Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Att bli familjehem - ålder på barnen

    Det du bör tänka på är att barnet ska HEM igen, klarar du det?

    Det du också ska tänka på är att du ALDRIG blir förälder utan du måste prata väl om barnets föräldrar.

    Är det pengar du är ute efter så kanske du bör ta hand om en ensamkommande ung vuxen istället?

    Jag tycker det är bra om man har rätt anledning och faktiskt vill hjälpa, men jag har aldrig sett ett sånt familjehem ännu.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vera) skrev 2016-04-09 09:50:34 följande:

    Då är du kanske inte så insatt. Eller menar du att du jobbar med dessa frågor och ändå inte har träffat på familjer som vill vara familjehem av rätt anledningar? För det har jag. Många.


    Jobbade med det i 4 år så jag har träffat många familjehem!

    Jobbar med försörjningsstöd idag då jag inte klarar av att se hur illa barn far i familjehem.

    Det finns inga bra familjehem! Barn ska bo hemma med stöd om så behövs!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Janna) skrev 2016-04-09 10:33:47 följande:

    Och självklart så kommer du som vanligt med din vanliga ramsa om att alla barn far illa i familjehem och ska vara kvar i hos föräldern oavsett hur de behandlas där. Och självklart tror jag lika lite på att du någonsin har arbetat som socialsekreterare nu som tidigare. Men Däremot tror jag inte att du har fått rätt stöd och hjälp i ditt föräldraskap för att få en möjlighet att få hem ditt/dina barn och skulle behöva söka den hjälpen.


    Jag har ALDRIG skrivit att jag är socialsekreterare!

    Jag har barn,inga placerade som tur är. Men du har lite rätt, jag har varit på mamma barn hem ett par månader då jag fick hjälp med en diagnos. Det är 10 år sen och jag har inte någon diagnos idag!
  • Anonym (Mamma)
    TantMedKratta skrev 2016-04-09 11:50:39 följande:

    Så barn som blir sexuellt utnyttjade av en familjemedlem ska bo hemma? Barn som växer upp i smuts och ohyra ska bo hemma? Barn som växer upp med föräldrar som inte klarar av att ge dom omsorg eller ger dom möjlighet att utvecklas normalt ska bo hemma?

    Du dyker upp i varje tråd som berör ämnet omhändertagna barn, med dina galna påståendet. Mycket obehagligt.


    Ja jag kommer fortsätta dyka upp i dessa trådar då det är ett ämne som verkligen berör mig!

    Det är inte okej att pappan utnyttjar 2 och
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 12:10:19 följande:

    Ja jag kommer fortsätta dyka upp i dessa trådar då det är ett ämne som verkligen berör mig!

    Det är inte okej att pappan utnyttjar 2 och


    Telefonen hängde sig.

    Det är inte okej att ett familjehem tar in en 2 och 4 åring som inte kan prata för att dom är så traumatiserade pga sexuella övergrepp då gör FAMILJEHEMSPAPPAN samma sak. Detta medan mamman i familjen inleder ett förhållande med den placerade FEMTON åringen!!!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-09 12:24:06 följande:

    Du tänkte dig att barn som blir sexuellt utnyttjade av sina föräldrar ska bo kvar hemma med anställda som skyddar dem dygnet runt?

    Du tycker att samhället ska bekosta assistenter dygnet runt för att hjälpa föräldrar med intellektuella funktionshinder så att de kan ha sina barn hemma?


    Jag menar att familjehemmen måste utredas så att barnen inte hamnar "ur askan i elden", det sker inte idag och därför far så gott som alla barn illa i familjehems"vården".

    Institution är bättre för dessa barn!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-09 12:24:06 följande:

    Du tänkte dig att barn som blir sexuellt utnyttjade av sina föräldrar ska bo kvar hemma med anställda som skyddar dem dygnet runt?

    Du tycker att samhället ska bekosta assistenter dygnet runt för att hjälpa föräldrar med intellektuella funktionshinder så att de kan ha sina barn hemma?


    Måste tillägga att 15 åringen har fått höra detaljer om de sexövergrepp småungarna utsatts för. Är det också okej för dig?
  • Anonym (Mamma)
    TantMedKratta skrev 2016-04-09 13:08:26 följande:

    På vilket sätt är institution bättre? Hur garanteras att där är 100% fritt från pedofiler eller sexuella predatorer? Självklart ska kontrollen av familjehem vara stenhård. Barn som kommer från fruktansvärda miljöer och har tungt bagage att bära på ska till en trygg plats. Men att säga att alla familjehem är dåliga och vill ont är ju galet. Öka skyddet för dessa barn. Skydda dom från skadliga föräldrar utan självinsikt. Granska blivande familjehem och ge skadade barn en chans att bli hela.


    Vi är faktiskt mer överens än du tror. Håller med om allt du skriver nu MEN jag har en annan erfarenhet än du har.

    Jag har aldrig sett ett bra familjehem men väldigt många dåliga.

    Jag tror man måste sänka ersättningen för att få fram de familjer som brinner för att hjälpa istället för de som bara vill tjäna pengar.

    En kvinna i min närhet (fd knarkare) med 3 småbarn har tagit in en ensamkommande, hon pratar knappt med killen men hon får 19000 för honom. Hon har ett heltidsjobb så detta är enbart extra pengar för henne. Det är så det ofta får till!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-09 13:52:02 följande:

    Att växa upp på institution är aldrig en lösning också därför vi i Sverige tagit bort de stora barnhemmen för barn som inte kan på i sina hem och för de barn som är multihandikappade.

    Du säger att du inte är socialsekreterare men jobbar med försörjningsstöd och har jobbat med familjehemsplaceringar hur kan du utan relevant utbildning syssla med utredningar? 


    Ha ha..skojar du? Jag är troligen BÄTTRE än många socionomer precis som många barnskötare är bättre än många förskolelärare. Detta pratar vi ofta om på mitt jobb!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-09 14:00:12 följande:

    Du har alltså sysslat med utredningsarbete som om du vore socionom och fattat beslut om att ansöka om tvångsåtgärder på ett socialkontor?


    Förvånad över det?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Janna) skrev 2016-04-09 16:24:51 följande:

    Bara att påstå att man jobbar på en myndighet utan relevant utbildning då det knappast finns brist på socionomer i landet är rätt skrattretande. För övrigt finns det inte mycket mer att skratta åt. Jag förstår att du har någon form av funktionsnedsättning som innebär att du har svårt att se annat än svart/vitt och gissningsvis så har du också omhändertagna barn.

    Och att det är anledningen till att du återkommer i varje tråd om hur hemska ALLA familjehem är.


    Men jösses. Jag som har NOLL utbildning tar de avgörande besluten. Socsekreterare gör utredning men det är jag som gör beräkning och tar besluten!

    Jag väljer om en person ska få ekonomisk hjälp eller ej! Detta VET alla som arbetar på sov!

    Jag har som sagt aldrig upplevt ett bra familjehem och tills jag ser motsatsen kommer jag inte ändra åsikt!

    Jag lider för alla barn som tvingad bo i dessa vidriga "hem" istället för att få uppleva kärlek och trygghet hos sin egen familj!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-10 19:05:54 följande:

    Men jösses. Jag som har NOLL utbildning tar de avgörande besluten. Socsekreterare gör utredning men det är jag som gör beräkning och tar besluten!

    Jag väljer om en person ska få ekonomisk hjälp eller ej! Detta VET alla som arbetar på sov!

    Jag har som sagt aldrig upplevt ett bra familjehem och tills jag ser motsatsen kommer jag inte ändra åsikt!

    Jag lider för alla barn som tvingad bo i dessa vidriga "hem" istället för att få uppleva kärlek och trygghet hos sin egen familj!


    På soc *
Svar på tråden Att bli familjehem - ålder på barnen