Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Alla kan* amma!

Så otroligt bra skrivet av någon som verkligen kan amning!

sagogrynet.wordpress.com/2016/04/04/okunskapen-ar-ett-stort-samhallsproblem/

*(Alla som VILL amma har, med rätt hjälp och stöd, möjlighet att få det att fungera i en utsträckning som förhoppningsvis passar individen. Men det är inget som kommer automatiskt. Det fungerar sällan felfritt av sig själv helt utan förkunskaper eller stöd av omgivningen. Precis som när vi ska lära oss att läsa eller köra bil.)

• Svar på tråden Alla kan* amma!
  • Alexi

Men läser ni artikeln? Tror ni faktiskt inte själva att om förutsättningarna som beskrivs där var uppfyllda så skulle det göra stor skillnad? Jag tror det stenhårt. Amning är en kunskapsgrej. Jag vet det av egen erfarenhet. Mycket av struket jag hade med första barnet om amningen hade jag sluppit med bättre kunskaper. Jag var inte påläst. Jag trodde amning skulle gå av sig självt. Det gör det inte!

• Alexi

Nej men det nämns ju i artikeln också att någon enstaka procent faktiskt inte har bröstmjölk. Det har ju ingen ifrågasatt.

Det är ju oändligt många fler idag i Sverige än så som inte ammar särskilt länge. Och för många är det en sorg. Och tänk om alla de hade fått rätt hjälp och skaffat sig rätt kunskap.

I och med att amningen skiljer sig åt i olika socioekonomiska grupper, åldrar osv så är väl det ett solklart tecken på att det handlar om yttre faktorer. För inte har väl fattigare, yngre och lågutbildade kvinnor biologiskt sämre förutsättningar att amma??

• Alexi
    Miranda ing skrev 2016-04-06 08:25:12 följande:
    Jag tror fler skulle kunna amma om mer stöd sattes in och personen var villig att känpa mer.

Jag fick kämpa en månad innan amningen funkade, och det var blod, svett, feber och tårar och tre turer till amningsmottagning och tillslut medicin på det. Skit tuff, och hade så många vänner som rent ut sagt hetsade mig att sluta och börja ge ersättning. Vänner som också haft det tufft men som gav upp istället för att ihärdigt söka professionell hjälp. Vänner som blev provocerade av att det funkade för mig tillslut.

Ammade länge och är så glad att jag inte valde den lätta vägen att följa rådet "en glad mamma är en bra mamma, sluta amma". Vet att jag gjorde allt för att få det att funka, och tillslut gick det..
    Jag var också nära att ge upp amningen första månaden, den enkla vägen hade verkligen varit att köra ersättning. Men tack vare amningsmottagningen fick jag mycket av den kunskap jag hade saknat och sen började amningen fungera.
  • Alexi
    Antidote skrev 2016-04-06 10:09:02 följande:
    Jisses... äter mediciner som är så viktiga för mig att de inte går att ta bort de. Under graviditeten var det inga problem för då fick han i sig en jämn och ofarlig dos. Men när man ammar är det i stort sett omöjligt att se hur mycket han fått i sig utan att behöva sticka honom och ta prover hela tiden. Min läkare har sagt till mig att ammningen skulle vara mer negativ än positiv i mitt fall.

Att jag inte fick amma var en jättestor sorg för mig och det blir värre när man måste förklara gång på gång varför, människor är så snabba att dömma...
    Fast varför känner du dig träffad eller säger att någon dömer dig. Det är ju en kategori som nämns i artikeln just de som inte får amma pga mediciner.
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2016-04-06 15:51:37 följande:
    Det är jag säker på. En trygg förälder är den bästa förutsättningen för anknytning och jag är väldigt säker på att en fungerande flaskmatning är betydligt bättre för anknytningen än en ångestfylld amning.
    Fast poängen är ju att med rätt kunskap, rätt stöd och rätt förutsättningar skulle inte lika många uppleva det som ångestfyllt.
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2016-04-06 08:26:37 följande:
    Och i vilken grupp lägger du mig i? Sonen vägrade ta bröstet och visst, jag kunde självklart "svälta" ut honom. Men för mig var det inte ett alternativ. Jag resonerar som så att i vårt land är det inte ett överlevandekriterium att få bröstmjölk ur bröstet och jag är ganska säker på att de fördelar amningen har inte övervinner den stress och ångest som en strulande amning ger.
    En fungerande amning är säkert guld värt. Men en ångestfylld amning är en mardröm.
    M1rella skrev 2016-04-06 16:16:17 följande:
    Jag gjorde allt rätt, fick hjälp etc etc men mina ungar vägrar helt enkelt att ta bröstet. Vilket resulterade i mindre mjölkpoduktion. Så nej, alla kan INTE amma!
    Jag förstår inte, kan ni förklara för mig. Hur vägrar en nyfödd att ta bröstet? Saknar de hela den biologiska instinkten då som gör att bebisen börjar leta efter bröstet om den får ligga i lugn och ro på mammans bröst efter förlossningen? Vänder den bort huvudet?

• Alexi
    M1rella skrev 2016-04-06 16:28:46 följande:
    Mina ungar fick inte till sugtekniken hur mycket jag än försökte att hjälpa.
    Nej det känner jag igen, min dotter tog inte heller bröstet med någon bra teknik i början. Jag fick köra amningsnapp osv och det tog ett par veckor innan det gick utan. Men det låter som något annat när de vägrar ta bröstet.

Jag läste en gång för länge sedan här om en bebis som faktiskt fullkomligt vägrade bröstet. Typ blev obehagligt berörd av kroppskontakten. Men det barnet visade sig senare ha svår autism eller något sådant. Så det fanns en speciell förklaring.
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2016-04-06 16:44:01 följande:
    Du behöver inte förstå, min son vägrade och han vägrade kopp också. Jag var kvar en vecka för att amningen inte kom igång och han tappade vikt hela tiden. När jag gjorde som jag själv ansåg vara rätt, tog flaskan, så blev han mätt för första gången på en vecka och vikten vände.

Han tog råmjölken, men sedan gick det inte längre
    Min teori är att han var för hungrig och efter råmjölken hade jag inget på ett par dygn, så han blev frustrerad och bröstet blev en obehaglig upplevelse.
    Han kastade sig bakåt och gallskrek.
    Många amingsivrare har svårt att förstå det. Men då jag har varit i kontakt med andra mammor som har haft liknande problem så har jag förstått att det förekommer och alla har mött samma oförståelse.
    Däremot hade min bvsssk mött detta förut, så hon hade full förståelse och stöttade mig till 100%
    Men hade du velat amma så kanske det hade gått att lösa med duktig personal, man kanske hade behövt ge lite mer ersättning i väntan på, tillmatnings-set och liknande. Tänk om du hade varit en sån person som väldigt gärna velat amma och sörjde mycket att det inte blev. Då är det ju viktigt att man ger rätt råd och stöd från vården. 
  • Alexi
    elevit skrev 2016-04-06 17:07:00 följande:
    Om alla bara slutar hetsa folk, och låter alla ta sina egna beslut så blir det så mycket bättre. Det är kanske inte värt för alla att kämpa med något som skapar så mycket oro i ens liv. Och för vissa är det just den fighten man behöver för att få det att funka. Alla kan inte amma, oberoende på om anledningen är medicinsk eller psykisk eller inte värt för dem personligen med amning. Hejja alla föräldrar som ger sina barn någon typ av föda!
    Fast det här handlar inte om hets. Det här handlar om att det finns oerhört många som sörjer, verkligen sörjer och mår dåligt över att deras amning inte fungerade. Och poängen är då att den kanske hade kunnat fungera om de fått rätt hjälp.
  • Alexi
    kmb70 skrev 2016-04-07 18:16:14 följande:
    Javisst, och de (vi) mår ju säkert så mycket bättre av att få veta detta flera år försent...? Nej, om denna ständiga hets i artiklar mm lägger bara mer sten på bördan. All denna hjälp som det skrivs om, finns dessutom inte att tillgå överallt.
    Du tänker inte att det finns någon som är förstagångsgravid som kanske läser det här, och till skillnad från mig då faktiskt inser att amning är något man behöver läsa på om före förlossningen...?
  • Alexi
    LillaDarlo skrev 2016-04-07 21:36:51 följande:
    Okej, hur tänker du att man ska amma barn med läpp, käk och gomspalt?
    Jag tänker att det sannolikt är ett av undantagen som framgår väldigt väl i artikeln finns.

• Alexi

Har man inte konstaterat att risken är mindre för övervikt på samhällsnivå också för barn som ammas?

• Alexi

En grej med ersättning är ju också att det ofta är de med minst pengar bland föräldrar (yngre, utan fasta inkomster) som är de som lägger pengar på ersättning, flaskor mm. Vilket ju är jättesynd när det finns gratis mat för bebisen första halvåret.

• Alexi
    Sommar15 skrev 2016-04-10 11:21:52 följande:
    Valet att amma eller inte amma sker ju extremt sällan pga okunskap. Snarare skulle jag säga att icke-ammande mammor är de mest pålästa.
    Fast jag tror att de som aktivt väljer före förlossningen att inte amma är rätt få. Däremot är det en stor mängd kvinnor som försöker amma men ger upp väldigt snabbt (av någon av orsakerna i artikeln). Och säger att de inte kunde.  
Svar på tråden Alla kan* amma!