• Hannaj1991

    Vad tycker ni om att jogga/springa

    Hejsan vad tycker ni om träning till exempel jogga/springa?

    Är de en bra träning om man vill ner i vikt o bygga muskler?

    Har precis börjat lite smått med att jogga .

    Har även wonder care smart träningsmaskin hemma . ????

  • Svar på tråden Vad tycker ni om att jogga/springa
  • Anghammarad

    Nja, det är inget som bygger muskler och det är rätt stor risk för skador om man börjar springa mycket på en gång från att tidigare inte rört sig alls. Det går mycket snabbare att bygga upp muskler och uthållighet än att vänja leder och senor vid löpningen och det är därför det är så lätt att få belastningsskador. Men om man skyndar långsamt och vänjer lederna med lite löpning blandat med mycket promenader är inte löpning något som är mer slitsamt för kroppen än någon annan träning. Självklart under förutsättning att man har rätt skor och skaffar sig ett någorlunda bra löpsteg.

    Kondition får man däremot, och en väldig massa frisk luft.

  • Anonym (jogga/springa)

    Har bra löpar/promenad skor

    Kombinerar jogga och gå orkar jag inte jogga så går jag . Kommer inte nå mitt mål som jag vill om jag inte börjar jogga o gå och träning.

  • Rymdmoln

    Det beror på hur stor övervikt du har. Är du någorlunda normalviktig så kommer du tids nog få lite slimmade muskler på ben och mage. Men främst av allt kommer du nog må bättre överlag :)

  • StevenDiese
    Anghammarad skrev 2016-04-01 20:12:29 följande:

    Nja, det är inget som bygger muskler och det är rätt stor risk för skador om man börjar springa mycket på en gång från att tidigare inte rört sig alls. Det går mycket snabbare att bygga upp muskler och uthållighet än att vänja leder och senor vid löpningen och det är därför det är så lätt att få belastningsskador. Men om man skyndar långsamt och vänjer lederna med lite löpning blandat med mycket promenader är inte löpning något som är mer slitsamt för kroppen än någon annan träning. Självklart under förutsättning att man har rätt skor och skaffar sig ett någorlunda bra löpsteg.

    Kondition får man däremot, och en väldig massa frisk luft.


    Då kommer följdfrågan; vad är RÄTT skor?
  • Gizmo

    Jag springer ca 3 mil i veckan, det är underbart sätt att röra på sig. Bra musik i hörlurarna & full fart framåt! 

  • sportpappa
    StevenDiese skrev 2016-04-02 02:19:09 följande:
    Då kommer följdfrågan; vad är RÄTT skor?
    Det beror på just dig, ditt löpsteg, din löpstil m.m.
    Du får prova dig fram. Gå till en butik som är duktiga och kan analysera ditt löpsteg och rekommendera vad de anser vara rätt sko. Sen utvärderar du de skorna. De fungerar säkert helt ok annars får du reklamera deras tjänst. Testa sen med andra modeller och ser hur de känns efter många mils löpning. Till slut har du koll på vilka skor som passar dig.
    Några felköp blir det ibland, men efter ett tag så hittar man oftast rätt varje gång eller åtminstone tillräckligt rätt för att de ska fungera tills de är slut.

    Personligen föredrar jag ultralätta minimalistiska skor, men jag har olika skor för olika tillfällen. Mina asfalts- och mängdskor är ultralätta men ändå en del dämpning för att kunna springa länge. För terräng är det zero drop och ultralätt med så lite textilier som möjligt för att undvika vattenupptag. Terräng är ju dämpande i sig. Det är också bra med låga skor i terräng för att minska risken för att trampa snett.
    Jag har alltid minst 2 skor igång av samma typ för att inte vänja fötterna för mycket vid ett par skor och för att känna när skorna börjar bli dåliga och då byta ut det paret och springa in ett nytt par.
  • Anonym (hobbylöparen)

    Jag blir snygg av att springa, men då springer jag på hög puls och pushar mig samt kör intervall ibland, inget småjoggande. 5 km plus 20 min crosstrainer på gym eller 7-10 km ute.

    Gör man 2 mil i veckan är det svårt att inte bli snyggare om man tidigare var lite rund. Men då får man klart äta vettigt också.

  • Anonym (jogga/springa)

    Har redan börjat få mera muskler posetift

    Väger nu 137,3 kg ska ner till 60 kg gärna innan oktober månad . Har bra promenad/spring skor märket är Nike . ????

  • Anonym (SuperMom)
    Anonym (Mia) skrev 2016-04-01 13:53:29 följande:

    Älskar att jogga. Tycker det är avkopplande. Det enda som kan störa mig ibland är dallret därbak. :-/


    Haha,

    Känner igen det där!

    Fast jag tycker om att jogga ändå. Och min man älskar att jogga bakom mig.
Svar på tråden Vad tycker ni om att jogga/springa