• Anonym (Trådstartaren)

Min 5-åriga dotter är polisanmäld!

Min 5-åriga dotter är polisanmäld. Hon har ADHD och aggressionsproblem. Hon blir lätt arg. Idag hände det en väldigt hemsk sak som gjorde mig arg och ledsen. På förskolan så var det några pojkar på förskolan som höll på att reta henne, slå och peta på henne samt säga en massa elaka kommentarer som "du är ful" och räcker ut tungan åt henne. Till slut fick hon nog och sparkade, rev och bet hon pojkarna så de började blöda. Pedagogerna såg tyvärr inte vad pojkarna gjort mot min dotter innan. Pedagogerna blev jättearga på min dotter och ringde till både mig och pojkarnas föräldrar. Vi hade ett möte om varför min dotter gjorde som hon gjorde, så hon berättade vad pojkarna hade gjort mot henne innan. Alla barnen grät högljutt och ilsket och en av barnens föräldrar (mamman) skällde på min dotter och sa att hon kommer polisanmäla min dotter. Min dotter började gråta ännu mer och man hörde att hon övergick från att gråta av ilska till att gråta för hon faktiskt var ledsen. Tyvärr var jag tvungen att försvara min dotter och sa att pojkarna faktiskt inte heller är helt oskyldiga enligt min dotters berättelse, men pojkarna förnekar det och mammorna sa att deras pojkar aldrig skulle göra något sådant och att min dotter måste ha hittat på allt. Dock tror jag inte att min dotter har hittat på. För hon brukar inte bli arg utan anledning. Min dotter bad om ursäkt till pojkarna iaf och jag ville att även pojkarna skulle be min dotter om ursäkt men de vägrade göra det och då blev jag arg och sa att det aldrig bara är ens fel att två träter. Då blev en av de andra mammorna arga och sa att jag var en dålig förebild som krävde "ursäkt utan anledning". Jag undrar nu, vad kommer att hända när min dotter är polisanmäld? Hur blir det med soc? Snälla inga påhopp nu både jag och min dotter mår jättedåligt just nu. Min dotter gråter väldigt ofta och säger att det inte bara var hon som bråkade och det känns faktiskt som att min dotter inte är den enda som bidragit till situationen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-06 13:07
    Jag ångrar att jag skrev här. Allt är min dotters fel enligt er TROTS att pojkarna höll på att knuffa henne så att hon hade kunnat slå sig ordentligt. Pojkarna började. Men fortfarande min dotters fel pga ADHDn som hon har. Hade hon inte haft det så KANSKE det hade varit lite allas fel, men nu när det står ADHD då är det ENDAST min dotters fel, enligt er..blir mörkrädd när jag tänker på att ni förmodligen har barn.

• Svar på tråden Min 5-åriga dotter är polisanmäld!
  • nevermind
    Anonym (Va?) skrev 2016-04-06 12:42:55 följande:

Det borde väl vara pojkarna som ska stå till svars!!!

Håller helt med!
  • Anonym (-)

Det är förskolan som ska anmälas - de har inte haft tillräcklig uppsyn. Ett sådant barn ska punktmarkeras och inte släppas med blicken.

• Bodrum

Brukar aldrig skriva i sådana här trådar av många olika skäl och har inte läst alla svar för då blir jag bara arg, MEN måste få inflika om någon annan inte redan sagt det att det SJÄLVKLART inte är enbart din dotters fel! Detta är ett problem för FÖRSKOLAN i första hand. Pedagogerna är ansvariga för alla barns mående när de är på förskolan. I barngruppen med vår yngsta var det t ex flera barn som började bitas, det blev som en epidemi. Pedagogerna var jättebra och sa tydligt att det är deras ansvar när det skedde och de satte in extraresurser där de punktmarkerade barnen en period tills det gick över. De berättade inte ens vem som bitit vem, bara att "idag blev tyvärr ditt barn bitet" om det hände, för att inte vissa barn skulle skuldbeläggas. I den åldern beror ett aggressivt beteende ofta på att man inte har lärt sig att uttrycka sig på något annat sätt än. Deras lösning tyckte jag fungerade jättebra. Är man 5 år är man ett litet barn och det är ju helt SJUKT att någon ens överväger att polisanmäla en 5-åring!

• Anonym (A)

Pedagogerna handlade fel. De borde ha haft koll på barnen. Sedan borde de ha pratat med barnen var för sig i lugn och ro och rett ut vad som skett. De borde själva tagit på sig skulden i samtalen med dig och de andra föräldrarna, och såvida du inte ville det skulle du och dun dotter inte behöva prata med de andra föräldrarna. Om någon ska anmälas är det förskolan! Tycker du bör ta upp med förskolechefen hur oprofessionellt personalen betett sig.

• Anonym (Ebba)

Har endast läst ts men rent spontant tycker jag att det är bra att även flickor lär sig att försvara sig mot mobbing istället för att vända ilskan innåt vänder hon ilskan mot barnen som förtjänar det, nämligen de som retar henne. Våld är aldrig ok men jag förstår när gränsen är nådd och det finns ingen anledning att barn oavsett diagnos eller ej ska ta skit från andra barn. Ts jag tycker att det är helt rätt att ett barn står upp för sig själv när det inte finns en vettig person i närheten som gör det annars. Om barnet får lära sig att det är fel att stå upp för sig själv och/ eller försvara sig mot påhopp är barnet utelämnat till andra som godtyckligt ska ta ställning för eller emot och som kanske inte har uppfattat hela situationen som i det här fallet, där din dotter skuldbeläggs för att hon får nog av att bli retat. Fy säger jag bara! Du och din dotter ska gå med rak rygg för ni gjorde helt rätt!, det är pojkarna som ska be om ursäkt för att de retar din dotter och inte hon som blir retat! hur kränkande är det inte för den som utsätts att behöva be om ursäkt och inte de som retar, och vad sänder inte det för signaler till både din dotter och pojkarna som retade henne?, att det ok att retas och som flicka måste man stå ut med att ta skit? glöm det säger jag bara!  Din dotter gjorde helt rätt!

• Blomman20

Jag tycker att om din dotter har en diagnos som förskolan känner till så ska man faktiskt alltid vara nära henne. Om hon kan bli så aggressiv som du beskriver det. Kräv det av förskolan så kommer inte det här ske fler gånger. För det är inte bra för varken henne eller dom andra barnen att hon blir så arg.

• Anonym (Herregud!)

Vi pratar om barn här! Dessutom i förskoleåldern. Så små barn har inte lärt sig ännu vad man får göra och inte. Vad som är OK och inte. Hur man beter sig för att vara en bra kompis. Det är ju det vi vuxna som ska lära dem under uppväxten. Felet är helt och hållet förskolans fel eller rättare sagt bristerna hos förskolan. För många barn i förhållande till antal pedagoger. Konsekvensen av alla besparingar. Barn i den åldern SKA ha vuxna i närheten som kan gå in och bryta och reda ut situationen INNAN det blir sådana stora konsekvenser. Hur många barn klarar att kontrollera sig som känner sig provocerat? Det finns vuxna som inte klarar av det heller. Ska någon polisanmälas så är det förskolan.

• Furienna

Så typiskt att ett barn kan bli mobbat länge utan att någon vuxen gör något, men när offret har fått nog försöker ge igen, blir det dags för de vuxna att reagera. Jag minns en gång när jag gick på lågstadiet (jag var alltså lite äldre än TS:s dotter, men ändå...) och blev mobbad i skolbussen nästan varje dag. Det var så att en dag hade jag plockat en blombukett åt min mamma utanför skolan och tänkte a mig med den hem. Men då sa mina plågoandar att en kille i bussen var allergisk mot blommor (vilket kanske var sant, men det visste jag inte innan) och så tog de buketten från mig och rev sönder den. Jag var så arg att jag kastade en sten på bussen när jag hade klivit ur den. Och vem tror ni fick skäll av fröken efteråt? 

• Anonym (strategier)

Det där är jätteklassiskt. Några barn småretas i smyg och försöker provocera fram en reaktion. Det retade barnet försöker i det längsta ignorera och hålla masken. = är jätteduktig. Till sist brister det och blir oproportioneligt stort. Då står de retande barnen där och låtsas som om inget hänt. För de är experter på att agera i smyg. Och det retade barnet får stå med all skuld.

Min son har levt i den situationen i många år. Tack och lov har skolan tagit det på allvar och sett det som leder fram till explosionen. Han fått mycket hjälp med strategier som gör att han nu är problemfri. Även retarna har fått kuratorstöd för att sluta retas. 

Även din dotters förskola borde kunna ta tag i detta på ett professionellt sätt. Man får hoppas att anmälan leder till att någon kurator kopplas in som kan se helheten i situationen. Det mötet du beskriver är helt oOK. Vem i herrans namn säger framför ett barn på 5 år att det ska polisanmälas. Låter som en grav störning på den föräldern.

Under tiden måste du stödja din dotter. Berätta hur hon ska göra om de blir jobbiga situationer. Säga att om hon känner sig retad ska hon gå direkt till pedagog och berätta. Bra om det finns något rum i avskildhet som hon kan gå till om hon känner att det blir för mycket.

Gå inte med på medicinering, den ges alldeles för frikostigt. Prova istället ett omega tre tillskott, det brukar kunna dämpa. utbrott

• Anonym (strategier)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2016-04-06 12:45:42 följande:
    Ja det tycker jag också! Glömde skriva i TS att dessa pojkar är problembarn som ska jävlas med allt och alla. 
    Var väl det jag trodde. Då borde förskolan inte vara så flata att de lät föräldrarna hållas om deras helt oskyldiga gullefjun.. Du måste även prata med förskolan om hur de hanterar mobbing. Om de har en antimobbingplan. Helt övertygad om att din dotter talar sanning.
Svar på tråden Min 5-åriga dotter är polisanmäld!