• Anonym (Borde jag fattat själv?)

Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???

Jag har under alla år betalat in frivillig skatt under året, minst ett par tusenlappar varje månad, och på så sätt fått ut en semesterkassa lagom till midsommar. 

I år har jag haft ett extrajobb som jag totalt tjänat ca 120000 brutto på. På båda mina anställningar har jag överlämnat åt arbetsgivaren att betala skatt enligt gängse norm. Detta var tydligen dumt? De ca 3500,- jag betalat extra varje månad (2000 på ena stället, 1500 på andra) har bara nätt och jämnt täckt det jag annars nu skulle bli skyldig att betala in? Har nu fått veta att jag ska betala IN 2000,-, mot att normalt sett alltid få tillbaka dryga 20000,- per år.

HUR kan det bli såhär? SKulle jag bett mina arbetsgivare att dra en helt annan skatt? Hur ska jag veta det? Båda arbetsgivarna har vetat att jag haft två, kunde ingen av dem sagt nåt?

MIn totala årsinkomst landade på ca 620000,- om det nu spelar nån roll. Brukar ha ca hälften av det tidigare år, då jag endast haft en arbetsgivare. 

Hjälp?

• Svar på tråden Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???
  • Anonym (Hemlig av mig)
    Tonårsmamman1 skrev 2016-03-28 11:27:25 följande:
    Varför skulle du göra det?

Lägg ihop dina löner per månad och kolla ur mkt skatt som ska betalas (enligt din skattetabell). Sedan kollar du dina lönespecar och ser hur mycket som saknas. Be en av dom dra det extra varje månad.
    Men TS verkar ju vilja att de två arbetsgivarna ska ta ansvar för hur mycket skatt som ska betalas, och då måste hon ju berätta för båda hur mycket lön den andre arbetsgivaren kommer att betala under året. Så jag ser inget sätt för TS att vara hemlig såvida hon inte tar ansvaret själv.
  • Löneslav

Välkommen till verkligheten!

Det är det här som så många tycker är "häftigt". Så länge någon annan betalar...

• Anonym (Löneslaven)

Välkommen till verkligheten!
    Det är det här som så många tycker är "häftigt". Så länge någon annan betalar... 

• Tonårsmamman1
    Anonym (Hemlig av mig) skrev 2016-03-28 13:41:30 följande:
    Men TS verkar ju vilja att de två arbetsgivarna ska ta ansvar för hur mycket skatt som ska betalas, och då måste hon ju berätta för båda hur mycket lön den andre arbetsgivaren kommer att betala under året. Så jag ser inget sätt för TS att vara hemlig såvida hon inte tar ansvaret själv.
    Det dig jag svarade, det var du som ville vara hemlig.
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2016-03-27 23:21:22 följande:

Det handlar inte om summan utan om att det dras skatt från två ställen. Det behöver inte alltid vara jobb, jag hade t ex aktivitetsersättning ett halvår och lön det andra halvåret ett år, och det var första året jag fick betala tillbaka, visserligen en liten summa, men innan har jag alltid fått tillbaka några tusenlappar.

Jag brukar varna vänner som har inkomst från 2 ställen att kolla upp sin skatt så att det inte blir fel, eftersom jag vet många som har haft inkomst från 2 ställen som har fått betala tillbaka.

Tack! Inte bara jag som tycker detta är logiskt, alltså. 
    Anonym (Hemlig av mig) skrev 2016-03-28 13:41:30 följande:
    Att mina arbetsgivare ska ta ansvar tror jag inte jag skrivit, men jag tycker det är märkligt att jag förväntas veta om de här sakerna själv, jag förstår inte hur jag ska veta att jag ska fråga ens. Att få en heads up om att jag ska kolla så snart det är mer än en inkomstkälla borde ju inte vara så väldigt udda att påpeka. Det mesta annat blir vi ju "matade" med när det gäller egenansvar, om inte i detalj så i alla fall att "det här måste du kolla upp så det blir rätt", tex CSN, föräldrapenning, att öht deklarera osv.... Jag reflekterar över det rimliga i att jag ska veta själv vad jag ska ta reda på av ny information endast för att jag ett år plötsligt tjänar mer än tidigare. Alla år har det räckt med att kolla igenom den förtryckta självdeklarationen, räkna ihop de summor man tidigare fått särskilt besked om från alla inkomstkällor under året, och signera. 
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-28 10:40:03 följande:
    Jag pratar inte om ditt inlägg utan om hur folk generellt sätt har uttryckt sig i tråden. Du sa att ts fick de svar hon fick för att hon ansåg och trodde saker, jag svarade på det. Att säga att man "bara är ärlig" och liknande är bara en omskrivning för att vara elak. Och du har rätt, i verkliga livet fungerar inte det, men man kan ta igen det på nätet och vara överjävligt elak, spydig och hemsk utan att det får några konsekvenser alls. Man kan också gotta sig och känna sig bättre än andra.

Jag vet inte vad du umgås med för människor, men i samhället generellt har folk dålig koll på skatter, det är därför Skatteverket har extra öppet under deklarationssäsong och de satsar hårt på FAQ och annan information.

Visst ligger det yttersta ansvaret på ts, men jag kan hålla med henne också. Lönekontoret borde ha bättre koll, hon hade informerat om den extra inkomsten och de drog för lite ändå. Hade ts inte själv sett till att betala in extra hade hon fått en ännu värre skattesmäll.
    Bra inlägg, tack, känner verkligen att du bemöter mig som en människa. Håller helt med dig när det gäller hur man uttrycker sig på nätet och blir alldeles förskräckt över resonemanget hos den du svarade. Otäckt. 

Jag har inte menat att vara "ovillig att ta ansvar", jag bara förvånas över att jag ska förväntas känna till såna här detaljregler trots att jag inte vairt i närheten av denna situation tidigare under mitt drygt 40 år långa liv. Jag har aldrig haft några som helst problem med informationsinhämtning, att ta ansvar, att hålla koll på privatekonomi, att ta konsekvenser om jag missat något osv osv osv. Därav mitt ifrågasättande av det rimliga i att jag ska veta att jag måste fråga om detta, kolla i skattetabell osv. 
    Bobbex skrev 2016-03-27 23:00:30 följande:

En av de konstigaste grejerna med det här är ju att du själv tror att "höginkomsttagare" är en speciell folkgrupp som man visst tillhör genom livslångt medlemsskap och som har speciella regler som de själva måste hålla koll på medan "vanliga knegare" inte behöver veta hur skatt funkar oavsett hur mycket man tjänar? Newsflash: du är höginkomsttagare och betalar skatt därefter.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här, men jag förstår din ton. Jag antar att det känns skönt att få sparka på en som plötsligt (och troligen tillfälligt) är "höginkomsttagare", okej. 

I övrigt se mina senaste inlägg.
    Flusan skrev 2016-03-27 20:04:00 följande:

Med den lönen kan väl knappat 20 tusen göra någon skillnad. Självklart har man väl en buffert! Lägg undan 10 papp i månaden borde inte vara några problem, det gör jag och tjänar 20 tusen i månaden.

Jag har skrivit att jag har en helt rörlig lön, ingen tjänstepension betalas in, och jag har ingen aning om jag kommer att kunna tjäna nåt alls under kommande månader och år. Därför måste jag lägga undan och en buffert har jag således, ja. Vad det nu har med saken att göra. Du och jag tänker nog väldigt olika. 
    Gina43 skrev 2016-03-27 22:39:07 följande:
    Ja tyvärr är det som andra skriver: det är arbetstagarens ansvar att se till att rätt skattsats dras när man inkomster från fler håll än ett. Surt, men så är det.

Den enskilde individens skyldighet att hålla sig informerad om vad som gäller kommer man aldrig ifrån. Det går exempelvis inte att säga "åh, jag kan inte dömas till ansvar för förseelse/brott för jag kände inte till reglerna/lagarna".

Vad du ska göra nästa gång om du vill ha skatteåterbäring till sommaren: prata med lönekontoret hos den andra arbetsgivaren och berätta att du har en inkomst till och att en högre skattesats bör dras.

Jag förstår dock inte varför du vill låna ut dina pengar gratis till staten? Bättre att betala in rätt skatt, få mer i lönekuvertet och investera överskottet?
    Tack för sakligt svar! Håller helt med dig i de allra, allra flesta samhälleliga frågor när det gäller egenansvaret. Men i de allra flesta andra frågor får man, när man skaffar sig grundläggande utbildning och allmänbildning, veta ungefär var gränsen går för eget ansvar och vad man kan förvänta sig att få extra information om. Här är min åsikt att det jag fick veta i skolan ("jobba och deklarera och var öppen med allt,  så drar arbetsgivaren automatiskt av och betalar in rätt skatt åt dig, det finns en tabell så det kan inte bli fel"  är vad jag minns....detta är dock bortåt 25 år sedan) inte räcker. Detta betyder INTE, som vissa tolkat det, att jag ämnar smita från ansvar, ta upp striden med skatteverket, eller på annat sätt krångla till det. Som vissa påpekat blev det här en läxa som jag får tugga i mig och som kommer att påverka mig framåt. OCH jag kommer naturligtvis att nämna min erfarenhet i de sammanhang där jag hör att någon har mer än en inkomstkälla, för att de ska undvika onödiga överraskningar av det här slaget. 
Svar på tråden Betalat extra skatt hela året, två arbetsgivare, nu måste jag BETALA IN MER???