• Anonym (Trådstartaren)

Min 5-åriga dotter är polisanmäld!

Min 5-åriga dotter är polisanmäld. Hon har ADHD och aggressionsproblem. Hon blir lätt arg. Idag hände det en väldigt hemsk sak som gjorde mig arg och ledsen. På förskolan så var det några pojkar på förskolan som höll på att reta henne, slå och peta på henne samt säga en massa elaka kommentarer som "du är ful" och räcker ut tungan åt henne. Till slut fick hon nog och sparkade, rev och bet hon pojkarna så de började blöda. Pedagogerna såg tyvärr inte vad pojkarna gjort mot min dotter innan. Pedagogerna blev jättearga på min dotter och ringde till både mig och pojkarnas föräldrar. Vi hade ett möte om varför min dotter gjorde som hon gjorde, så hon berättade vad pojkarna hade gjort mot henne innan. Alla barnen grät högljutt och ilsket och en av barnens föräldrar (mamman) skällde på min dotter och sa att hon kommer polisanmäla min dotter. Min dotter började gråta ännu mer och man hörde att hon övergick från att gråta av ilska till att gråta för hon faktiskt var ledsen. Tyvärr var jag tvungen att försvara min dotter och sa att pojkarna faktiskt inte heller är helt oskyldiga enligt min dotters berättelse, men pojkarna förnekar det och mammorna sa att deras pojkar aldrig skulle göra något sådant och att min dotter måste ha hittat på allt. Dock tror jag inte att min dotter har hittat på. För hon brukar inte bli arg utan anledning. Min dotter bad om ursäkt till pojkarna iaf och jag ville att även pojkarna skulle be min dotter om ursäkt men de vägrade göra det och då blev jag arg och sa att det aldrig bara är ens fel att två träter. Då blev en av de andra mammorna arga och sa att jag var en dålig förebild som krävde "ursäkt utan anledning". Jag undrar nu, vad kommer att hända när min dotter är polisanmäld? Hur blir det med soc? Snälla inga påhopp nu både jag och min dotter mår jättedåligt just nu. Min dotter gråter väldigt ofta och säger att det inte bara var hon som bråkade och det känns faktiskt som att min dotter inte är den enda som bidragit till situationen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-06 13:07
    Jag ångrar att jag skrev här. Allt är min dotters fel enligt er TROTS att pojkarna höll på att knuffa henne så att hon hade kunnat slå sig ordentligt. Pojkarna började. Men fortfarande min dotters fel pga ADHDn som hon har. Hade hon inte haft det så KANSKE det hade varit lite allas fel, men nu när det står ADHD då är det ENDAST min dotters fel, enligt er..blir mörkrädd när jag tänker på att ni förmodligen har barn.

• Svar på tråden Min 5-åriga dotter är polisanmäld!
  • Anonym (tuih)
    Anonym (Saga) skrev 2016-04-06 20:25:00 följande:

Det var jag som skrev det. Det här handlar inte om mobbning utan om att pojkarna har gett sig på flickan vid ett tillfälle, det är självklart jättefel och inte acceptabelt.

När flera ger sig på en på detta sätt är det mobbing. Från första tillfälle.
  • Anonym (30Man)

Din dotter gjorde helt rätt! Man måste försvara sig mot mobbarna. Bäst att sätta dom på plats så snabbt som möjligt.

Angående deras mödrar så tror ju alla bara det bästa om sina barn. Men alla vet att barn kan vara riktigt elaka.

Jag kan själv relatera när jag började högstadiet och fick nya klasskompisar från en massa olika skolor. Det var tre killar(mobbare) som tänkte göra mig till ett mobboffer den första veckan i skolan. Ändra från första dagen(måndag) fram till fredag samma vecka höll dom på med muntlig mobbning. Men på fredagen var det en av dom som knuffade mig, och det var sista droppen jag behövde för att tända stubinen. Slog den ena i magen så han tappade luften och gick ner. Sen fick jag in en armbåge i ansiktet på den andra så han sprang därifrån. Den tredje blev det brottningsmatch med tills jag fick ner honom på golvet och bände upp hans arm bakom ryggen allt vad jag orkade.

Det var sista gången dom mobbade mig. Resten av mina tre år i grundskolan fick jag vara i fred.

• Anonym (Missmarie)

Min son har diabetes och de drog in hans resurs i ettan. Mäta blodsocker, estimera insulindos, räkna kolhydrater innan han åt något osv. Han kan tex hamna i koma i värsta fall dö om det inte sköts
    (Resursen var inte mer än ok bra)

Vi talade med rektor som pratade om kostnader bla bla ..men det slutade att vi anmälde skolan till skolinspektionen.
    Då blev det fart på rektorn och tillsatte snabbt en resurs igen.

Det jag skulle komma till är att är det större problem med barnet och personalen inte kan ha koll, vilket kan vara svårt så ska barnet ha rätt till resursperson.
    Annars anmäl.

• Anonym (Mnn)
    Anonym (n) skrev 2016-04-06 23:57:55 följande:

Om förskolan är medveten om problemen men inte gör nånting för att hjälpa flickan så kanske mamman kan få hjälp av soc att kämpa för dotterns rättigheter. Om mamman står alldeles ensam i det hela kanske hon själv behöver stöttning för att orka med, och då tänker jag att det är soc skyldighet att hjälpa ts när/om hon inte kan själv. Är hon ensam i detta och dottern blir utpekad som den onde i det hela så tycker jag verkligen soc borde hjälpa. Soc kanske har insatser dom kan erbjuda om läget blir för tufft för ts. Både på dagis och hemmaplan.

Jag vände mig till soc när allt hände med min son, just för att jag kände mig så ensam och maktlös. Jag klarade det inte själv då jag var så förbannad och frustrerad.

Nu vet jag inte vem du talar om men menar du pojken som jag beskrev så tror jag visst en anmälan till soc skulle sitta på sin plats. Det märks så tydligt att nånting är fel med pojken, och att han inte bara är utåtagerande pga stress. Jag tror att han inte har det så bra hemma och att han kan lida av posttraumatisk stress efter våldsamheter han och hans familj flytt ifrån sitt hemland. Därför behöver pojken hjälp nu. Och eftersom jag inte vet ett dugg om pojken lider av någon diagnos så tycker jag ännu mer att socialen borde bli inkopplade.

Vad skulle vara så fel om soc blev inblandade i det här fallet med ts? Tänk om en ny värld öppnar sig för henne och hennes dotter med chans till flickan och hennes familj att få ett lugnare, harmoniskt liv tillsammans? Att soc blir inblandad handlar inte ett smack om att peka ut ts som en dålig förälder. Tvärtom. Tanken är att soc ska hjälpa ts när ts inte själv orkar mer.

Förstår vad du menar men när det gäller flickan med ADHD är det barnpsykiatrins skyldighet att stötta föräldrar och barn.De kan även ha möten på skolan där de informerar lärare och övrig personal. Socionomer har inte den kunskapen.

Orosanmälningar kan naturligtvis göras när det gäller barn med npf om de får problem utav social natur, i annat fall är det BUP som ska ansvara för dessa barn. Att ett barn med ADHD har problem med aggressionsutbrott är inget "socialt" problem.
  • Ascendere

Reflektion:
    Det låter som att personalen på er förskola saknar utbildning i hur man hanterar sådana här problem med bråk, mobbing och liknande.
    Att hålla möten av den här typen med alla barn och föräldrar närvarande gör man helt enkelt inte i en sån här situation eftersom det nästan aldrig leder framåt utan oftast bidrar till att förvärra konflikten pga föräldrainstinkten som gör att respektive förälder automatiskt kommer att ta sitt eget barn i försvar. 

• Ascendere
    Anonym (Fsklärare) skrev 2016-04-07 06:23:01 följande:
    Ja eftersom barn aldrig arresteras så gör en sådan polisanmälan att det går till socialtjänsten i ts kommun.
    Ingen arresteras i Sverige, varken barn eller vuxna. Man kan gripas, anhållas eller häktas, men termen "arresteras" finns inte överhuvudtaget i svenskt rättsväsende. 
  • Ascendere
    Guldkedjan skrev 2016-04-06 23:38:41 följande:

Tror polisen har bättre saker än arrestera barn, såna här fall läggs ner lika snabbt som det tas in utan tvekan.
    Och vad fan är det nu förtiden med att folk ska polisanmäla folk för vart enda liten situation som uppstår?
    Tomma hot.

Som sagt, varken barn eller vuxna kan arresteras i Sverige.
    De typer av omhändertagande som finns är gripande, anhållande och häktning.
    Polis eller ordningsvakt kan gripa någon, men bara åklagare kan besluta om anhållande eller häktning.
  • Anonym (Trådstartaren)

Nu är jag tillbaka igen! Har läst alla inlägg nu och gud vad många bra svar jag har fått! Tack så hemskt för det stödet! Jag ska svara på några inlägg tänkte jag, men till er som skuldbelägger endast min dotter skiter jag i att svara alls. 

• Anonym (Trådstartaren)
    Litet My skrev 2016-04-06 15:03:32 följande:

Tyvärr är det bara att vänja sig, har man ett barn med problem med aggerssivitet som agerar ut så älskar barn utan diagnos att reta upp dem så de exploderar så den med diagnos får skulden. Stå på dig, tyvärr måste jag säga så kommer det inte att bli första gången, i synnerhet som dessa unga herrar lärt sig att de får göra vad de vill och blir ändå uppbackade.

Ja tyvärr känns det som att det endast är barn med diagnoser som får skulden medan barn utan gillar att trigga igång. Det accepterar inte jag. Jag är beredd att stötta min dotter hela tiden för tyvärr är barn monster ibland. 
  • Anonym (Trådstartaren)
    CissiJissi skrev 2016-04-06 15:58:37 följande:

Jag har aldrig haft någon diagnos (var under seriös utredning i flera år faktiskt...) men hade mycket ilska och hade lätt kunnat hamna i samma sits som din dotter ts! Jag känner med dig <3 förstår inte påhoppen, barn kan vara hemska med varann, diagnos eller ej diagnos, tyvärr!! Hoppas det här löser sig och att allt blir bra igen, hoppas din dotter slipper bli mobbad sådär också, att pedagogerna passar på! <3

Åh det måste ha varit jättejobbigt för dig! Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan lägga all skuld på min 5-åriga dotter vilket vissa gör, det är ändå små barn det handlar om. Jag kommer göra allt jag kan för att ingen ska mobba min dotter! Styrkekram till dig!
Svar på tråden Min 5-åriga dotter är polisanmäld!