• Anonym (Borde jag fattat själv?)

Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???

Jag har under alla år betalat in frivillig skatt under året, minst ett par tusenlappar varje månad, och på så sätt fått ut en semesterkassa lagom till midsommar. 

I år har jag haft ett extrajobb som jag totalt tjänat ca 120000 brutto på. På båda mina anställningar har jag överlämnat åt arbetsgivaren att betala skatt enligt gängse norm. Detta var tydligen dumt? De ca 3500,- jag betalat extra varje månad (2000 på ena stället, 1500 på andra) har bara nätt och jämnt täckt det jag annars nu skulle bli skyldig att betala in? Har nu fått veta att jag ska betala IN 2000,-, mot att normalt sett alltid få tillbaka dryga 20000,- per år.

HUR kan det bli såhär? SKulle jag bett mina arbetsgivare att dra en helt annan skatt? Hur ska jag veta det? Båda arbetsgivarna har vetat att jag haft två, kunde ingen av dem sagt nåt?

MIn totala årsinkomst landade på ca 620000,- om det nu spelar nån roll. Brukar ha ca hälften av det tidigare år, då jag endast haft en arbetsgivare. 

Hjälp?

• Svar på tråden Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???
  • Bobbex

En av de konstigaste grejerna med det här är ju att du själv tror att "höginkomsttagare" är en speciell folkgrupp som man visst tillhör genom livslångt medlemsskap och som har speciella regler som de själva måste hålla koll på medan "vanliga knegare" inte behöver veta hur skatt funkar oavsett hur mycket man tjänar? Newsflash: du är höginkomsttagare och betalar skatt därefter.

• Anonym (Erfarenhet)

Det handlar inte om summan utan om att det dras skatt från två ställen. Det behöver inte alltid vara jobb, jag hade t ex aktivitetsersättning ett halvår och lön det andra halvåret ett år, och det var första året jag fick betala tillbaka, visserligen en liten summa, men innan har jag alltid fått tillbaka några tusenlappar.

Jag brukar varna vänner som har inkomst från 2 ställen att kolla upp sin skatt så att det inte blir fel, eftersom jag vet många som har haft inkomst från 2 ställen som har fått betala tillbaka.

• Fröken Apelsin
    Farfallos skrev 2016-03-27 15:50:22 följande:

Att du stött på en del hånfullhet här i tråden kan nog bero på att du utgår ifrån att det inte är ditt eget ansvar att hålla koll på hur mycket skatt du ska betala, utan att dina arbetsgivare ska hålla koll på det!!! Det är ju ett feltänk av gigantiska mått eftersom alla förstår och vet att:

1 - deklarationen och skatteansvaret är personligt.

2 - man kan ha fem jobb och tjäna extra bortom all kontroll för de fem i så fall.

3 - din slutliga skatt även beror på vilka avdrag du är berättigad till för t.ex lån, förluster eller vinster i samband med försäljning av bostäder, RUT-avdrag mm mm.

Din ihärdiga ovilja (eller möjligen oförmåga) att inse ditt eget ansvar för din skatt är frapperande! Jag trodde uppriktigt inte att det fanns människor med din uppfattning, men det gör det tydligen. Det verkar ju gå bra för dig i alla fall, så hoppas att du får en bra semester! Skattekontot är det ju bra ränta på idag, så betala gärna in mer.

...och en annan sak bara. Du ska inte betala själv för din egen semester. Om du inte har betald semester ska det framgå av din lönespec att du varje månad får en semesterersättning. 12% någonting ska det vara ovanpå de pengar du har tjänat.

Bara för att man inte förstår något betyder det inte att det är okej att kommentera spydigt och vara otrevlig. Det ts menar med att betala in till sin egen semester är att hon sparar ihop till själva resan via skatten inte pengar att leva på.
  • En glad tjej

När jag fick avgångsvederlag från en arbetsgivare (i form av vanlig månadslön) och fick ett annat jobb ett par månader bad jag det lönekontoret dra 30 % på den inkomsten. Nu kom jag inte upp i dina summor men att be den andra arbetsgivaren dra mer i skatt lönar sig alltid. Har du fortfarande två jobb och planerar tjäna ungefär samma detta året? I så fall hade jag tagit de 620000 kr du tjänade förra året och dividera med 12 (51666 kr). Sedan kollar du i den skattetabell din kommun tillhör och ser hur mycket skatt du måste betala på den summan. Det är då enkelt att räkna ut hur många procent i skatt du totalt måste betala för att inte få kvarskatt.

• sextiotalist
    Anonym (Omg) skrev 2016-03-27 12:01:22 följande:

Stämmer inte. Sedan flera år tillbaka har vi jobbskatteavdrag, så skatten blir lägre.

Sedan har vi progressiv skatt, de som t  ex tjänar 25 000 kr betalar inte lika mycket procentuellt som dom som tjänar 35 000.

Okunskapen om vårt skattesystem är stor.

Den progressiva skatten kommer in först vid inkomster över 36 000 i månden. Det är den statliga skatten som är progressiv
  • Farfallos
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-28 07:29:09 följande:
    Bara för att man inte förstår något betyder det inte att det är okej att kommentera spydigt och vara otrevlig. Det ts menar med att betala in till sin egen semester är att hon sparar ihop till själva resan via skatten inte pengar att leva på.
    Jag tar till mig vad du säger, men jag försökte faktiskt att inte vara spydig, utan bara så torrt och sakligt som möjligt förklara hur jag upplevde läget och TS agerande. Och det är verkligen förvånande hur ovillig TS verkar vara att ta eget ansvar för det som faktiskt är hennes.

....och vad det gäller semesterpengarna så kan du ha rätt, men det framgår inte med all önskvärd tydlighet, och med tanke på hur dålig koll TS verkar ha i övrigt så vill jag informera om det där med rätten till dessa 12%. Har hon inte fått dem tidigare så kan det ju bli lite extrapengar till semestern i alla fall då.

Jag har ingen relation till TS som jag behöver vårda, och det är ju det som är bra på ett forum som detta - vi kan alla kosta på oss att vara sanningsenliga. Det innebär naturligtvis inte att man måste vara spydig och otrevlig. Men i denna fråga så har TS en inställning som flertalet människor reagerar på och det kanske TS (i all välmening) bör få veta i alla fall. På samma sätt som TS bör få reda på att hon har rätt till semesterersättning (om hon nu inte kände till det).
  • Fröken Apelsin
    Farfallos skrev 2016-03-28 08:38:41 följande:

Jag tar till mig vad du säger, men jag försökte faktiskt att inte vara spydig, utan bara så torrt och sakligt som möjligt förklara hur jag upplevde läget och TS agerande. Och det är verkligen förvånande hur ovillig TS verkar vara att ta eget ansvar för det som faktiskt är hennes.

....och vad det gäller semesterpengarna så kan du ha rätt, men det framgår inte med all önskvärd tydlighet, och med tanke på hur dålig koll TS verkar ha i övrigt så vill jag informera om det där med rätten till dessa 12%. Har hon inte fått dem tidigare så kan det ju bli lite extrapengar till semestern i alla fall då.

Jag har ingen relation till TS som jag behöver vårda, och det är ju det som är bra på ett forum som detta - vi kan alla kosta på oss att vara sanningsenliga. Det innebär naturligtvis inte att man måste vara spydig och otrevlig. Men i denna fråga så har TS en inställning som flertalet människor reagerar på och det kanske TS (i all välmening) bör få veta i alla fall. På samma sätt som TS bör få reda på att hon har rätt till semesterersättning (om hon nu inte kände till det).

Jag pratar inte om ditt inlägg utan om hur folk generellt sätt har uttryckt sig i tråden. Du sa att ts fick de svar hon fick för att hon ansåg och trodde saker, jag svarade på det. Att säga att man "bara är ärlig" och liknande är bara en omskrivning för att vara elak. Och du har rätt, i verkliga livet fungerar inte det, men man kan ta igen det på nätet och vara överjävligt elak, spydig och hemsk utan att det får några konsekvenser alls. Man kan också gotta sig och känna sig bättre än andra.

Jag vet inte vad du umgås med för människor, men i samhället generellt har folk dålig koll på skatter, det är därför Skatteverket har extra öppet under deklarationssäsong och de satsar hårt på FAQ och annan information.

Visst ligger det yttersta ansvaret på ts, men jag kan hålla med henne också. Lönekontoret borde ha bättre koll, hon hade informerat om den extra inkomsten och de drog för lite ändå. Hade ts inte själv sett till att betala in extra hade hon fått en ännu värre skattesmäll.
  • Anonym (Hemlig av mig)

När jag har två arbetsgivare så är jag inte så pigg på att tala om för dem vad jag tjänar hos den andre... men det kanske är jag som är onödigt hemlig?

• Tonårsmamman1
    Anonym (Hemlig av mig) skrev 2016-03-28 11:22:58 följande:

När jag har två arbetsgivare så är jag inte så pigg på att tala om för dem vad jag tjänar hos den andre... men det kanske är jag som är onödigt hemlig?

Varför skulle du göra det?

Lägg ihop dina löner per månad och kolla ur mkt skatt som ska betalas (enligt din skattetabell). Sedan kollar du dina lönespecar och ser hur mycket som saknas. Be en av dom dra det extra varje månad.
  • ITpappan
    Flusan skrev 2016-03-27 20:04:00 följande:

Med den lönen kan väl knappat 20 tusen göra någon skillnad. Självklart har man väl en buffert! Lägg undan 10 papp i månaden borde inte vara några problem, det gör jag och tjänar 20 tusen i månaden.

Hur menar du? Självklart gör 20 000kr skillnad på en lön på drygt 600 000kr. Oftast har man även högre utgifter med högre inkomst!

/ Tjänar bara 530 000kr. En arbetsgivare.
Svar på tråden Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???