• Alexi

Vad gör ni när era barn vill köpa något?

Hur hanterar ni när era barn (skolåldern) vill ha/köpa någonting? Något som inte är en nödvändighet utan något för att det är kul. Kanske sånt som de hör om i skolan, som kompisar har. Kanske pris allt ifrån 30 kr till 500 kr.

Och det är långt kvar (månader) till födelsedag eller jul ska tilläggas.

Får de köpa vad de vill för sina egna pengar (om de har veckopeng eller månadspeng)? I vilka fall köper ni sånt till dem? Hur resonerar ni med barnet om det?

• Svar på tråden Vad gör ni när era barn vill köpa något?
  • Bullen2015

Det är lite olika... Beroende på hur ekonomin ser ut och vad det kostar... Nu när barnen har mån peng, får dom själva köpa och spara till det dom vill ha.

• Birgitta02

Är det en relevant grej så är det klart jag inhandlar den i så fall. Om det finns pengar på kontot och jag inte blir barskrapad. Mina ungar hade inte månadspeng utan fick pengar alltefter behov.

• Scruffy

Beror på vad det är och vad den kostar.

Ibland kan vi komma överens om att barnet betalar en del av summan och vi resten. Kan vara från 50-80% som barnet betalar.

Vi ger månadspeng så att dem kan handla lördagsgodis men att det ska bli över till ett sparande också.

• mammalovis

Frågan är väl om barnet vill ha allt som kompisar har eller om det är ett intresse som de har snöat in på och kommer att ha glädje av länge?

Är det så att vad kompisar har smittar, så pratar vi om att man inte kan ha allt. I mitt barns fall lyckas hon inte städa i ordning rummet frivilligt med de saker hon har heller, så då är det lätt att motivera ett nej och hänvisa till att hon får önska sig det. Hon är decemberbarn, så det är lång väntan. Hon har ändå ett basutbud leksaker och får önska sig guldkanten till jul och födelsedag. Just nu har hon 400 kr sparade från födelsedagen. Sedan fick de lite pengar vid påsk i ägget.

När hon väl får veckopeng får hon ju lära sig att spara, men då kanske hon å andra sidan får köpa sina leksaker själv. I dagsläget byter vi ut pussel när hon behöver svårare utmaningar och när jag går på barnklädesloppisar på vår och höst får de oftast något. Å andra sidan fyller jag på grejer mer sällan ju äldre de blir inser jag, för nu har de ju det mesta som pysselgrejer, pärlor, lego, Barbiedockor, dockor, pussel, spel, uteleksaker mm. Å andra sidan har hon oftare tråkigt numera. Lite böcker köper vi på rean och sedan går vi till biblioteket och lånar.

• Alexi

Just det som kom upp nu är saker på temat Pokemonkort. Hon vill ha någon grej som kostar 150-200 kr som har med samlarkort att göra.

Det är något kompisarna håller på med i skolan en hel del. Men förstås inget livets nödvändigheter alls.

Och vi har råd, definitivt. Pengarna är inte en grej. Utan det handlar mer om att inte bli för bortskämd och få allt man vill ha. Men att hänvisa till födelsedag är för mig orimligt när det är 8 månader till nästa gång.

• Gladhannapanna

Våra tjejer har månadspeng, den äldre sparar sina pengar och lägger dem på en tidningsprenumeration, en del av sitt ridläger i sommar etc. Hon fyller tio i höst. Den yngsta har svårare att hålla i pengarna och förälskar sig hela tiden i leksaker mm. Hon är sju. Vi jobbar på att hon ska lära sig att hantera pengar, så även om de är hennes egna försöker vi vägleda henne till att inte köpa allt hon ser. Igår köpte hon spelkulor, ryktborste och skrapa samt ett pannband till sig själv. ( jag sponsrade halva pannbandet)

Om våra inte äter godis får de 100:- extra per månad utöver månadspengen på 100:-.

För oss handlar det mest om att barnen ska lära sig att man inte får allt rakt av utan att man får prioritera och att man ibland får vänta på det man vill ha. Antingen för att man sparar ihop eller för att man får det i julklapp/födelsedagspresent. Det är sällan vi nekar för att vi inte har råd.

• Carambolan

Månadspeng till sånt som är leksaker.

Är det saker som behövs och är nyttiga brukar jag däremot inom rimliga gränser låta dem välja "den roliga" även när jag betalar. Tex min sexåring som behövde en vattenflaska till fotbollen, och bestämt ville ha en (jämförelsevis) skitdyr med Star Wars-motiv.

• Vickan I

Vår sjuåring har veckopeng, men har dessutom fått en hel del pengar i present vid jul, födelsedag, påsk etc av mor- och farföräldrar. Han har råd att köpa det mesta av allt han skulle kunna komma på, men gillar att spara tur nog. Beroende på vad han vill köpa då och då så diskuterar vi och ibland blir det ja och ibland nej. Ex där vi säger nej är när han vill köpa vissa spel (Wii U eller spelappar). Han har råd, men vi tycker att det räcker ibland. Ett tag ville han köpa alla nya Skylandersgubbarna och fordonen. Då bromsade vi vissa köp eftersom vi vet han tröttnar fort.

• scanmia

De har månadspeng eller veckopeng och tanken är väl just att de ska få köpa vad de vill och få lite självbestämmande över vad som inhandlas. Och få göra lite misstag så att de lär sig nu och inte behöver göra det när de är äldre, kanske? Vi har väl den förhoppningen i alla fall.

Grundtanken är väl att de tar över lite ansvar i taget. När de är riktigt små så bestämmer vi vad som inhandlas och allteftersom de mognar så kan de ta över ansvaret. Våra regler gäller ju fortfarande och om vi tycker att något är farligt eller olämpligt så gäller förstås det. Samma om de köper dataspel eller filmer - de faller fortfarande under samma regler om skärmtid fast de lade egna pengar på dem. Och godis äts på lördagar.

Sedan blir det lite annorlunda med dyrare inköp som cyklar och så. Vi tycker att de ska ha cyklar och skidor och skridskoutrustning, mm, men vi tycker inte att de är mogna att hantera de summorna så därför ser vi till att de har tillgång till dylika saker.

De har också var sitt sparkonto där vi brukar sätta in julklappspengar och de kan välja att stoppa in en slant från månadspengen om den inte gått åt (de är förvånansvärt duktiga på att spara). Än så länge har de inte bett att få använda sig av de pengarna till något, men de gillar att ha koll på kontoutdragen. 

Svar på tråden Vad gör ni när era barn vill köpa något?