• FruAnell

Starta utredning

Nu har jag gjort det.
    Ringt till gyn för att starta en fertilitetsutredning.
    Usch vad svårt det var. Att inse att det inte verkar funka som det ska. Att vi inte verkar bli gravida på egen hand. Det är inget kul att säga till sig själva.
    Jag har ingen aning om vad som ska hända nu mer än att vi kommer få hem papper och så är det provtagning som skall utföras. Jag vet egentligen ingenting än om vilka eventuella piller man kommer att få ta, vilka undersökningar som kommer att göras eller vad som kommer att hända.
    Usch, ingen kul situation alls. Men jag hoppas att det kommer leda till något bra.

Någon mer som är i samma situation?

• Svar på tråden Starta utredning
  • Malin 845
    Anonym (Afodill) skrev 2016-04-20 20:57:01 följande:
    Å jag som tyckte det var sjukt lång tid att vänta 6 veckor ???? Men det är väll så med sjukvården att det är långa väntetider. Som tur är har jag aldrig haft så mycket med vården att göra tidigare mer än vanlig vårdcentral och så och där brukar man ju få tid ganska snabbt

Vi har tid 31/5 så du får gärna skriva och berätta om vad som hände på ert första besök!
    Hehe ja till mig sa gyn att jag och sambon får hjälp otroligt snabbt, en månad efter vi ansökte ringde dem :). Men beror säkert på att jag inte har ägglossning och väldigt glesa menstruationer samt att sambon är operera "där nere" och kan påverka fertiliteten.

Absolut informerar dig om hur det gick och vad vi pratade om :). Vart bor du? Jag bor i Jönköping :)
  • mininiss
    Malin 845 skrev 2016-04-21 10:28:29 följande:

Skönt att få det gjort :). Nu är det 1 år och 3 månader med i maj.. Så känns som en evighet!

Skoja inte speciellt nära alla nära dig är gravida eller har fått barn är verkligen glad för deras skull men kan inte låta bli att bli ledsen och se dom med den lyckan.
  • Anonym (Afodill)
    Malin 845 skrev 2016-04-21 10:33:06 följande:

Hehe ja till mig sa gyn att jag och sambon får hjälp otroligt snabbt, en månad efter vi ansökte ringde dem :). Men beror säkert på att jag inte har ägglossning och väldigt glesa menstruationer samt att sambon är operera "där nere" och kan påverka fertiliteten.

Absolut informerar dig om hur det gick och vad vi pratade om :). Vart bor du? Jag bor i Jönköping :)

Min sambo är också opererad "där nere" och han oroar sig för att det är det som ställer till det. Inte så roligt när han är den som längtar allra mest efter barn

Vi bor utanför Borås
  • Malin 845
    mininiss skrev 2016-04-21 12:58:47 följande:
    Skoja inte speciellt nära alla nära dig är gravida eller har fått barn är verkligen glad för deras skull men kan inte låta bli att bli ledsen och se dom med den lyckan.
    Ja det är hemskt. Många av mina klasskompisar har till och med två barn :/.
  • Malin 845
    Anonym (Afodill) skrev 2016-04-22 09:14:00 följande:
    Min sambo är också opererad "där nere" och han oroar sig för att det är det som ställer till det. Inte så roligt när han är den som längtar allra mest efter barn

Vi bor utanför Borås
    Enligt läkaren som opererade min sambo så ska det inte påverka fertiliteten. Han är opererad för testikelvridning, men de lyckades rädda den innan blödflödet ströps helt.
    Nej är inte kul alls :/.
  • ALovisa

Hej! Kanske en tråd att hoppa in i. Jag och min man har försökt bli gravida snart ett år.. trots medvetenhet att det kan ta tid innan det går så är denna ständiga pendling mellan hopp, besvikelse och förtvivlan oundviklig. Efter vad jag har läst i tråden så förstår jag att det kan ta väldigt lång tid innan man får någon tid för utredning. Jag fyller 31 i sommar och det känns som att tiden bara rinner iväg..å vi vill ha flera barn. Är det någon mening att höra av sig om hjälp innan man har försökt ett år tror ni?

• Malin 845
    ALovisa skrev 2016-04-22 14:20:55 följande:

Hej! Kanske en tråd att hoppa in i. Jag och min man har försökt bli gravida snart ett år.. trots medvetenhet att det kan ta tid innan det går så är denna ständiga pendling mellan hopp, besvikelse och förtvivlan oundviklig. Efter vad jag har läst i tråden så förstår jag att det kan ta väldigt lång tid innan man får någon tid för utredning. Jag fyller 31 i sommar och det känns som att tiden bara rinner iväg..å vi vill ha flera barn. Är det någon mening att höra av sig om hjälp innan man har försökt ett år tror ni?

Hej! :).
    Tyvärr är det vanligt att man försöker nästan upp till två år utan att något är "fel". I stort sett alla gyn kliniker kräver att man försökt i minst ett år själva :/.

Jag själv är överviktig och kommer få ägglossningsstimulerande medicin så fort jag gått ner i vikt. Hade jag inte haft övervikt hade jag säkert fått börja nu. Det påverkar också hur hög gräns de har på BMI. En del har 30 och en del 32 i BMI som gräns innan man får hjälp :).

Du kan ju alltid ringa dem och fråga :). Eller gå in på klinikens hemsida så står det säkert hur länge man bör ha försökt innan man söker hjälp :). Det gör det i Jönköping iallafall :).
  • FruAnell

Idag kom våra papper! Det står att vi ska lämna blodprov och spermaprov och sen höra av oss till gyn. Maken blev lite nervös så vi får nog ta det här lite varsamt :)

• FruAnell

Har läst igenom papperna lite noggrannare nu. Maken tycker att detta är jättejobbigt även om han också tycker att det är dags. Det står att jag ska ta blodprov dag 3-5 och sen på dag 21-23 efter att mensen startat om jag har regelbunden menscykel. Men alltså, min mens är regelbunden men kan variera på mellan 30-37 dagar utan att något är fel. Måste nog kolla om det räknas som regelbunden, är knappt säkert att jag haft ÄL på dag 21-23 ju.. Uscha vad detta känns jobbigt! Efter alla prov är tagna ska vi kontakta gyn på nästa menscykels första dag för läkarbesök.
    Eller rättare sagt :
    "3 veckor efter att alla prover är tagna ber vi er kontakta oss på nästkommande första mensdag och då bokas tid för ett läkarbesök."
    Betyder det att man måste vänta en hel månad till då? Sista provet tas ju typ en v före nästa mens??

• Malin 845
    FruAnell skrev 2016-04-24 21:26:07 följande:

Har läst igenom papperna lite noggrannare nu. Maken tycker att detta är jättejobbigt även om han också tycker att det är dags. Det står att jag ska ta blodprov dag 3-5 och sen på dag 21-23 efter att mensen startat om jag har regelbunden menscykel. Men alltså, min mens är regelbunden men kan variera på mellan 30-37 dagar utan att något är fel. Måste nog kolla om det räknas som regelbunden, är knappt säkert att jag haft ÄL på dag 21-23 ju.. Uscha vad detta känns jobbigt! Efter alla prov är tagna ska vi kontakta gyn på nästa menscykels första dag för läkarbesök.
    Eller rättare sagt :
    "3 veckor efter att alla prover är tagna ber vi er kontakta oss på nästkommande första mensdag och då bokas tid för ett läkarbesök."
    Betyder det att man måste vänta en hel månad till då? Sista provet tas ju typ en v före nästa mens??

Skönt att ni fått papprena! :). Jag tror nog att det tyvärr blir att du tar blodprover på cd 3 och 21 cykeln som kommer nu. Sen 3 veckor efter cd 21 så ringer du dem. Så hinner ju bli en cykel till tyvärr :/.
Svar på tråden Starta utredning