• star67

    Anpassar du din dialekt vid flytten?

    Har du anpassat din dialekt efter att du har flyttat ? eller när du blev ihop med en annan person som har ett annat dialekt?
    varför gör du det? och varför gör du inte det? vilka faktorier påverkade dig?



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-30 18:32

    brukar du anpassa din dialekt när pratar inför en grupp ?
  • Svar på tråden Anpassar du din dialekt vid flytten?
  • nevermind
    straw2008 skrev 2016-03-31 10:24:15 följande:

    Nej aldrig, tycker det är väldigt pinsamt med folk som gör så SKÄMSKUDDE DE LUX


    I kinamockaskogen.....
    Jag håller med dig. Däremot vet jag vissa (mig själv till viss del) som lätt ändrar gunget i dialekten. Min vän från Malmö flyttade till Göteborg och noterade det.
    Men de som aktivt tränar bort sin dialekt tycker jag faktiskt är lite dumma i huvudet.
  • straw2008
    nevermind skrev 2016-03-31 12:16:15 följande:
    Jag håller med dig. Däremot vet jag vissa (mig själv till viss del) som lätt ändrar gunget i dialekten. Min vän från Malmö flyttade till Göteborg och noterade det.
    Men de som aktivt tränar bort sin dialekt tycker jag faktiskt är lite dumma i huvudet.
    nevermind skrev 2016-03-31 12:16:15 följande:
    Jag håller med dig. Däremot vet jag vissa (mig själv till viss del) som lätt ändrar gunget i dialekten. Min vän från Malmö flyttade till Göteborg och noterade det.
    Men de som aktivt tränar bort sin dialekt tycker jag faktiskt är lite dumma i huvudet.
    Jag tycker det är mest pinsamt med de som svänger över så fort de prarar med ngn från dalarna tex. Hur pratar de då i en stor samling med människor från olika delar av sverge? 

    I kinamockaskogen.....
  • Sarakechi

    Har flyttat från Dalarna till Skåne, nej, varför ska jag anpassa mig? Pratar ju som jag pratar.. En del skåningar retar sig på att jag säger "På affären", och det kommer från folk som seriöst säger "cyklen och nycklen"......

  • S c h n a
    straw2008 skrev 2016-03-31 14:09:35 följande:

    Jag tycker det är mest pinsamt med de som svänger över så fort de prarar med ngn från dalarna tex. Hur pratar de då i en stor samling med människor från olika delar av sverge? 


    The horror

    Som sagt, det flesta gör ju inte det med flit. Antar jag.
  • Aniiee
    straw2008 skrev 2016-03-31 14:09:35 följande:
    nevermind skrev 2016-03-31 12:16:15 följande:
    Jag håller med dig. Däremot vet jag vissa (mig själv till viss del) som lätt ändrar gunget i dialekten. Min vän från Malmö flyttade till Göteborg och noterade det.
    Men de som aktivt tränar bort sin dialekt tycker jag faktiskt är lite dumma i huvudet.
    Jag tycker det är mest pinsamt med de som svänger över så fort de prarar med ngn från dalarna tex. Hur pratar de då i en stor samling med människor från olika delar av sverge? 

    Den dialekten som är bredast, alternativt dialekten hos den som pratar mest. Skulle jag göra alltså. Helt utan att märka det själv.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • taquine
    Minfamilj skrev 2016-03-31 10:02:44 följande:

    Vissa dialekter har jag väldigt lätt för att börja härma, t.ex. Göteborgsdialekten. Det är inte utstuderat utan det blir bara så. 


    Mja det hörs ju direkt om det är en icke-göteborgare som försöker härma göteborgskan, lika pinsamt som när vi ska försöka härma tex. stockholmska 
    tobbe01 skrev 2016-03-30 19:42:34 följande:

    Märklig fråga. T EX om man som norrlänning skulle flytta till Skåne så blir det väl LÖJLIGT om man börjar skorra på R? Tvärtom finns inte för skåningar kan inte säga R


    Skåningar kan säga "riktiga" R när de sjunger eller skådespelar.Tänk på Jan Malmsjö
     
    Goodness me
  • scanmia

    Jo det gör jag helt automatiskt med, man speglar ju dem man pratar med. När det är snabba kast, som i telefonsamtal, så kan det förstås bli lite fånigt, men det är rätt praktiskt att passa in annars. Jag har också bott i en handfull olika länder och kan lätt passera som infödd i åtminstone några av dem.

  • straw2008
    Aniiee skrev 2016-03-31 17:12:21 följande:
    Den dialekten som är bredast, alternativt dialekten hos den som pratar mest. Skulle jag göra alltså. Helt utan att märka det själv.
    Men jag har då aldrig hört någon härma en dialekt korrekt, de börjar prata som de TROR man pratar i GBG eller på gotland, det är ju där det skär sig. När det bara låter väldigt fel. 
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Anpassar du din dialekt vid flytten?