• ErikaST80

Är "mackor" verkligen så dåligt?

Mina småbarn äter lagad mat på förskolan, men hemma dukar jag oftast upp plockmat på kvällen där det ingår bröd, pålägg, grönsaker och "goda rester" från föregående dagar, som t ex ljumna köttbullar och makaroner. Då blir det ju som en buffé där alla tar vad de vill ha. Även de yngsta kan vara med och plocka och äta själva. Och jag håller förstås koll på vad de tar utav och uppmuntrar dem att smaka på t ex grönsaker.

Ibland är får de en färdiglagad varmrätt på kvällen. Om den rätten inte gillas av alla barnen och de blir sittande, eller vill lämna bordet, utan att äta brukar jag erbjuda dem en macka. Det berättade jag för BVC-sköterskan, och hon tyckte att det var förfärligt. "Barnen måste äta varm man på kvällen och lära sig att inte bara äta mackor."

Men jag vill inte att barnen ska gå hungriga från bordet. Och jag vill att de ska känna sig välkomna att sitta med även om den varma rätten inte är deras favorit. Med en macka får de iallafall något i magen.

Någon inflation i att äta mackor har vi inte haft. Men BVC-sköterskan menade att jag gjorde barnen en stor otjänst om jag gav dem en macka i stället för varm, lagad husmanskost. Hellre borde de gå hungriga och på så sätt lära sig äta den varma mat som bjuds.

Har ni fått samma starka reaktion från era BVC-centraler?

Jag har bott i andra delar av Europa, och där äter långt ifrån alla familjer lagad mat på kvällen. Det finns en "mack- och soppkultur", som tycks fungera utmärkt för t ex tyska familjer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-08 14:18
    BVC-sköterskan menade att barnen måste äta varm, lagad husmanskost på kvällen! Med kött/fisk, potatis/ris, sås och grönsaker!

• Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?
  • Nenne666
    Birgitta02 skrev 2016-04-08 14:32:12 följande:

Tycker det gått lite hysteri i det där. Jag lagade alltid husmanskost på kvällen. Från scratch. Men mest för att jag själv var uppvuxen med det. Och att jag fick dåligt samvete annars. Men om barnen får bra mat i skolan, rejäl frukost, och du sen dukar upp som du berättar, så tycker jag nog att dina barn får det dom ska ha :). Herregud, vi bor i ett välfärdsland där man blir hysterisk om ungarna inte äter inom kostcirkeln varje dag. Barn överlever. Dessutom är vissa bvc-sjuksköterskor såna sabla besservissrar.

Håller helt med :)
  • LillaLoppi
    Natulcien skrev 2016-04-08 15:03:19 följande:

"Varm lagad husmanskost" känns ju lite förlegat...

Inget fel på det, men vi äter nästan aldrig det, d.v.s. i bemärkelsen proteiner + kolhydrater + grönsaker enligt kostcirkeln. Ofta skippar vi kolhydraterna eftersom vi föredrar bara fisk/kött med grönsaker till. Det är inte heller "husman", men gott och nyttigt. Ofta hackar vi ihop en sallad bestående av en massa gott och nyttigt, men det är varken varmt eller "husman".

Mackor äter vi däremot inte till middag, men jag kan inte se något fel i det om man erbjuder en massa extra plock så som du verkar göra. Det är ju inte bättre med korv och makaroner, pizza eller tacos bara för att det är varmt och tillagat på en spis. Det är innehållet som räknas, inte tillagningssättet eller typen av föda.

Vet man att ens barn äter bra mat på förskolan/skolan, och att de faktiskt äter, så kan man ju ta det lite lugnare med kostcirkeln på kvällen. Personligen vill jag helst erbjuda bra mat på kvällen eftersom jag inte kan vara bombsäker på att sonen har ätit en ordentlig lunch på förskolan.

LillaLoppi skrev 2016-04-08 15:09:33 följande:

Barn behöver kolhydrater för att växa, för hjärnans utveckling och för att puberteten ska komma igång i rätt tid.

LillaLoppi skrev 2016-04-08 15:15:18 följande:

LCHF är ju rena rama dödsdieten med allt mättat fett. Visst, du kanske blir smal, men fy satan vad du förstör din kropp på insidan.

Ät normalt, lite av allt, och motionera. Då är du smal OCH sund.

Barn som sätts på en LCHF-kost riskerar att tvångsomhändertas enligt LVU:

www.aftonbladet.se/wendela/familj/article14018181.ab

• Natulcien
    LillaLoppi skrev 2016-04-08 15:09:33 följande:

Barn behöver kolhydrater för att växa, för hjärnans utveckling och för att puberteten ska komma igång i rätt tid.

LCHF är ju rena rama dödsdieten med allt mättat fett. Visst, du kanske blir smal, men fy satan vad du förstör din kropp på insidan.

Är det mig du skriver till!? I så fall läste du nog inte mitt inlägg..?
    Jag har järnkoll på kostens näringsinnehåll och vad barn behöver så oroa dig inte. Bara för att vi ibland äter biff med en rejäl sallad så betyder inte det att vi äter LCHF. Jag har aldrig någonsin ätit någon sån där "trend-diet". Jag tror inte på så ensidig kost.Var fick du det ifrån? Snacka om att dra förhastade slutsatser. 

Nej ser du, här tränar vi hårt och äter allsidgt. 

• LillaLoppi
    Natulcien skrev 2016-04-08 16:55:29 följande:

Är det mig du skriver till!? I så fall läste du nog inte mitt inlägg..?
    Jag har järnkoll på kostens näringsinnehåll och vad barn behöver så oroa dig inte. Bara för att vi ibland äter biff med en rejäl sallad så betyder inte det att vi äter LCHF. Jag har aldrig någonsin ätit någon sån där "trend-diet". Jag tror inte på så ensidig kost.Var fick du det ifrån? Snacka om att dra förhastade slutsatser. 

Nej ser du, här tränar vi hårt och äter allsidgt. 
    "Ofta skippar vi kolhydraterna eftersom vi föredrar bara fisk/kött med grönsaker till. Det är inte heller "husman", men gott och nyttigt."

Det är INTE nyttigt att OFTA skippa 
    kolhydraterna.
  • mammalovis

Huvudsaken är väl att barnen får en allsidig kost även på kvällen, då barn behöver mer näringstät mat än vuxna. Lagar man mat är det väl större chans att man serverar både något med kolhydrater som pasta, ris, potatis och något proteinrikt som fisk, ägg, kött och grönsaker. Får barnen plocka själva ser jag att risken är större att de bara väljer vissa saker och många brödsorter innehåller ju en massa socker.

Som vuxen vill jag inte leva på mackor på kvällen för då blir jag vrålhungrig tidigt på morgonen, så vi äter ca 360 dagar om året lagad mat på kvällen.

• Natulcien
    LillaLoppi skrev 2016-04-08 17:22:03 följande:
    "Ofta skippar vi kolhydraterna eftersom vi föredrar bara fisk/kött med grönsaker till. Det är inte heller "husman", men gott och nyttigt."

Det är INTE nyttigt att OFTA skippa kolhydraterna.
    Jösses... Är middagen det enda målet i er familj, eller?

Om vår son äter kolhydrater till frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat så mår han knappast dåligt av att dessa skippas vid ett antal middagar i veckan. My god! Dagens ungar vräker ju i sig kolhydrater. Vissa äter ju bara pannkaka, pasta, pizza och mackor. Förfasas å deras vägnar istället du...om du ändå ska ägna dig åt  missriktad energi.

• Bebelle
    LillaLoppi skrev 2016-04-08 17:22:03 följande:

Det är INTE nyttigt att OFTA skippa kolhydraterna.
    Man måste ju inte få i sig snabba kolhydrater på kvällen! Grönsaker innehåller ju också kolhydrater dessutom så du behöver inte oroa dig för de som äter sallad och kött till middag!
  • cosinus

I vår familjen äter barnen frukost, lunch, middag (varm mat) och kvällsmat (fil/smörgås/frukt).

Middagen kan ibland bli nödlösningar typ nudlar (om något av barnen har väldigt tidig träning så får de barnet ta rester eller nudlar för det missar middagen). Vi äter också ibland soppa (med mackor) och annat som eg inte är så matigt. Men oftast lagad mat. Då får de inget annat än det som serveras. En vill inte äta potatisen men äter glatt laxen till, en vill inte ha bacon men pillar i sig av pasta och grönsaker o s v. Eftersom alla barnen vill äta kvällsmat lite senare så klarar de sig.

På sommaren/jullovet lagar vi i princip aldrig lunch, vi vänder dygnet och frukosten blir sen. Så då blir det ett rejälare mellis och sen middag. Så då blir det bara ett lagat mål mat per dag.

• faerie

Känns det rätt i din familj och ni inte har några problem med bråk kring maten osv, så gör det väl ingenting!? Strunta i vad andra säger och lyssna på dig själv :)

Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?