• FruAnell

Starta utredning

Nu har jag gjort det.
    Ringt till gyn för att starta en fertilitetsutredning.
    Usch vad svårt det var. Att inse att det inte verkar funka som det ska. Att vi inte verkar bli gravida på egen hand. Det är inget kul att säga till sig själva.
    Jag har ingen aning om vad som ska hända nu mer än att vi kommer få hem papper och så är det provtagning som skall utföras. Jag vet egentligen ingenting än om vilka eventuella piller man kommer att få ta, vilka undersökningar som kommer att göras eller vad som kommer att hända.
    Usch, ingen kul situation alls. Men jag hoppas att det kommer leda till något bra.

Någon mer som är i samma situation?

• Svar på tråden Starta utredning
  • FruAnell
    Malin 845 skrev 2016-04-18 12:02:46 följande:

Nu är jag klar med första blodprovet :). De tog 5 rör och skulle kolla upp alla möjliga slags hormoner :P. Ska lämna nya prover mellan cd 20-22 för att se om äl varit. Kan det inte bli maj nu!! :)

Spännande! Hoppas allt går bra - nu är ni på gång :)
  • Anonym (Afodill)

Vi ska också påbörja en utredning. Vi har försökt ca. 1år 1 mån.

Tog första kontakten med mottagningen idag (vårdcentralen hänvisade oss direkt till en fertilitetsklink) och har fått ett besök bokat om 6 veckor, vilket var första lediga tiden (!!??) Vi ska fylla i några papper och ta med oss dit och jag skulle även ta med ett urinprov... Vad har ni fått för instruktioner inför första besöket?

• FruAnell
    Anonym (Afodill) skrev 2016-04-19 13:49:56 följande:

Tog första kontakten med mottagningen idag (vårdcentralen hänvisade oss direkt till en fertilitetsklink) och har fått ett besök bokat om 6 veckor, vilket var första lediga tiden (!!??) Vi ska fylla i några papper och ta med oss dit och jag skulle även ta med ett urinprov... Vad har ni fått för instruktioner inför första besöket?

Vi har inte fått något bokat besök än, i vår kommun skickar de en egenremiss så man får papper hem inom tre månader (vårdgarantin). Kvinnan jag pratade med sa att det kan ta så lång tid, men papperna kan också komma nästa vecka så jag hoppas att set går fort! Men inför det första besöket ska vi lämna spermaprov och så tror jag att jag ska lämna något blodprov. Får veta när papperna kommer :)
  • mininiss

Hej på er! Hoppar in här också om de okej :) ja och min man går också utredning och igår lämna jag både urinprov och blodprov på andra dagen av mensen och nästa vecka ska jag göra äggledsskjölning

• Malin 845
    FruAnell skrev 2016-04-18 19:59:40 följande:
    Spännande! Hoppas allt går bra - nu är ni på gång :)
    Ja väldigt spännande :). Känns som det :). Kämpar med vikten fram tills utredningssamtalet så jag kan börja med pergotime direkt :)
  • Malin 845
    Anonym (Afodill) skrev 2016-04-19 13:49:56 följande:

Oj vad snabbt det gick då! :) ofta får man vänta upp till 6 månader innan man får komma till en fertilitetsklinik.
    Vi fick vänta en månad efter vi ansökt om hjälp till att de ringde :). Och då ca 1,5 månad innan utredningssamtalet den 19/5 pga brist på tider. Men ändå snabbt! :). Får antagligen hem papper att skriva i, men både jag och sambon skickade elektroniskt till gyn med mycket info innan :). Kanske blir mer dock.
  • Malin 845
    mininiss skrev 2016-04-20 07:04:05 följande:

Hej på er! Hoppar in här också om de okej :) ja och min man går också utredning och igår lämna jag både urinprov och blodprov på andra dagen av mensen och nästa vecka ska jag göra äggledsskjölning

Klart du får :). Synd att man behöver utredning dock! Misstänker de att det är stopp i äggledarna? Säg sen hur det var, kommer säkert få uppleva det med framöver med :P försökt länge?
  • mininiss
    Malin 845 skrev 2016-04-20 15:06:37 följande:

Klart du får :). Synd att man behöver utredning dock! Misstänker de att det är stopp i äggledarna? Säg sen hur det var, kommer säkert få uppleva det med framöver med :P försökt länge?

Tack :) ja dom misstänker att de stop så nu ska jag genom gå det vi har försökt i 1år 3månader de ska jag göra har tid nästa onsdag :) hur länge har du försökt?
  • Anonym (Afodill)
    Malin 845 skrev 2016-04-20 15:05:05 följande:

Oj vad snabbt det gick då! :) ofta får man vänta upp till 6 månader innan man får komma till en fertilitetsklinik.

Vi fick vänta en månad efter vi ansökt om hjälp till att de ringde :). Och då ca 1,5 månad innan utredningssamtalet den 19/5 pga brist på tider. Men ändå snabbt! :). Får antagligen hem papper att skriva i, men både jag och sambon skickade elektroniskt till gyn med mycket info innan :). Kanske blir mer dock.

Å jag som tyckte det var sjukt lång tid att vänta 6 veckor ???? Men det är väll så med sjukvården att det är långa väntetider. Som tur är har jag aldrig haft så mycket med vården att göra tidigare mer än vanlig vårdcentral och så och där brukar man ju få tid ganska snabbt

Vi har tid 31/5 så du får gärna skriva och berätta om vad som hände på ert första besök!
  • Malin 845
    mininiss skrev 2016-04-20 16:02:56 följande:
    Tack :) ja dom misstänker att de stop så nu ska jag genom gå det vi har försökt i 1år 3månader de ska jag göra har tid nästa onsdag :) hur länge har du försökt?
    Skönt att få det gjort :). Nu är det 1 år och 3 månader med i maj.. Så känns som en evighet!
Svar på tråden Starta utredning