. slempropp börjat gå i omgångar sedan i söndags.

Grattis till alla som fått era små guldklimpar !

• Let94

Den 8/1 11:59 fick vi en frisk dotter på 3555 g 52 cm lång

Förlossning tog 9 timmar från vi kom till förlossningen !

• Let94
    Y o L o skrev 2017-01-24 08:23:23 följande:

Hur mår ni mammor nu? Hur gamla är era små och hur långa är de och vad väger det? Skulle va kul att jämföra :)

Min dotter blev 5 veckor igår, vi var på Bvc och mätte o vägde o träffade läkare.

Hon är 57 cm lång och väger 4,6. Enligt läkaren är hon stark, hon är duktig på att hålla upp huvudet och hade starka armar tyckte läkaren :)

Min tjej blev 5 veckor igår, vägde vid födelsen 3555g och var 52 cm lång. Är idag 56 cm o väger 4190 g, misstänkt kolik och vi har testat allt men nu blivit remitterade till rehab för akupunktur ! Stannat av i vikt vid 2 tillfällen så ger ca 60-90 ml ersättning 2-3 ggr per dag efter ammning då ja ev inte har tillräckligt med bröstmjölk. Går fortfarande långsamt upp i vikt.. så ska testa mer ersättning men hon är så glumpsk och sätter ofta i halsen så ja sitter med grov panik! Har dessutom kolikflaska!

Jag själv mår bra kroppsmässigt, blödde aldrig särskilt mycket efter förlossningen, och tror redan mensen kom igång då avslaget slutade ett tag och sedan fick jag som vanlig mens som inte var avslag ! Vikten är dock inte i närheten av den vid start haha . Blev även sydd och verkar ha läkt fint, testat att ha sex och de gick bra !

Har dock ont i mitten av magen något åt höger sida fattar inte vad de är !
  • Let94

Mammor jag behöver råd från er !

Jag har lite för lite mjölkproduktion, försökt öka upp den o själv gått på akupunktur för att stimulera hypofysen mm, men tyvärr är dottern inte nöjd efter Ammningen, jag har börjat ge Althera mjölkproteinfri ersättning och hittils har ja gett efter ja ammat ca 30-90 ml men nu de senaste har ja kunnat ge 160 ml EFTER ammning från båda brösten :/ nu ska ja gå över till o amma innan läggdags på natten o kanske någon gång på dagen mer för hennes skull än min. men här e min egentliga fråga :

hur ofta ska jag he henne ersättning? De står ju 4 timmar Imellan målen OM man endast ger ersättning. Men ja ammar ju typ 3-4 ggr om dagen + ersättning kanske 4-5 ggr. Och jag ger ju inte full dos som är ca 180 ml ,

Nu har hon blivit hungrig efter ca 1,5- 3 timmar

Min dotter 8,5 vecka

Förlåt för ett komplicerat inlägg men de e så komplicerat de känns för mig nu med delammningen, funderar på o sluta helt just för att de känns lättare o veta exakt va hon får i sig under en dag o inte som nu där hon tex kan vilja ha 60 ml på morgonen efter ammning. 150 ml på dagen utan ammning o spyr upp 10 ml , en timma efter vill amma o ammar henne plus ger 20 ml osv osv

• Let94

Ja känner att jag vill fortsätta amma då som ni säger de är mer än bara mat, vi samsover med och att få suga på tutten är tröst och avslappnande så hon kan sova, har annat väldigt svårt att få henne o somna, näst intill omöjligt hänt 2 ggr på 9 veckor... sen tar hon inte napp heller...

Hon går upp ca 200 g/vecka nu o huvud o längs är i överkant på skalorna så de tackar ja såklart ersättningen för, innan den låg hon stilla på vikten.

Som sagt ammar innan ersättningen och ja ammar ofta, hud mot hud osv men inte fått bättre produktion ändå, sen märker ja ofta om ja testar o handmjölka lite så kommer de ändå mjölk efter hon börja " skrika" vid bröstet o inte vill ha mer men ändå gråter.. kanske går för långsamt ut, testar C greppet men gör ingen skillnad, neee dehär är så svårt tycker jag. Pumpa eller handmjölka ut fungerar inte alls på mig vet inte om de är för ja inte släpper till mjölk eller har för lite..

Äter " kostschema " för att underlätta koliken.

bara pasta, potstis rotfrukt ris kyckling fisk elelr kött . O helt mjölkproteinfritt, soya fritt. Ingen choklad, lakrtis o syra produkter såsom syrliga frukter, ketschup senap inlagda grönsaker mm. Äter inget socker o ingen tex saft . Ingen alkohol och ja inga kryddor förutom salt, testat lägga in frukt o grönt en ny varje dag men hon reagerar direkt på de o blir jätte gasig o kramper i magen o gråter hela dag i kvällar ,en till andledning att ja inte vet om ja orkar amma mer, kan inte äta något gott ellrrngig unna mig något alls, svårt o äta hos andra o typ omöjligt på uteställen...

• Let94
    Ledilnaan skrev 2017-03-14 17:51:37 följande:

Jag helammar och har märkt att när min son ammar, och helt plötsligt börjar tokskrika, så är det för att han vill snutta, men han vill inte ha någon mjölk, så då brukar jag ge honom nappen. Det kan ju vara därför din dotter börjar skrika ibland när du ammar, hon vill snutta, men det kommer mjölk som hon inte vill ha.

Hm inte tänkt de så :) sen tar hon inte napp *snyft* försökt med typ 5 olika haha
  • Let94
    Mariro skrev 2017-03-17 16:56:14 följande:

Hej alla mammor!

Hur går allt för er? Finns det nån som kommer ihåg den här tråden än? Min tjej fick 3 månaders vaccinet i veckan, hur reagerade era små på det? Är det nån som ska gå på nån föräldragrupp i Stockholm snart, vart isåfall?

Trevlig helg alla!

Hej! Min tjej som föddes 8/1 fick också sitt vaccin för 1,5 vecka sedan. Hon sov mycket o va väldigt grinig o lite högre kroppstemp.. tror dock hon gått in i en ny "fas" igen... kan knappt lämna henne 1 sekund o hon vägrar sitta i vagn eller babysittern så de blir inte mycket gjort här hemma testat sele och sjal men det avskyr hon, egentligen är hon lika grinig även om mam bär eller ligger eller sitter... hon sover väldgt bra på natten dock 21-06 utan o vakna så får väl tacka för det iaffal hehe
Svar på tråden BF December 2016