• goprobes

Lärare - Tjänstefel?

Tjena, förstår att många kommer reagera olika. Men snälla, börja inte säga saker som att var nöjd att läraren ens gör så osv.. detta är en juridik tråd.. Och vill helst ha en rätt och juridisk uppfattning om detta är ett tjänstefel eller inte.. TACK!

Min mentor har ringt till min pappas telefon och sagt att hon är orolig över min skolgång pågrund av lite frånvaro och att jag bråkat med någon.. observera att jag har varit 18 ett bra tag nu, detta samtal gjordes när jag var arton.

Jag snackade med läraren och rektorn och frågade varför de ringt hem när jag är 18. De sa att det var ett misstag och inte visste att jag var 18. De har koll på alt jag gör och inte gör, när jag är närvarande och frånvarande.. men inte att jag är 18.. lite roligt, haha. 

Hur som helst, jag la det bakom mig.. men för några dagar sedan fick jag hem ett brev där det stod att min frånvaro har meddelats till CSN för att den är för hög. Detta brevet var av min rektor, men hon skickade en kopia av brevet i min pappas namn till honom också.. Hon har skrivit under båda. Varför?? Jag är myndig snälla du. 

Vad gäller?? Jag vet mycket väl att frånvaro och betyg är en offentlig handling. Men om ni läser på sidan 6 under "Myndiga elever" på denna länk: 
    www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf

Står ju:  Skolan kan t.ex. inte på eget initiativ informera föräldrarna till en myndig elev om dennes frånvaro från skolan.

Är detta tjänstefel? Kan jag göra något åt saken? Känns som att rektorn vill jävlas lite, vet att hon inte tycker om mig direkt. Men hon gav mig ingen chans att förklara min frånvaro.. den har sina anledningar. Jag går stresshantering och hon vet ju inget alls utan tog initiativ till att anmäla det. Fullt förståeligt, men varför till min pappa? Och samtalet min mentor gjorde? Båda två är väl stora fel? Man har ju "ingen vårdnadshavare" juridiskt när man blir 18.. Fattar inte vad dom håller på med. 

Tack så mycket. /En elev.

• Svar på tråden Lärare - Tjänstefel?
  • annabellelee

Är du myndig så ska inte dina föräldrar informeras. Men vad uppnår du genom att anmäla läraren? Det är knappast ett så stort brott att läraren kommer att mista jobbet eller få böta. Läraren kommer nog att få 3n tillsägelse om att inte göra så igen, that's it.

• nihka

Det är inte tjänstefel. Eftersom frånvaron sannolikt medför att du får ditt CSN indraget och en inkomstförlust för dig som är hemmaboende kan påverka hushållets ekonomi kan föräldrar informeras trots att du är över 18 år.

• volvo142
    nihka skrev 2016-04-07 23:53:22 följande:
    Det är inte tjänstefel. Eftersom frånvaron sannolikt medför att du får ditt CSN indraget och en inkomstförlust för dig som är hemmaboende kan påverka hushållets ekonomi kan föräldrar informeras trots att du är över 18 år.
    Det är ändå tjänstefel och såläge det är det finns det inga bra argument enligt mig
  • nihka
    volvo142 skrev 2016-04-09 01:31:20 följande:
    Det är ändå tjänstefel och såläge det är det finns det inga bra argument enligt mig
    Nej, det är inte tjänstefel av exakt den orsak jag angav. Det finns ett undantag i regelverket när familjens ekonomi kan påverkas. Det är inte bara elevens CSN som försvinner utan även exempelvis flerbarnstillägget dras in för samma period.
  • volvo142
    nihka skrev 2016-04-09 01:48:37 följande:
    Nej, det är inte tjänstefel av exakt den orsak jag angav. Det finns ett undantag i regelverket när familjens ekonomi kan påverkas. Det är inte bara elevens CSN som försvinner utan även exempelvis flerbarnstillägget dras in för samma period.
    Okej jag hade fel då. Men om flerbarnstillägget dras in. ska verkligen skolan vara den som informerar om det till föräldrarna ?
  • nihka
    volvo142 skrev 2016-04-09 01:53:57 följande:
    Okej jag hade fel då. Men om flerbarnstillägget dras in. ska verkligen skolan vara den som informerar om det till föräldrarna ?
    Skolan informerar bara om anmälan till CSN gjorts. Skolan beslutar inte om att några pengar ska dras. Det gör CSN.
  • Nenne666
    Petter och jag skrev 2016-04-06 08:50:33 följande:

Ts, två fel blir inte ett rätt. Det känns som att du är arg över det indragna bidraget, och därför vill sätta dit läraren?

Vad spelar det för roll att man är förbannad om man misstänker att ett fel har begåtts? Såklart man vill sätta dit den som trampat på integriteten, vilket man bör å framtida elevers skull.
  • Nenne666
    sportpappa skrev 2016-04-06 09:42:25 följande:

Vad vill du uppnå genom att anmäla dem för tjänstefel?

Har man begått tjänstefel så bör det uppmärksammas. Vart går gränsen för ett litet tjänstefel framför ett stort?
  • Nenne666
    Sassa68 skrev 2016-04-07 22:48:27 följande:

Och om du ska ha giltig frånvaro så bör du ju skaffa dig ett sjukintyg från läkare. Det är så vuxna människor får göra när de är borta från jobbet.

Det är dock inte det ts undrar om.
  • Nenne666
    annabellelee skrev 2016-04-07 22:56:42 följande:

Är du myndig så ska inte dina föräldrar informeras. Men vad uppnår du genom att anmäla läraren? Det är knappast ett så stort brott att läraren kommer att mista jobbet eller få böta. Läraren kommer nog att få 3n tillsägelse om att inte göra så igen, that's it.

Vad som är ett litet brott för dig kan vara ett stort för en annan. Tjänstefel är tjänstefel oavsett .
  • Nenne666
    nihka skrev 2016-04-09 01:48:37 följande:
    Om det nu ens finns något flerbarnstillägg, vilket inte framgått här.
  • nihka
    Nenne666 skrev 2016-04-09 02:22:00 följande:
    Om det nu ens finns något flerbarnstillägg, vilket inte framgått här.
    Spelar ingen roll.
  • Nenne666
    nihka skrev 2016-04-09 02:25:30 följande:
    Spelar ingen roll.
    Jag har en dotter på 19 år, ingenting går till mig-inget. Allt sköts i direktkontakt med henne, all post går till henne och all läkarkontakt sköter hon på egen hand. Skolan kallar in mig på samtal om min dotter vill. Så varför skulle information om studiebidraget komma till mig plötsligt? Det är ju hennes pengar och dom har inte en susning om hur vi fördelar pengarna här. Jag tycker faktiskt att det är något konstigt om dom nu inte är konsekventa. Men som sagt, är det som du säger så är det väl så. Jag har ingen egen erfarenhet i den här frågan. Själv bodde jag inte hemma i den åldern så har noll erfarenhet.
  • sportpappa
    Nenne666 skrev 2016-04-09 02:18:41 följande:
    Har man begått tjänstefel så bör det uppmärksammas. Vart går gränsen för ett litet tjänstefel framför ett stort?
    Man bör fråga sig själv om man tycker det är värt att driva det. Det är därför jag frågar TS vad som ska uppnås med en anmälan. Gränsen mellan ett stort tjänstefel och ett litet går där den som blir utsatt för det drar den.
  • nihka
    Nenne666 skrev 2016-04-09 02:34:08 följande:
    Jag har en dotter på 19 år, ingenting går till mig-inget. Allt sköts i direktkontakt med henne, all post går till henne och all läkarkontakt sköter hon på egen hand. Skolan kallar in mig på samtal om min dotter vill. Så varför skulle information om studiebidraget komma till mig plötsligt? Det är ju hennes pengar och dom har inte en susning om hur vi fördelar pengarna här. Jag tycker faktiskt att det är något konstigt om dom nu inte är konsekventa. Men som sagt, är det som du säger så är det väl så. Jag har ingen egen erfarenhet i den här frågan. Själv bodde jag inte hemma i den åldern så har noll erfarenhet.
    Regelverket är tydligt. Om vårdnadshavares ekonomi kan påverkas spelar det ingen roll om eleven är under eller över 18 år. TS har inget för att motsätta sig att skolan delgav föräldern informationen om att  frånvaron hade rapporterats till CSN.
Svar på tråden Lärare - Tjänstefel?