• Fröken W

Gjorde du ul/vul innan rul?

Hej!

Jag är gravid med första barnet och har tid för rul om ca två veckor. Jag är galet nervös inför detta, först och främst oroar jag mig över att de inte ska hitta något hjärtljud men också för att de ska upptäcka allvarliga fel/missbildningar.

När man läser här och även många gravidbloggar så verkar det som att många har gjort ul/vul privat tidigt i graviditeten. Jag har inte gjort det och har alltså inte fått "se" bebis och/eller hjärtslag än.

Jag är nu intresserad av att höra hur många som fått se livstecken från bebis innan rul. Skriv gärna någon kommentar också hur ert rul gick, framförallt ni som inte sett bebis innan.

Vore också kul att läsa varför ni som gjort ul/vul innan rul valt att göra det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gjorde du ul/vul innan rul?
  • M i s s

Med första barnet så såg vi inte bebis förens rul. Det var nervöst och en lång väntan men allt såg bra ut! Med andra barnet så gick jag privat och kollade i vecka 9, det gjorde jag pga att vi fått två missfall, så jag var så himla orolig. Allt gick bra den gången.

• Mika86

Gjort det tre av sex barn, de införde kub i vår landsting när jag väntade fjärde så tackade så klart ja,ville gärna se att allt va bra med bebisen så vaenbart färför

• cameleon

Jag gjorde 3 vul/ul innan rul.

I vecka 8 gjordes ett första vul för att kolla att graviditeten satt där den skulle (gjort ivf och har 2 utomkveds bakom mig).

Sen bara någon/några veckor efter blödde jag ut en stor klump på 5-6 cm när jag var på semester i Thailand, då blev det ett vul där också för att kolla vad som hände.

När vi kom hem till Sverige igen gjordes ett ul på min fertilitetsmottagning för att stämma av med Thailandsläkarens uppgifter.

Sedan rul i vecka 18. Allt såg fint ut, precis som det gjorde dom tidigare kollerna :)

• Carambolan

På tre barn har jag gjort ett tidigt ul, och det var för att jag åt mini-piller och inte hade den blekaste aning om hur långt gången jag var. På de två planerade barnen kändes det helt onödigt.

• gruvan

Jag gjorde inte privat. Fick blödningar tidigt i graviditeten och hade precis fått mf som började på samma sätt. Gjorde vul i v 7, 8 och 10. Gjorde även ul i v 13 i samband med kub. När jag var gravid med mitt första barn gjorde jag varken vul eller ul innan rul. Kände mig inte så orolig då som i den här graviditeten men då hade jag dels inte varit med om något mf och inte heller haft någon typ av blödning eller smärta. Jag fick dock lyssna på hjärtat med dipoler hos bm runt v 15 både i första graviditeten och i den här. Vid båda rul har allt sett fint ut med barnen.

• Maramina

Med första så fick jag göra VUL då de misstänkte tvillingar i och med att jag mådde så dåligt och inte kunde behålla något. Med tvåan fick jag också göra VUL men det var enbart för att hon blev till med hjälp av ivf. Och så gjordes det kub med både

• syntharen

Första barnet: inget innan rul

Sedan en massa missfall

Gravid igen: gjorde vul i v 5+2, ul i v 8+5 och kub i v 12+3 (blev då flyttad och var plötsligt i v 12+6), rul om 2 veckor och 2 dagar. Är i v 16+4 nu.

• Pastella

Jag gjorde ett vul vid bägge graviditeter. Jag har pcos och hade mens 3-4ggr/år så de gjordes helt enkelt för att fastställa graviditetslängd. Vid andra graviditeten var jag i v8 trots att det gått 16 veckor sen senaste mens.

• ostpaj

Gjorde inget innan rul. Visste inte vad familjeliv och stress var i min första graviditet. Nu är jag gravid igen och allt man läser om i alla lyckliga "vägen till ett plus!"-trådar är missfall och nästan grupptryck på att göra vul innan " bara för att". Nej, är man fullt friskt, har normal graviditet och inga problem med diverse saker tycker inte jag att det finns anledning till vul. Hade det funnits hade det ju vart tidigare rul för alla. Och ul oftare. Men tydligen så behövs det ju inte?

Svar på tråden Gjorde du ul/vul innan rul?