• Anonym (Borde jag fattat själv?)

Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???

Jag har under alla år betalat in frivillig skatt under året, minst ett par tusenlappar varje månad, och på så sätt fått ut en semesterkassa lagom till midsommar. 

I år har jag haft ett extrajobb som jag totalt tjänat ca 120000 brutto på. På båda mina anställningar har jag överlämnat åt arbetsgivaren att betala skatt enligt gängse norm. Detta var tydligen dumt? De ca 3500,- jag betalat extra varje månad (2000 på ena stället, 1500 på andra) har bara nätt och jämnt täckt det jag annars nu skulle bli skyldig att betala in? Har nu fått veta att jag ska betala IN 2000,-, mot att normalt sett alltid få tillbaka dryga 20000,- per år.

HUR kan det bli såhär? SKulle jag bett mina arbetsgivare att dra en helt annan skatt? Hur ska jag veta det? Båda arbetsgivarna har vetat att jag haft två, kunde ingen av dem sagt nåt?

MIn totala årsinkomst landade på ca 620000,- om det nu spelar nån roll. Brukar ha ca hälften av det tidigare år, då jag endast haft en arbetsgivare. 

Hjälp?

• Svar på tråden Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???
  • Anonym (Suck)

Ja du är ju så FATTIG ts så jag förstår att 2000:- svider. Suck.

• Anonym (ja)

Ditt ansvar att se till att det dras rätt skatt. På din huvudinkomsten ska dom dra efter tabell. Alla andra ska dra 30%.

• Carambolan

Dina arbetsgivare har förmodligen inte koll på varandra. Felet uppstod förmodligen när du passerade andra brytpunkten för statlig inkomstskatt.

Anonym (Suck) skrev 2016-03-27 10:54:53 följande:

Ja du är ju så FATTIG ts så jag förstår att 2000:- svider. Suck.

Aha, du tycker jag ska jobba gratis? OK då vet jag.
    Carambolan skrev 2016-03-27 10:59:23 följande:

Dina arbetsgivare har förmodligen inte koll på varandra. Felet uppstod förmodligen när du passerade andra brytpunkten för statlig inkomstskatt.

Jag tänker att de som arbetsgivare som båda godkänt att jag har två borde kunnat kläckt ur sig att det kunde bli såhär. Jag har aldrig varit i närheten av den är lönen förut och förstår inte hur jag ska kunna veta själv. 
  • Anonym (k)

Ja du skulle gjort en uppskattnig av din årsinkomst i förväg. Har du med flit betalat in för mycket för att ha pengar till sommaren??

Anonym (ja) skrev 2016-03-27 10:58:16 följande:

Ditt ansvar att se till att det dras rätt skatt. På din huvudinkomsten ska dom dra efter tabell. Alla andra ska dra 30%.

Tack för svar. Detta är nytt för mig. Tänker mig att om jag redovisar allt och dessutom betalar in extra skatt så ska resten skötas av dem som betalar ut lönen. Dvs det är deras jobb att dra rätt skatt. Trodde jag, men nu förstår jag att jag haft fel. Så jäkla irriterande. Ska ringa skatteverket och se hur jag ksa göra för att undvika detta i framtiden. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Borde jag fattat själv?) skrev 2016-03-27 11:01:48 följande:
    Aha, du tycker jag ska jobba gratis? OK då vet jag.
    Sa jag det? Jag sa att du tjänar jävligt bra och så gnäller du för 2000:- när det är ditt ansvar att se till så det blir rätt.
    Anonym (k) skrev 2016-03-27 11:03:04 följande:

Ja du skulle gjort en uppskattnig av din årsinkomst i förväg. Har du med flit betalat in för mycket för att ha pengar till sommaren??

Japp. Uppskattning av årsinkomsten har varit fullständigt omöjligt då jag på ena jobbet är säljare. I framtiden ska jag gissa att jag får en miljon då, för att vara på säkra sidan? Eller två, kanske. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Borde jag fattat själv?) skrev 2016-03-27 11:02:44 följande:

Jag tänker att de som arbetsgivare som båda godkänt att jag har två borde kunnat kläckt ur sig att det kunde bli såhär. Jag har aldrig varit i närheten av den är lönen förut och förstår inte hur jag ska kunna veta själv. 

På samma sätt som om man jobbar bara ett halvt år men skatt dras enligt tabell. Skattesatsen är.

progressiv.
Svar på tråden Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???