• ErikaST80

Är "mackor" verkligen så dåligt?

Mina småbarn äter lagad mat på förskolan, men hemma dukar jag oftast upp plockmat på kvällen där det ingår bröd, pålägg, grönsaker och "goda rester" från föregående dagar, som t ex ljumna köttbullar och makaroner. Då blir det ju som en buffé där alla tar vad de vill ha. Även de yngsta kan vara med och plocka och äta själva. Och jag håller förstås koll på vad de tar utav och uppmuntrar dem att smaka på t ex grönsaker.

Ibland är får de en färdiglagad varmrätt på kvällen. Om den rätten inte gillas av alla barnen och de blir sittande, eller vill lämna bordet, utan att äta brukar jag erbjuda dem en macka. Det berättade jag för BVC-sköterskan, och hon tyckte att det var förfärligt. "Barnen måste äta varm man på kvällen och lära sig att inte bara äta mackor."

Men jag vill inte att barnen ska gå hungriga från bordet. Och jag vill att de ska känna sig välkomna att sitta med även om den varma rätten inte är deras favorit. Med en macka får de iallafall något i magen.

Någon inflation i att äta mackor har vi inte haft. Men BVC-sköterskan menade att jag gjorde barnen en stor otjänst om jag gav dem en macka i stället för varm, lagad husmanskost. Hellre borde de gå hungriga och på så sätt lära sig äta den varma mat som bjuds.

Har ni fått samma starka reaktion från era BVC-centraler?

Jag har bott i andra delar av Europa, och där äter långt ifrån alla familjer lagad mat på kvällen. Det finns en "mack- och soppkultur", som tycks fungera utmärkt för t ex tyska familjer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-08 14:18
    BVC-sköterskan menade att barnen måste äta varm, lagad husmanskost på kvällen! Med kött/fisk, potatis/ris, sås och grönsaker!

• Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?
  • Natulcien
    Bebelle skrev 2016-04-09 10:20:24 följande:
    Man måste ju inte få i sig snabba kolhydrater på kvällen! Grönsaker innehåller ju också kolhydrater dessutom så du behöver inte oroa dig för de som äter sallad och kött till middag!
    Precis!
    Ett barn som äter havregrynsgröt till frukost, lunch bestående av hela kostcirkeln samt smörgås till mellanmål far knappast illa av att äta en biff med grönsaker till middag. Tvärtom! De flesta barn vräker i sig alldeles för mycket kolhydrater idag.
    Dessutom äter han nästan alltid en banan innan han lägger sig, vilken också innehåller kolhydrater. 
    Tröttsamt med människor som blir hysteriska så fort någon inte följer mallen... 
  • Bestemor

Jag tror också att barn behöver äta lagad mat på vardagar efter dagis.

I varje fall på de förskolor som inte har egen kokerska.

I de fall förskolan får mat från något storkök är maten ofta definitivt inte bra.

Ett exempel från lunch igår på mitt barnbarns dagis är att det var Potatisbullar med lingon.

Hur kan det räknas som fullgod näringsrik lunch för ett växande barn.

Det är ofta den typen av mat som serveras.

• LillaLoppi
    Bestemor skrev 2016-04-09 10:42:33 följande:

Jag tror också att barn behöver äta lagad mat på vardagar efter dagis.

I varje fall på de förskolor som inte har egen kokerska.

I de fall förskolan får mat från något storkök är maten ofta definitivt inte bra.

Ett exempel från lunch igår på mitt barnbarns dagis är att det var Potatisbullar med lingon.

Hur kan det räknas som fullgod näringsrik lunch för ett växande barn.

Det är ofta den typen av mat som serveras.

Förskolor med egen kokerska kan också servera hel- och halvfabrikat.

Samtidigt som potatisbullarna kan ha varit hemgjorda (jag gör egna; potatis, morot, spenat och broccoli).
  • Mooomin
    metervara skrev 2016-04-08 14:57:53 följande:

Vi brukar äta frukostmat till kvällsmat ibland, ser inte det dåliga med det. Bröd med diverse pålägg, kokta ägg, yoghurt, flingor, te.. Barnen älskar det, vi dukar upp framför tvn och har det gött!

Så trött på att allt ska vara så skitnödigt jämt. En macka har ingen dött av.

Jag blir förvirrad, menar du till middag? "Kvällsmat" är väl som du beskriver, just nån macka eller fil/yoghurt osv?
  • Bestemor
    LillaLoppi skrev 2016-04-09 20:06:24 följande:

Förskolor med egen kokerska kan också servera hel- och halvfabrikat.

Samtidigt som potatisbullarna kan ha varit hemgjorda (jag gör egna; potatis, morot, spenat och broccoli).

De var inte hemmagjorda utan helfabrikat.

På de flesta dagis i Göteborg finns det ingen kokerska. Det finns ett ekonomibiträde som gör i ordning den levererade maten.

Fast nu har de högre cheferna börjat fatta att det inte fungerar och det börjar testas med "matlagning på plats"
  • RebeckaS

Finns ju olika typer av mackor, finns ju jätte bra altenativ idag som innehåller mycket näring och fibrer!

Dock tycker jag också det är förfärligt om du ger dem vitt bröd med socker i..

• Vestra

Vi brukar inte äta för tung mat på kvällen. För oss vuxna funkar det ju fint att käka middag typ kött och potatis klockan 19. Men ska barnet i säng 19:30 så är det ju bättre med något som inte är så tungt. 

En macka, ägg, fruktsallad lite småplock är ju perfekt på kvällen. Man ska ju ha mer energi när man faktiskt gör av med den. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Natulcien
    Mooomin skrev 2016-04-09 20:44:04 följande:
    Jag blir förvirrad, menar du till middag? "Kvällsmat" är väl som du beskriver, just nån macka eller fil/yoghurt osv?
    Det där är regionalt. De flesta svenskar äter nog lunch mitt på dagen och middag när de kommer hem från jobbet på kvällen.
    Men i vissa delar av landet äter man middag mitt på dagen och kvällsmat när man kommer hem från jobbet. Därav förvirringen...
    Själv är jag uppväxt med lunch mitt på dagen, middag runt 17 och kvällsmat innan läggdags, och då var kvällsmat just t.ex. te och en smörgås.
  • Det kommer bli bra

Jag är själv uppvuxen med mackor som kvällsmat förutom enstaka gånger lagad husman. Jag tänker som du TS, har de ätit lagad mat i skolan så kan en buffe av gårdagens rester och mackor som komplement med pålägg och grönsaker gott duga. Jag älskar mat-mackor. För att det är gott och går snabbt att göra. Vi har alltid mkt grönsaker på och till mackorna. Det är ingen katastrof att inte äta lagad måltid på kvällen.

• metervara
    Mooomin skrev 2016-04-09 20:44:04 följande:

Jag menar till middag. Macka/fil/yoghurt på kvällen heter kvällsfika hemma hos oss :)
  • Bestemor
    metervara skrev 2016-04-10 17:21:46 följande:

Jag menar till middag. Macka/fil/yoghurt på kvällen heter kvällsfika hemma hos oss :)

Det är nog ganska många som tror barnen får bra mat på dagis och i skolan. Så är det oftast inte. Var med 1 vecka vid lunch och ät maten så ändrar ni säkert åsikt.

För det kan väl inte vara bara i Göteborg som den är dålig?
  • metervara
    Bestemor skrev 2016-04-10 19:58:55 följande:

Det är nog ganska många som tror barnen får bra mat på dagis och i skolan. Så är det oftast inte. Var med 1 vecka vid lunch och ät maten så ändrar ni säkert åsikt.

Nja, jag har varit med mina barn både på fsk och skolan och maten är jättebra, jag kan gå i god för den. Lagad på plats, ekologiska råvaror i den mån det går, salladsbuffè, hemlagat bröd, alltid två olika maträtter att välja mellan osv. Riktigt bra mat.
  • Natulcien
    Bestemor skrev 2016-04-10 19:58:55 följande:

Det varierar nog väldigt mycket. Vår förskola har egen kock som lagar jättegod mat och använder mycket ekologiskt. Jag har ätit av maten själv när jag skolade in sonen. Och det finns alltid salladsbuffé och ett vegetariskt alternativ.
  • Bestemor
    Natulcien skrev 2016-04-10 21:28:35 följande:

Det varierar nog väldigt mycket. Vår förskola har egen kock som lagar jättegod mat och använder mycket ekologiskt. Jag har ätit av maten själv när jag skolade in sonen. Och det finns alltid salladsbuffé och ett vegetariskt alternativ.

De förskolor som har egen kokerska är lyckligt lottade. Klart maten blir bättre och godare när kokerskan ser om maten blivit uppäten eller det kommet tillbaka mycket och pedagogerna säger att barnen inte tyckfe om maten.

Som det är nu så slängs maten bara och det är mycket mat som kastas.
  • Rani

Jag tycker det låter som en onödigt skitnödig sköterska faktiskt. P g a att:

1. Det är så det rekommenderas att man lär barn tycka om saker. Man erbjuder, men tvingar inte. Precis som du gör med din plockmat.

2. Mat blir inte nödvändigtvis mer näringsrik för att den är varm. "Ett lagat mål mat" låter så redigt. Men i många barnfamiljer innebär det korv, makaroner och ketchup typ. Kan inte se hur mackor skulle vara värre.

3. I många länder, t ex Norge, äter barnen mackor en gång om dagen och ett lagat mål en gång. De klarar sig bra.

4. Jag läste en artikel av en barndietist flr ett tag sedan som var mycket lugnande (appropå matkräsna barn). Hon menade att barn klarar sig utan att äta en enda grönsak, så länge de äter varierat i övrigt(och äter en och annan frukt). Kroppen är fenomenal på att få i sig det den behöver.

• ErikaST80
    Rani skrev 2016-04-11 11:52:13 följande:

Jag tycker det låter som en onödigt skitnödig sköterska faktiskt. P g a att:

1. Det är så det rekommenderas att man lär barn tycka om saker. Man erbjuder, men tvingar inte. Precis som du gör med din plockmat.

2. Mat blir inte nödvändigtvis mer näringsrik för att den är varm. "Ett lagat mål mat" låter så redigt. Men i många barnfamiljer innebär det korv, makaroner och ketchup typ. Kan inte se hur mackor skulle vara värre.

3. I många länder, t ex Norge, äter barnen mackor en gång om dagen och ett lagat mål en gång. De klarar sig bra.

4. Jag läste en artikel av en barndietist flr ett tag sedan som var mycket lugnande (appropå matkräsna barn). Hon menade att barn klarar sig utan att äta en enda grönsak, så länge de äter varierat i övrigt(och äter en och annan frukt). Kroppen är fenomenal på att få i sig det den behöver.

Tack så mycket för era råd från "vanliga föräldrar" som klarar sina barn bra och ser att de mår bra av mackor (och alltså inte enbart mackor, utan näringsrik kost, varm eller ej). Särskilt Rani sammanfattar vad jag instinktivt tycker, och jag har också framfört detta till BVC-sköterskan. Det blir väl någon "plump i protokollet" hos henne om att jag är en "dålig mamma som inte vet vad jag ska ge barnen för mat", men hon tystnade i alla fall när jag kom med mina argument. Så jag ska fortsätta säga så om och om igen när BVC frågar.

Så sent som igår vad det en artikel i Svenska Dagbladet där Magdalena Ribbing refererades med anledning av sin nya bok om vett och etikett. Bland annat skrev hon att det barn som inte gillar maten bör erbjudas en macka. Ribbing kanske inte är något "orakel" på barnavård, men det bekräftar för mig vanlig hyfs: Man låter inte någon gå hungrig från ett gemensamt matbordet! Inte heller barn.
  • Rani
    ErikaST80 skrev 2016-04-17 10:31:04 följande:

Tack så mycket för era råd från "vanliga föräldrar" som klarar sina barn bra och ser att de mår bra av mackor (och alltså inte enbart mackor, utan näringsrik kost, varm eller ej). Särskilt Rani sammanfattar vad jag instinktivt tycker, och jag har också framfört detta till BVC-sköterskan. Det blir väl någon "plump i protokollet" hos henne om att jag är en "dålig mamma som inte vet vad jag ska ge barnen för mat", men hon tystnade i alla fall när jag kom med mina argument. Så jag ska fortsätta säga så om och om igen när BVC frågar.

Så sent som igår vad det en artikel i Svenska Dagbladet där Magdalena Ribbing refererades med anledning av sin nya bok om vett och etikett. Bland annat skrev hon att det barn som inte gillar maten bör erbjudas en macka. Ribbing kanske inte är något "orakel" på barnavård, men det bekräftar för mig vanlig hyfs: Man låter inte någon gå hungrig från ett gemensamt matbordet! Inte heller barn.

• Arek

Håller med dig! Vi har lagad mat på kvällen men det är inte alltid barnen orkar sitta still på kökstol den tiden på dagen och de vill inte prova något nytt som de lättare gör till lunch. Bättre då att köra säkra kort eller macka o morötter om de inte vill äta maten.Onödigt också att stå och kocka 30-60 min om de inte äter ändå, kan göra något mysigt med barnen den stunden istället! Beskäftiga sköterskor finns det gott om , tror de själva minns hur det är att ha skolbarn och inte trötta förskolebarn!

Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?