vonsparv skrev 2016-03-29 20:01:23 följande:
Jag menade såklart att på vår spjälsäng så är ingen av sidorna avtagbara! Ett enkelt missförstånd:)
Tack snälla alla för era svar. Ska testa ikväll att han sover i spjälsängen bredvid mig. Dock vette tusan om han sover där hela natten... Ett steg i taget????
Men frågan är väl egentligen inte om sonen klarar av att sova hela natten i spjälsängen eller inte, utan att du har ångest för att han ska dö om han inte sover bredvid dig. För mig är ångest en väldigt stark känsla.
Ett sätt är ju att du helt enkelt flyttar över babynästet till spjälsängen, det gör ju att hans trygghet består. Att du tycker det 'är ångestframkallande är ju något du behöver jobba på, tänker jag om det är enligt min tolkning av ordet. För mig är oro naturligt, men ångest åt det sjuka hållet. Risken att han dör är ju större om man samsover än att han ligger i spjälsängen. Är du riktigt nojig får ni väl skaffa andningslarm. Huvudsaken är ju att alla får sova. Sedan finns det ju inget måste att han behöver sova hela natten där. Det är ju inget misslyckande att man kör båda sätten delar av natten, bara det passar er.
Sedan är det ju inte hela världen om barnet vaknar och skriker. Min son har sovit på sambons sida (sambon i soffan) i flera månader, men han vaknar ändå och skriker varje gång innan han ens har öppnat ögonen de sista nätterna. Fråga mig inte om det är hunger eller vad. Jag hinner ju inte ens tända lampan och få på glasögonen innan han är skitförbannad. Just nu är det så. Om jag kommer på problemet så löser vi det. Han ligger ändå i högläge sedan flera veckor då han varit förkyld.
Sedan har jag valt att sitta upp och amma honom för att sedan kunna lägga ner honom, just för att han har kräkts så mycket och att det blir trångt. När han var nyfödd sov han på mig, så jag är inte ens det minsta emot samsovning. Att vara orolig för sitt barn och i synnerhet som förstagångsförälder är också helt normalt, men inte att det ger stark ångest, som jag tolkar det. Prata gärna med bvc, så kan de hänvisa till kurator eller psykolog om det påverkar ert liv ihop negativt. Man vill ju kunna njuta av bebislivet.