• Anonym (arbetsintervju)

var på arbetsintervju

Hej! Var på arbetsintervju förra veckan och har lite funderingar?

Varför sitter det en HR-person med under intervjun? Vad kollar dom på?

Fick frågan "söker du andra jobb?" och svarade nej. Vad vill dom ha för svar?

Fick även frågan om det skulle finnas något som skulle göra att jag skulle tacka nej. Vill dom ha något "motkrav"? Jag sa nej och har tänkt i efterhand att dom kanske tror att jag tar vad som helst..

• Svar på tråden var på arbetsintervju
  • Kjell2
    Anonym (söker jobb) skrev 2016-04-13 16:52:40 följande:
    Kjell2 skrev 2016-04-13 15:56:32 följande:
    Saker som man inte ska fråga:
    Det som står i annonsen
    Det som enkelt går att hitta på hemsidan
    Det som som sas under intervjun
    Saker man borde ha frågat eller sagt under intervjun
    Ni som verkar kunna det här: är det negativt att inte ha hört av sig innan intervjun? Är i jobbsökartagen och de jobb jag har sökt har haft såpass bra annonser att jag känt att jag förstått vad själva tjänsten går ut på. Alltså har jag bara skrivit ihop en ansökan och skickat in (efter att ha matchat mot annons, hemsida, osv.).

Däremot så finns det ju massa frågor jag är nyfiken på, typ hur många de är på gruppen, vilka möjligheter det finns att byta tjänst inom företaget (söker långsiktigt på större företag), fler detaljer om vad arbetet går ut på etc. Men dessa tänker jag att jag ställer på en eventuell intervju. Borde jag ringa innan och kolla sådant?
    Jag tycker inte det är negativt att inte ringa innan eller efter. Men här finns det olika åsikter.

Se även mitt inlägg #10 angående frågor. Skulle svaret påverka din ansökan? Om inte, spara till intervjun. Finns det någon tydlig dealbreaker, som gör att jobbet skulle bi totalt ointressant, kan det vara bra att lösa det innan ansökan skickas in.

• Anonym (söker jobb)
    Kjell2 skrev 2016-04-13 17:06:53 följande:
    Jag tycker inte det är negativt att inte ringa innan eller efter. Men här finns det olika åsikter.

Se även mitt inlägg #10 angående frågor. Skulle svaret påverka din ansökan? Om inte, spara till intervjun. Finns det någon tydlig dealbreaker, som gör att jobbet skulle bi totalt ointressant, kan det vara bra att lösa det innan ansökan skickas in.

Tack för svar. Söker inom teknik, FOU-verksamhet.

Det är lite så jag tänker. Hade jag haft barn hade dealbreaker kanske varit mycket affärsresor eller låg möjlighet till flextid,men nu finn sådant inget sådant. Däremot ska jag kanske tänka på om det finns något jag kan fråga som hjälper mig att lyfta fram mig själv, eftersom man alltid gör ett urval av vad man lyfter fram i sitt personliga brev och CV.
  • Anonym (Nygift)

HR-personen har koll på rekryteringen i stort och är ett stöd till den chef som rekryterar. Ibland har jag varit med om att det är den från HR som ställer majoriteten av frågorna och chef och eventuell annan personal fyller i om något saknas.

En fråga till er som rekryterar: Jag är en 28-årig kvinna utan barn som gifte mig i somras. De senaste månaderna har jag sökt jobb som en galning utan att ta mig längre än till intervju och sedan snubbla på mållinjen. Jag har ett otroligt starkt cv och bra personlighet, så hur stor är sannolikheten att jag inte får något av jobben eftersom de tror att jag ska bli gravid direkt?

De får ju inte fråga (men gör det ofta ändå) och jag svarar att jag och min man varit tillsammans så länge att vi skulle ha haft barn redan om vi haft bråttom.

• Kjell2
    Anonym (Nygift) skrev 2016-04-13 22:14:14 följande:

HR-personen har koll på rekryteringen i stort och är ett stöd till den chef som rekryterar. Ibland har jag varit med om att det är den från HR som ställer majoriteten av frågorna och chef och eventuell annan personal fyller i om något saknas.

En fråga till er som rekryterar: Jag är en 28-årig kvinna utan barn som gifte mig i somras. De senaste månaderna har jag sökt jobb som en galning utan att ta mig längre än till intervju och sedan snubbla på mållinjen. Jag har ett otroligt starkt cv och bra personlighet, så hur stor är sannolikheten att jag inte får något av jobben eftersom de tror att jag ska bli gravid direkt?

De får ju inte fråga (men gör det ofta ändå) och jag svarar att jag och min man varit tillsammans så länge att vi skulle ha haft barn redan om vi haft bråttom.

Vanlig missuppfattning, de får fråga. Men det är dumt att göra detmm

Någon sannolikhet går inte att ge, en del hänger upp sig på sånt, andra inte. En bekant till mig fick nyss nytt kvalificerat jobb när hon var mycket gravid.

Det kan också vara att det fanns en sökande som var bättre än dig, det räcker.
  • Anonym (Nygift)
    Kjell2 skrev 2016-04-13 22:32:45 följande:

Vanlig missuppfattning, de får fråga. Men det är dumt att göra detmm

Någon sannolikhet går inte att ge, en del hänger upp sig på sånt, andra inte. En bekant till mig fick nyss nytt kvalificerat jobb när hon var mycket gravid.

Det kan också vara att det fanns en sökande som var bättre än dig, det räcker.

Jag har hört från mitt fack att de inte får fråga, eller så var det att jag inte ska svara på frågan om den ställs. Men då känns det som att arbetsgivaren förutsätter att jag tänkt bli gravid väldigt snart.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Nygift) skrev 2016-04-14 00:46:55 följande:
    Jag har hört från mitt fack att de inte får fråga, eller så var det att jag inte ska svara på frågan om den ställs. Men då känns det som att arbetsgivaren förutsätter att jag tänkt bli gravid väldigt snart.
    Jo, de får fråga. Men de får inte ta det i beaktande när det gäller att tillsätta tjänsten...
  • Spegelbilden

Håller (som vanligt) med kjell2 i såna här frågor...

HR sitter med då de antagligen har större erfarenhet av rekrytering än vad en chef har. De sitter alltså med som stöd.

De frågar om du är i andra processer för att veta om de har konkurens. Är de tex mycket intresserade av dig och du är i en annan process så måste de kanske skynda på sitt beslut för att inte mista dig till ett annat bolag.

Självklart vill de inte erbjuds dig jobbet och att du sen kommer med krav de inte kan matcha. De vill ju isf veta det redan under intervjun så att de kan ta med det i sitt beslut. Tex om du har ett krav på att alltid ha semester vecka 28-31 och de inte kan lösa det så kommer de ju välja en annan kandidat.

Sen tycker jag inte att man ska ringa om man faktiskt inte har en relevant fråga. Har jobbat på rekryteringsbolag, som HR på privat medelstort företag och som personalhandläggare statligt. Ditt cv hamnar inte längre upp i högen utan jag blir snarare irriterad över att du inte förstår att jag har annat att göra än att svara på icke relevanta frågor.

• Kirenaj68
    Anonym (arbetsintervju) skrev 2016-04-13 09:56:32 följande:

Fick även frågan om det skulle finnas något som skulle göra att jag skulle tacka nej. Vill dom ha något "motkrav"? Jag sa nej och har tänkt i efterhand att dom kanske tror att jag tar vad som helst..

Du går inte så ofta på arbetsintervjuer, va? Helt normala frågor för att de ska få en bild av dig.
  • Anonym (Lata arbetsgivare)

Jag kan ironiskt nog konstatera att jag fick mitt jobb via en mindre intresse-anmälan via mail utan CV/personligt brev eller vidare uppringning. Fanns ej heller en befintlig annons ute för tjänsten.

Detta efter att jag i 3 års tid sökt massvis med jobb "den vanliga vägen" genom att söka befintliga annonser och skicka in utvecklade CVn, personliga brev och foton. Ringt runt och varit aktiv och bara fått dörrar i ansiktet. Gått och lämnat in utskrifter personligen på arbetsplatserna och försökt på alla sätt att visa att jag är personen dom vill ha.

Jobbet dessförinnan fick jag genom att skicka in en mindre intresse-anmälan via mail EFTER ansökningsdatum passerat.

Arbetsgivare är lata jävla as i min mening. Översittare och mobbare är två andra egenskaper dom har. I min värld är både "lat", "översittare" och "mobbare" negativa egenskaper, men vad f*n vet jag... Tycks vara inställningen hos alla stjärnskotten på våra "fina chefsposter".

Jag kan helt enkelt bryta ner det till följande:

Slösa inte bort ditt liv på att skriva CVn och personliga brev som inte en jävel läser. Ring inte runt och gå inte ut och låt dom förnedra dig på arbetsplatserna. Gå den enkla (lata) vägen, det gör cheferna.

Lycka till med jobbet!

• Ascendere
    Anonym (arbetsintervju) skrev 2016-04-13 09:56:32 följande:

Frågan "Söker du andra jobb" ställs väl oftast för att de vill veta hur snabba de behöver vara, om du söker flera jobb samtidigt så kan det ju hända att du hinner tacka ja till ett annat jobb innan processen är avslutad, och det är ett stort no-no att ändra sig efter man tackat ja. 

Det där är lite tveeggat tycker jag, dels kan man få en bättre förhandlingsposition om man har flera jobb på gång samtidigt, dels kan man hamna i jobbiga situationer om man till exempel måste tacka ja eller nej angående ett visst jobb innan man fått ett definitivt besked från en annan arbetsgivare om ett jobb man kanske egentligen hellre vill ha. 

På den frågan är det bara att svara som det är, de vill inte ha något särskilt svar utan behöver veta för hur de ska driva anställningsprocessen vidare.
  • Åsa

Inga konstigheter med HR.
    Om du söker andra tjänster kan vara relevant som andra skrivit ovan. Oftast inget man behöver sticka under stol med. Söker man en intressant tjänst är det ju inget konstigt om man söker en annan som dyker upp, inte heller om man går arbetslös. Möjligen kan man ligga lågt med om man har ett skruttjobb där man söker allt bara för att komma därifrån.

Det där med "skulle något få dig att tacka nej" kunde du nog ha kommit med en motfråga till "inte spontant nej, jag tycker jobbet verkar jätteintressant, är det något särskilt du tänker på?"
    Att du skulle tacka nej om du fick skambud till lön, om de när papperna väl skulle skrivas på ändrat anställningsform till någon mindre förmånlig (sådant förekommer) eller liknande säger sig ju självt, inget du behöver påpeka.

Svar på tråden var på arbetsintervju