• Forumvärd

    M i Stockholm: Korta sommarloven- rätt eller fel?

    Moderaterna i Stockholm har kommit med förslaget att korta sommarlovet för barnen. Istället vill man inför en tredje termin. En av anledningarna bakom detta förslag är att man anser att eleverna behöver mer tid i skolan.
    Vad tycker du? Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden M i Stockholm: Korta sommarloven- rätt eller fel?
  • Anonym (Americana)

    ÄNTLIGEN!

    Jag tycker att det är på tiden att Sverige inför tre terminer istället för två+ett evighetlångt sommarlov.

    Jag är uppvuxen i USA, där vi hade tre terminer. Det var mycket, mycket bättre.

    Det finns fler saker som svenska skolor kan ta efter av exempelvis amerikanska skolsystemet. Saker så som betyg i ordning och uppförande, kvarsittning, lördagsskola samt avstängning i x-antal dagar, plus en massa mer därtill.

  • fjanten

    Jag tror inte att det kan skada att göra det "på prov" för att se om studieresultaten går upp. Jag vet många som hade problem i skolan när jag fortfarande gick på grundskolenivå som hade behövt mer tid. Jag själv tyckte det var roligt med skola, och längtade tillbaka efter några veckors sommarlov, till kompisarna och så. Jag kanske utgår från hur jag var som barn när jag tycker det låter som en bra idé... (plugghäst som var social och ville träffa mina kompisar jämt - saknade många efter nån veckas sommarledighet).

    Sen är det ju sant att i Sverige har eleverna mindre undervisningstid än barn i många andra länder, så det är ju inte helt främmande att ha mer skoltid än vi har i Sverige idag. Dessutom kanske "hemläxtiden" skulle kunna förkortas med mer lärarledd tid..?

  • Alexi

    Vad är poängen med att göra om till tre terminer istället för att bara förlänga de två terminer som är? Man kan ju slänga in extra lediga dagar i de om man tycker det behövs. Men det är ju så att med det svenska klimatet så är det orimligt att ha långa ledigheter på andra årstider än sommaren.

  • Anonym (Ehm...)
    Anonym (Americana) skrev 2016-03-29 09:13:53 följande:

    ÄNTLIGEN!

    Jag tycker att det är på tiden att Sverige inför tre terminer istället för två+ett evighetlångt sommarlov.

    Jag är uppvuxen i USA, där vi hade tre terminer. Det var mycket, mycket bättre.

    Det finns fler saker som svenska skolor kan ta efter av exempelvis amerikanska skolsystemet. Saker så som betyg i ordning och uppförande, kvarsittning, lördagsskola samt avstängning i x-antal dagar, plus en massa mer därtill.


    Ja för det amerikanska skolsystemet och skolresultaten är ju så fantastiska... Eller? -_-
  • fjanten
    Anonym (Americana) skrev 2016-03-29 09:13:53 följande:

    ÄNTLIGEN!

    Jag tycker att det är på tiden att Sverige inför tre terminer istället för två+ett evighetlångt sommarlov.

    Jag är uppvuxen i USA, där vi hade tre terminer. Det var mycket, mycket bättre.

    Det finns fler saker som svenska skolor kan ta efter av exempelvis amerikanska skolsystemet. Saker så som betyg i ordning och uppförande, kvarsittning, lördagsskola samt avstängning i x-antal dagar, plus en massa mer därtill.


    USA rankar inte särskilt mycket högre än Sverige på PISA undersökningen från 2015, så det är nog inte så smart att ta efter USA helt och hållet. Men, flera länder som rankar högt upp på PISA har mer tid i skolan än vad svenska elever har för tillfället.
  • Ego Lovers

    Jag ser också hellre tre terminer med välbehövlig ledighet emellan så barnen får bättre förutsättningar. Idag har barnen 15 veckors lov som innefattar höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov.
    Delar man antal veckor barnen ska vara i skolan på tre så blir ca 12 veckor. Slår man ut de 15 veckor barnen ska vara lediga blir det fem veckor mellan varje termin men det hade räckt med två veckor mellan två varje termin och en liten längre ledighet på sommaren tex fem veckor. Idag går barnen 12 veckor mellan påsklovet och sommarlovet det borde funka övriga året också .

  • fjanten
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 12:15:13 följande:

    Jag ser också hellre tre terminer med välbehövlig ledighet emellan så barnen får bättre förutsättningar. Idag har barnen 15 veckors lov som innefattar höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov.

    Delar man antal veckor barnen ska vara i skolan på tre så blir ca 12 veckor. Slår man ut de 15 veckor barnen ska vara lediga blir det fem veckor mellan varje termin men det hade räckt med två veckor mellan två varje termin och en liten längre ledighet på sommaren tex fem veckor. Idag går barnen 12 veckor mellan påsklovet och sommarlovet det borde funka övriga året också .


    Håller med. Många länder har detta system dessutom - med goda resultat. Tycker det låter vettigt.
  • anjamila

    En annan fördel med tre terminer med längre ledighet emellan är att familjer kan lägga sina utlandsresor där så att eleverna slipper missa lektionstid samt göra "läxor" på semestern.

    Blir det tre terminer tycker jag definitivt man ska hålla på skolplikten och neka utlandsresor mitt i terminerna.

  • sextiotalist

    ¨Så skönt att man inte längre har skolbarn, så man slipper sådant. Med tanke på att vuxna inte kan få semester hur de vill under sommaren, som semesterlagen ser ut idag, så skulle det bli nog ännu svårare att få ihop livspusslet och tima in längre ledigheter när vi har det som finast här i Sverige.
    Ledsen lilla vän, men mamma/pappa fick inte ledigt under ditt sommarlov, så du får gå på fritids hela sommaren.
    Nu har man ju ändå 10 veckor som man kan lägga ledigheterna på, så man alltid kan vara ledig när barnen är det.

    Nej, jag tycker det är bra som det är, det behövs egentligen inte mer undervisningstimmar, utan det är mer hur tiden utnyttjas idag.

  • Anonym (---)

    Nu har de flesta skolorna i USA längre sommarlov än vi och ett två terminssystem (9x2 weeks/semester alt 6x3 weeks/semester)  i klasserna k-12.. I UK har de däremot ett tre terminssystem...
    Finns fördelar och nackdelar med att både att ha två-termin och tre-termin..

Svar på tråden M i Stockholm: Korta sommarloven- rätt eller fel?